- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Stresul generat de criza, oportunitate de business pentru spa-uri

10 Apr, 00:01 • elena.olteanu
Marian Carasava, managing partner al Om Shanti Spa & Wellness, spa de lux lansat in urma cu o saptamana in Bucuresti, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre ce implicatii are lansarea pe piata a unui spa in contextul economic actual, dezvoltarea pietei din Romania, dar si despre profilul clientului unei astfel de afaceri.
Stresul generat de criza, oportunitate de business pentru spa-uri

Om Shanti Spa & Wellness s-a lansat saptamana trecut in Capitala, in zona Satului Francez, printr-o investitie initiala de 200.000 de euro.

Business-ul este condus de Marian Carasava si Paula Sichim.
Marian Carasava, fost general manager la Valmedica si fost managing director la Vitacare International, mai conduce in prezent compania Art-Man Consult, care ofera consultanta pentru afaceri.

DailyBusiness.ro: De ce ati ales sa lansati un spa in aceste momente dificile din punct de vedere economic?
Marian Carasava: As zice ca este prielnic sa lansezi un spa in conditiile economice actuale, in care stresul este la cote maxime, iar oamenii au nevoie mai mult ca oricand de relaxare. Stiu ce inseamna stresul de zi cu zi, pentru ca eu provin din industria farmaceutica. Aici stresul este la cote maxime, o activitate in care pleci de acasa la 8:30 dimineata si termini la 21:00-22:00. Singura solutie ca sa poti sa-ti permiti un ragaz de liniste este un astfel de centru, cand practic intr-o ora poti sa recuperezi. Nu neaparat al nostru, bineinteles.

DB: Dar din punct de vedere al business-ului considerati ca este un moment la fel de bun?
MC: O astfel de afacere nu tine cont neaparat de criza unei piete pentru ca orice om are nevoie de cateva momente de relaxare, sa se refaca dupa o saptamana sau o luna de munca. Spre exemplu, acest gen de „mici vacante” sunt prielnice pentru persoanele care au inceput sa-si dramuiasca mai mult timpul liber, concediile. E foarte adevarat ca momentul actual nu este unul propice pentru un business din mai multe puncte de vedere, in special cel al sustinerii finanaciare bancare, de tip leasing, insa noi am acoperit investitia din fonduri proprii.

[gallery:4]
DB: Ati urmat cursuri de specialitate sau v-ati inspirat din business-uri asemanatoare din strainatate?
MC: Nu am urmat cursuri in domeniu, ci doar am citit foarte mult despre spa-uri. Apoi orice afacere are o structura, un sablon, dupa care se dezvolta, deci nu putem spune ca avem o structura aparte ca si business, suntem in structura legislatiei romanesti, jucam in conformitate cu ce ni se impune. Bineinteles ca apoi fiecare afacere se personalizeaza.

„Spa-ul nu este o nisa”

DB: Cum este conceptul de spa in alte tari europene in comparatie cu Romania?
MC: In primul rand este mult mai evoluat, fata de Romania. In afara putem vorbi de o traditie de spa, iar in Romania nu. In schimb am avut o traditie de tratamente balneo-climaterice, insa investitiile in aceasta zona sunt departe de a fi serioase.

DB: Considerati ca aceasta afacere va ramane in continuare o nisa in Romania?
MC: Eu sunt convins ca nu este doar o nisa, ci un inceput. Primele spa-uri autentice au fost lansate acum 2-3 ani, de aceea spun ca suntem abia la inceput, dar in continua dezvoltare.

DB: Practic cat credeti ca va dura pana cand Romania va fi la acelasi nivel cu tarile europene dezvoltate?
MC: Va trebui sa va raspund simplu: Atunci cand Romania se va dezvolta la nivelul tarilor europene, adica nu stiu exact. Din pacate noi suntem mai mult balcanici decat europeni si azi construim, maine mai daramam.

DB: La cat este evaluata industria spa-urilor din Romania?
MC: Greu de spus pentru ca spa-uri autentice sunt doar 2 sau 3 in toata tara. Mai sunt cele din industria hoteliera, insa este o diferenta foarte mare intre conceputul de spa hotelier care beneficiaza de spatii foarte mari, piscine, bai si cel de dayspa, unde spatiul de desfasurare este mai restrans.

DB: Doriti sa va extindeti prin franciza?
MC: Este destul de prematur. Suntem oameni deschisi, creativi, avem multe planuri. Intotdeauna pentru extindere ai nevoie de o trambulina. Daca ai detenta necesara si pornirea pe acea trambulina, deja zborul este asigurat si atunci lumea din zbor se vede mult mai bine.

DB: In cat timp v-ati propus sa amortizati investitia?
MC: Tehnic ne-am propus sa o facem in 2-3 ani. Practic, am vrea sa reinvestim cat de mult in alte proiecte. Un spa nu aduce un profit semnificativ, pentru ca daca vrei sa pastrezi un anumit standard, costurile sunt foarte ridicate.

DB: Care este profilul clientului acestui spa?
MC: Target-ul principal al noului dayspa este reprezentat de persoane in cautare de servicii de relaxare: femei si barbati cu varste intre 25-50 de ani, cu venituri mari si foarte mari ce lucreaza in mediul business.

Al doilea target este format din persoane cu venituri peste medie care consuma servicii spa & wellness doar ocazional si pe care le cumpara numai in cazurile in care vor sa ofere un cadou unei persoane dragi sau exclusiv ca serviciu de rasfat (cu o periodicitate de 1-3 ori pe an). Acestia sunt middle manageri (femei si barbati).

Cel de-al treilea segment vizat este alcatuit din zona corporatista (directori de marketing, resurse umane si comunicare) care achizitioneaza astfel de servicii pentru clienti, angajati sau parteneri (sub forma de abonamente, cadouri cu ocazia unor sarbatori.

DB: De cate ori pe luna merge la spa o femeie din Romania?
MC: Din cate am vazut eu sunt femei care ajung si de doua ori pe saptamana. Depinde foarte mult de timpul si bugetul pe care il au.

DB: Cat aloca o femeie pe luna pentru tratamente de acest fel?
MC: Este foarte greu de spus, depinde de terapie. Noi avem peste 80 de terapii si pachete spa cu o valoare intre 150 si 800 lei pe sedinta.