Media & Advertising

5 evenimente care au schimbat mass media in 2013

05 Jan, 00:07 • alexandru.suciu
Anul trecut a fost unul plin de surprize pentru industria mass media din Romania. De la schimbari neasteptate de actionariat sau management si pana la anchete penale, 2013 si-a pus puternic amprenta asupra peisajului mediatic autohton.
5 evenimente care au schimbat mass media in 2013

[b]Prima TV, preluata de Cristian Burci[/b]

Grupul german de media ProSiebenSat.1 a vandut televiziunea
Prima TV
omul de afaceri roman Cristian Burci, in timp ce postul Kiss TV si
radiourile Kiss FM, Magic FM, One FM si Rock FM au fost preluate de Antenna
Group din Grecia.

Cristian Burci a precizat ca primele schimbari la Prima TV se vor vedea dupa avizul Consiliuliui Concurentei. Postul trebuie “revitalizat si intarit in zonele de entertainment, de digital, de stiri, de comedie”, a adaugat el.

Citeste si: Regatul lui Burci. Pentru un cal haituit 

In octombrie 2012, noul proprietar al Prima TV a batut palma si cu Dinu Patriciu pentru preluarea trustului Adevarul Holding, dupa ce cu doi ani inainte negocia cu Sorin Ovidiu Vantu achizitia Realitatea TV. Atunci, Vantu a spus ca a primit „nu mai
putin de noua oferte” pentru vanzarea postului TV.
 

[b]Pro TV, pe bani[/b]

In vara anului trecut, Pro TV a instiintat CNA ca
intentioneaza sa iasa din grila must-carry. Societatile de cablu trebuie sa
ceara astfel acordul Pro TV si sa plateasca pentru a putea
retransmite postul catre abonati.

Este o premiera in existenta de 18 ani a postului fondat de Adrian Sarbu
Pro TV era in capul listei posturilor must carry libere
la retransmisie, avand cea mai mare audienta medie.

Central European Media Enterprises (CME), compania care opereaza canalele Pro TV, a inregistrat in 2012, din
operatiunile din Romania, venituri de 134 milioane de dolari, in scadere
cu 19% fata de 2011.

„Rezultatele reflecta situatia dificila a pietei din
2012. Vremurile grele necesita actiuni indraznete: cresterea preturilor de
publicitate si a tarifelor pentru cablu”, a declarat in februarie 2013 Adrian Sarbu, fost CEO si
presedinte al CME. 

Citeste si Frigul lui Sarbu. Si inghetul care o sa vina 

Ulterior, Pro TV a anuntat prin intermediul canalelor sale
de televiziune ca incepand din data de 9 septembrie 2013, posturile vor iesi de
pe platforma DTH Focus Sat, parte a UPC Romania.

Pretul cerut de Pro TV SA, companie detinuta de CME,  pentru
retransmisia canalelor sale PRO TV, PRO TV HD, Acasa TV, Acasa TV HD, PRO
Cinema, PRO TV International, Acasa TV Gold, Sport RO si Sport RO HD este de
4,5 lei plus TVA pe luna pentru fiecare abonat. 

[b]Plecarea lui Sarbu[/b]

In august, compania care opereaza in Romania posturile Pro TV, Acasa, Sport.ro, MTV si Pro Cinema, a
anuntat ca Adrian Sarbu a demisionat din
functiile de presedinte si chief executive officer (CEO) ale companiei.

Anuntul a venit la doar 4 luni dupa ce grupul a
informat ca Adrian Sarbu isi prelungeste contractul cu CME pentru
inca 3 ani.

O luna mai tarziu, Central European Media Enterprises (CME) a
anuntat numirea a doi directori cu experienta in industrie in calitatea de CEO
a retelei de televiziune, dupa demisia lui Adrian Sarbu.

Conducerea duala reflecta parteneriatul cu americanii de la Time Warner.

[b]Urmarire penala pentru santaj[/b]

In toamna anului trecut, procurorii din cadrul Directiei Nationale
Anticoruptie au dispus trimiterea in judecata a mai multor persoane, actionari
si angajati ai Antena 3, Antena Group si Intact Publishing, precum si a
fostului sef al ANAF, Serban Pop, pentru santaj si complicitate la santaj in
dosarul RCS&RDS.

Potrivit procurorilor, Sorin Alexandrescu, director general al Antena TV Group
SA, este acuzat de santaj, iar Dan Voiculescu si fiica sa Camelia, precum si
Daniel Matiescu, director general al Intact Publishing SRL, de complicitate la
infractiunea de santaj
.

De aceleasi infractiuni mai sunt acuzate si firmele Intact, Antena 3 SA si
Antena TV Group.
 
Ioan Bendei, unul din administratorii RCS&RDS, a depus o
plangere in legatura cu un santaj exercitat asupra sa de Antena TV Grup, prin
directorul general Sorin Alexandrescu.

Scopul santajului era sa forteze incheierea unui contract de retransmisie
prin satelit a canalelor Antena TV Group, in conditiile impuse de aceasta,
pentru o suma de peste 30 milioane euro”, spuneau reprezentantii
RCS&RDS.

[b]Spalare de bani la Realitatea TV?[/b]

2013 a fost un an plin de surprize in special pentru Realitatea TV, care si-a schimbat actionariatul si a intrat si in vizorul DNA.

In primavara anului trecut, CNA a aprobat modificarea
actionariatului
Realitatea TV, Cozmin Gusa si Maricel Pacuraru devenind atunci actionarii
majoritari ai societatii Realitatea Media SA, in timp ce Elan Schwartzenberg si
copiii lui Sorin Ovidiu Vintu nu mai aveau nicio participatie la societatea care
detine licenta televiziunii.

Actionariatul societatii Realitatea Media SA a fost modificat oficial pe 8 martie 2013, conform
documentelor depuse la Oficiul Registrului Comertului.

Cateva luni mai tarziu, DNA a inceput urmarirea penala impotriva
firmelor Realitatea Media, Strategies Research Investments – detinute de Cozmin
Gusa si Maricel Pacuraru – si Rovigo, fostul administrator judiciar al
Realitatea Media. Cele trei firme sunt acuzate de activitati infractionale
desfasurate in cadrul procedurii de insolventa a SC Realitatea Media SA. 

Astfel, SC Realitatea Media SA este urmarita penal pentru spalare de bani,
avand in vedere ca, potrivit anchetatorilor, „exista date si indicii
temeinice ca a fost finantata cu bani proveniti din evaziune fiscala,
transferul banilor fiind realizat sub forma unor contracte de imprumut”.