Potrivit datelor furnizate de actorii pe de pe această piață, sectorul de divertisment a depășit valoarea de 4,4 miliarde de euro anul trecut, înregistrând o creștere de la an la an de 2,5%.
Alte țări, precum Polonia și Germania, au înregistrat venituri mai mari cu 4,9%, respectiv cu 3,9% . Este de așteptat ca țara noastră să recupereze terenul pierdut prin implementarea cu mai mare eficiență a noilor tehnologii, care vor face ca sursele de destindere să devină mai accesibile și mai atractive pentru consumatori.
„Strategic, toți actorii din această industrie vor trebui să devină mai buni și mai eficienți în a genera valoare. Inteligența Artificială generativă își va crește exponențial prezența și rolul în această industrie, generând noi oportunități de creștere”, a declarat Florin Deaconescu, liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom de la agenția PwC România.
Este de așteptat ca ramurile care au avut cea mai importantă creștere în 2024 să își continue trendul ascendent, dintre ele remarcându-se aceea a serviciilor de streaming. Cele mai importante branduri sunt deja pe piața românească, dar ele continuă să atragă clienți prin diversificarea oferte. De exemplu, Netflix a început să ofere evenimente sportive în directe, după ce inițial conducătorii acestei platforme consideraseră că investiția în sport nu rentează.
Un alt motor de creștere pentru piața platformelor de streaming este creșterea puterii de cumpărare a românilor. Tot mai mulți conaționali își permit televizoare SMART, conectate la internet.
O altă tendință importantă este reprezentată de creșterea sectorului de jocuri video. Vânzările de console au fost mai mari în 2024 raportat la anii anteriori și graficul nu poate merge decât în sus. Foarte mulți români se joacă, însă, de pe telefoanele mobile, accesând atât jocuri din Magazinul Play sau App Store, cât și platforme precum Mr Bit online casino sau diverse alte site-uri de iGaming.
Conform celor mai recente informații, piața jocurilor video din țara noastră are valoarea de aproximativ 250.000.000 de euro, în contextul unei valori de aproximativ 188 de miliarde a pieței globale.
Televiziunea clasică va continua să fie sursă de divertisment pentru o mare parte dintre români. Se estimează că operatorii tradiționali vor continua să înregistreze o creștere semnificativă a veniturilor din abonamente și din publicitate până în 2028, această piață urmând să depășească 900.000.000 de euro în intervalul de referință. Există emisiuni cu formate consacrate, care fac audiențe foarte bune, dar supremația lor poate fi pusă sub presiune de emisiunile noi care vor fi lansate în 2025.
În mod normal, vor își vor continua ascensiunea tipurile de conținut propagate prin internet, precum podcast-ul și clipurile scurte. Segmentul de podcast a crescut cu 2,8% în 2024, de la an la an.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/03/DailyBusiness-1-2.jpg)
Apropo de divertismentul exclusiv online, este de așteptat ca în România să prospere tot mai mult sporturile electronice. Recent, la Cluj-Napoca s-a desfășurat un turneu de Counter-Strike cu fond de premiere de 1.250.000 de dolari, mediatizat în toată lumea.
Inteligența Artificială va fi folosită la scară tot mai largă în industria de divertisment. Potrivit unui studiu recent, tinerii români sunt pe primul loc în Europa la utilizarea AI, 66 dintre aceștia declarând că au folosit cel puțin o dată în ultimul an aplicații bazate pe Inteligența Artificială.
Pe de altă parte, se estimează că cinematografele vor avea, per total, încasări mai mici, în ciuda faptului că mulți români obișnuiesc încă să iasă la film măcar o dată pe lună. Vor continua să înregistreze audiențe bune sălile de cinema din incintele mall-urilor, întrucât vizionarea producțiilor va fi asociată cu alte activități de socializare, precum mersul la restaurant sau shopping-ul.