- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Crizele anului 2013: Cele mai discutate subiecte in mass-media online

17 Dec, 15:25 • adrian.mihaltianu
Cele mai controversate 4 subiecte din online-ul romanesc  au generat un total de 67.843 de aparitii in perioada 1 ianuarie - 1 decembrie 2013, conform unei analize de monitorizare realizata de MediaIQ.
Crizele anului 2013: Cele mai discutate subiecte in mass-media online

Scandalul carnii de cal, laptele infestat cu aflatoxina, Rosia Montana si problema cainilor comunitari din Bucuresti au fost unele dintre cele cele mai discutate subiecte in mass-media online autohtone in anul 2013.

Scandalul carnii
de cal


In februarie 2013,
in magazinele din Marea Britanie au fost descoperite cantitati
importante de
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/scandalul-carnii-de-cal-furnizorul-francez-vrea-sa-dea-in-judecata-producatorul-roman-86145/]lasagna
din carne de cal[/url], etichetate si vandute ca fiind din carne de
vita. Carnea utilizata pentru lasagna provenea de la un furnizor
roman.

Subiectul a generat
3.212 aparitii in online-ul romanesc, cu un varf de coverage media in
data de 11 februarie 2013.


In cadrul acestui
scandal, au existat si o serie de voci (companii si persoane)
implicate. Printre cele mai mentionate s-au numarat companiile
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/scandia-food-problema-din-marea-britanie-este-prima-de-acest-gen-din-istoria-de-90-de-ani-a-companiei-95426/]Scandia
Food Sibiu[/url] (firma producatoare a lotului de carne pentru
lasagna – 952 aparitii),
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/scandalul-carnii-de-cal-ikea-vinde-iar-chiftele-in-magazinul-din-bucuresti-87982/]IKEA[/url]
(in contextul chiftelutelor retrase temporar de pe piata – 904
aparitii) si
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/producatorul-conservelor-ardealul-au-intrat-in-contact-cu-carnea-de-cal-in-exteriorul-companiei-87534/]Productie
Ardealul[/url] (in contextul retragerii

conservelor de carne
de vita ,,Ardealul” – 198 aparitii), respectiv
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor (ANSVSA – 926 aparitii) si Federatia Nationala ProAgro
(122 aparitii).

In contextul
discutiilor despre carnea de cal, una dintre cele mai mediatizate
figuri publice a fost cea a lui Vladimir Manastireanu, presedintele
ANSVSA. Acesta a fost mentionat in 258 de materiale online
referitoare la subiectul carnii de cal.

Criza laptelui
infestat cu aflatoxina



O alta criza
alimentara amplu dezbatuta in mass-media online a fost cea a laptelui
infestat cu
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-despre/aflatoxina/]aflatoxina[/url].
Peste 13.000 de litri de lapte contaminat cu aflatoxina (o
substanta cancerigena) au fost retrasi de pe piata in prima jumatate
a anului.

Criza laptelui a
facut subiectul a 3.500 de materiale online, generand cele mai multe
aparitii in data de 18 martie 2013, cand Danone Romania a anuntat ca
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/liderul-pietei-de-lactate-in-vartejul-scandalului-alimentar-danone-retrage-produse-de-la-vanzare-87388/]retrage
preventiv[/url] de pe piata unele produse considerate suspecte.
Compania a aparut in 441 de materiale referitoare la problema
laptelui contaminat cu aflatoxina.



Ministrul
Agriculturii, Daniel Constantin, cel care a anuntat public problema
laptelui, a fost mentionat in 982 de articole online.

Subiectul Rosia
Montana



Subiectul
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-despre/%22rosia%20montana%22/]Rosia
Montana[/url] a fost mentionat in 57.433 de articole online in a doua
jumatate a anului 2013. Dintre acestea, 5.825 de materiale fac
referire explicita la protestele generate de proiectul de exploatare
miniera a zonei.

Ziua in care s-a
discutat cel mai mult despre Rosia Montana in online a fost 9
septembrie 2013, cand mass-media anunta
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-burse/blestemul-aurului-de-la-rosia-montana-actiunile-gabriel-resources-pierd-70-93454/]respingerea
proiectului de lege[/url], potrivit declaratiilor lui Victor Ponta.

Una dintre vocile
cel mai puternic asociate in mass-media online cu subiectul Rosia
Montana a fost cea a Prim-Ministrului Victor Ponta, care a beneficiat
de 13.046 de aparitii in acest context. Compania Rosia Montana Gold
Corporation (RMGC), initiatoarea proiectului, a generat un coverage
de 6.764 de articole.
 
Problema cainilor
comunitari



Scandalul
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-despre/maidanezi/]maidanezilor[/url]
a fost un alt subiect amplu discutat in mass-media online in anul
2013. Acesta a generat 3.698 de aparitii, in timp ce despre
eutanasierea cainilor comunitari s-a discutat in 6.518 articole.

Persoana publica cel
mai des citata in problema cainilor fara stapan din Bucuresti si a
violentelor generate de acestia a fost primarul Sorin Oprescu. Acesta
a aparut in 1.779 de articole referitoare la subiectul maidanezilor.



Scandalul cainilor
comunitari a atins apogeul in data de 25 septembrie, cand Curtea
Constitutionala a discutat Legea referitoare la
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/protestatarii-fata-de-eutanasierea-cainilor-maidanezi-au-blocat-calea-13-septembrie-93996/]eutanasierea
cainilor comunitari[/url] care nu sunt revendicati sau adoptati in
termen de 14 zile.

In dezbaterea
pro-contra, au fost implicate si asociatii non-guvernamentale precum
Asociatia Vier Pfoten (organizatie care lupta pentru protectia
animalelor – 175 aparitii), respectiv Asociatia Caleidoscop
(organizatia de la care provenea cainele implicat in cazul Ionut
Anghel – 279 aparitii).

Monitorizarea
MediaIQ a fost realizata pe un esantion de 1.500 de surse cu
acoperire nationala si locala (cotidiane nationale si locale,
periodice nationale si locale, site-uri de televiziuni &
radiouri); peste 50.000 de bloguri cu trafic foarte mare si
comentariile scrise la fiecare articol; 10.000 de pagini de Facebook
si comentariile scrise la fiecare intrare; 40.000 de conturi de
Twitter si peste 50 de forumuri.