- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

De ce are succes emisiunea „Romanii au talent”

07 Mar, 15:01 • valentin..nicolae
Cum a reusit productia "Romanii au talent", difuzata vineri seara la Pro Tv, sa devina cea mai urmarita emisiune de divertisment din ultimii 10 ani? "Este o tentativa eficienta de flatare a specificului national", "un show bine pus la punct, prin contrast cu felul cum se face televizunea in Romania", "o emisiune autentica", au declarat pentru DailyBusiness.ro specialistii in domeniu.
De ce are succes emisiunea Romanii au talent

„Explicatia e aparent simpla, trebuie insa nuantata. Dupa ‘Romania, te iubesc!’, un brand cert al comercialului generalist Pro Tv, aceasta ar fi a doua tentativa de flatare eficienta a specificului national, fara a ne scoate neaparat patriotismul pe nas”, a declarat Daniela Zeca-Buzura, lector universitar doctor in cadrul Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii.

Recordul de a aduna 5 milioane de telespectatori in fata televizorului poate fi pus si pe seama faptului ca emisiunea nu prea are concurenta, in intervalul orar (20:30-22:30) in care se difuzeaza.

„Romanii au talent se mentine la ratinguri foarte mari pentru ca este un show bine pus la punct, prin contrast cu felul cum se face televiziunea in Romania. Faptul ca ratingul de la editia a treia e un pic mai mare decat cel de la prima sugereaza ca pentru ‘Romanii au talent’ revine in fata televizoarelor un public care era mai putin interesant de acest tip de divertisment”, a declarat Iulian Comanescu, analist media.

„Tot ceea ce este natural atrage lumea. Fiecare se proiecteaza pe el si zice: ‘domne, as putea sa fiu si eu acolo!’. Si totodata exista si acea curiozitate regionala: Ia sa vedem, cine sunt mai talentati moldovenii sau ardelenii?”, a declarat Florin Tudose, psiholog.
[quote=Daniela Zeca-Buzura, lector universitar doctor]Ar mai fi ceva, un ingredient magic: iesirea din anonimat, sfertul de ora de celebritate[/quote]
Pe de alta parte, Comaneascu considera ca emisiunea celor de la Pro TV vine „pe seceta”, intr-o epoca in care bugetele de reclama ale televiziunilor au scazut vreo doi ani la rand.

„Programele de calitate costa, si nici inainte de criza proprietarii romani de media nu prea mai investeau in aceasta calitate. De fapt, pana la ‘Romanii au talent’, pe piata TV din Romania au facut valva tot felul de Oana Stancu si Adrian Ursu, personaje suspecte politic, care s-au incaierat cu concurenta pentru ratinguri de 1-2 puncte. Cam asta a fost dinamica pietei si asta va fi si mai departe, din cauza anilor electorali care vin”, a explicat Comanescu.

Potrivit lui, televiziunea a investit mult in aceasta emisiune, fapt dovedit si de premiul pus in joc de 120.000 de euro fata de 50.000-100.000 de dolari in tari precum Belgia sau Olanda.

„Investitia e, intr-un sens ‘prea mare’ pentru piata romaneasca, unde acelasi Pro Tv isi pastra leadership-ul cu trei-patru programe bine pozitionate, numai putin peste competitor. Altfel spus, nu stiu daca in momentul de fata toate GRP-urile (puncte de audienta inregistrate de reclamele derulate – n.r.) care incap in ‘Romanii au talent’ pot fi vandute cu succes si, daca e asa, investitia e mai curand una in imagine si in viitorul postului. Desigur ca pe de alta parte aceasta pozitionare incepe sa fie dorita de toti clientii”, a adaugat analistul media.
[quote=Florin Tudose, psiholog]Daca emisiunea va face cea mai marunta concesie prostului gust, atunci se va degrada[/quote]
Argumentul componentei patriotice a emisiunii, invocat de Daniela Zeca-Buzura, este sustinut si de „audienta” inregistrata de melodia compusa si interpretata de tanarul Adrian Tutu (unul dintre concurenti), despre mandria de a fi roman, care a adunat aproape 300.000 de vizualizari pe site-ul emisiunii.

Daniela Zeca-Buzura considera ca show-ul include o competitie cu fair play, transmisa in timp real si avand ca recompensa imediata admiterea in etapa urmatoare, ceea ce reprezinta o reteta sigura a succesului de televiziune de oriunde.

„Performanta formatului se explica si se datoreaza totodata adresabilitatii sale generale, ‘candidaturile’ participantilor. Nu e vorba despre femei dezavantajate, care ar putea deveni dive peste noapte si cu atat mai putin despre temerari care ar putea trai claustrati pe o insula.”, a adaugat lectorul universitar.

Pe de alta parte, Florin Tudose considera ca succesul emisiunii este conditionat.

„Daca emisiunea va face cea mai mica concesie prostului gust atunci se va degrada. Altfel, se va mentine si va avea succes”, a spus Tudose.

Cu toate acestea, decanul Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Mihai Coman, considera ca succesul emisiunii poate fi explicat doar prin analizarea calitativa a factorilor istorici, culturali si sociali din societatea romaneasca.
[quote=Iulian Comanescu, analist media]Televiziunea a investit mult in aceasta emisiune, fapt dovedit si de premiul pus in joc de 120.000 de euro[/quote]
Editia a treia a emisiunii „Romanii au talent”, difuzata vineri seara la Pro Tv, a inregistrat un nou record de audienta pe segmentul show-urilor de divertisment din Romania, fiind urmarita de peste 5 milioane de telespectatori din intreaga tara in minutul de aur inregistrat la 22.14.

Emisiunea a inregistrat audiente si mai mari decat primele doua editii, devenind cea mai urmarita emisiune de divertisment la nivel de market share din 2001(de cand a fost introdus sistemul de masurare a audientei cu people-meter) si pana in prezent.

Ramane de vazut insa daca editia cu numarul patru va reusi sa atinga aceeasi audienta si sa isi consolideze pozitia.

„Ar mai fi ceva, un ingredient magic, deloc de neglijat, pe care il promit cu perseverenta, de un deceniu incoace, toate megashow- urile televiziunii globale: iesirea din anonimat, sfertul de ora de celebritate, mai dulce si mai ravnit decat orice!”, a spus lectorul universitar Daniela Zeca-Buzura.