Media & Advertising

Dispare televiziunea publica? Cum ar putea trai TVR fara taxa TV obligatorie

02 Apr, 00:07 • alexandru.suciu
Taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune ar putea fi platita doar de abonatii care vor opta pentru aceste servicii, daca va trece de Parlament o propunere legislativa. Ce efecte ar putea avea aplicarea unei astfel de masuri asupra TVR, despre care se spune ca se afla deja in pragul insolventei?
Dispare televiziunea publica? Cum ar putea trai TVR fara taxa TV obligatorie

Camera Deputatilor a adoptat tacit, marti, o propunere legislativa care prevede ca taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune va fi platita de abonatii care au optat pentru aceste servicii.

In prezent, taxa este colectata prin intermediul furnizorului de energie electrica. 

Initiatorii proiectului, 19 parlamentari PPDD, considera ca actuala lege impune celor care au contract cu un distribuitor de programe dubla taxare radio-tv, prin intermediul facturii de energie electrica si prin contractul cu un operator cablu TV. 

„Sper ca senatorii sa aiba alta
parere, sa respinga propunerea. Orice miscare menita sa elimine
servicii publice de media este neconstitutionala„, spune Ioana Avadani,
directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). 

Ea isi exprima dezamagirea fata de
Camera Deputatilor care a lasat sa treaca o astfel de propunere fara
dezbatere, avand in vedere ca este o problema importanta.

Avadani mai spune ca aceasta masura ar
lovi puternic TVR, care este oricum subfinantata fata
de necesitatile sale.

„Nu spun ca banii pe care ii primeste
acum nu ar putea fi folositi ma bine”, nuanteaza reprezentanta CJI.

Ea arata ca taxa tv este totusi venitul
cel mai sigur al televiziunii. „Sumele pe care le primeste SRTV de
la buget merg catre cheltuieli stabilite, precum plata releelor iar
cele din publicitate variaza si nu vizeaza oricum proiecte de
dezvoltare”, adauga Avadani.

Aceasta crede ca, daca ne luam dupa
comentariile din spatiul public, multi telespectatori ar renunta la
plata acestei taxe
, cum ar renunta de altfel la plata oricarei taxe
daca li s-ar permite.

„Nu e perioada buna in care sa
intrebi oamenii daca vor sa plateasca o taxa. Nici oferta editoriala
a televiziunii nu este tocmai atractiva”, continua directorul
executiv al CJI.

In opinia sa, propunerea este una nedreapta, care vine in contextul unei
conduceri interimare si in lipsa unui Consiliu de Administratie.

Surse din cadru TVR au precizat ca nici marti nu a fost finalizat procesul de numire a unui nou Consiliu de Administratie, intrucat nu a fost numit un presedinte. 

Potrivit acestora, aprobarea tacita din Camera Deputatilor nu inseamna ca nu va fi o dezbatere pe teme acestei propuneri.

„Lucrurile nu sunt transate. Propunerea nu are sanse de reusita. Dar daca va trece, va desfiinta practic televiziunea publica”, au mentionat sursele.

[b]Insolventa, singura solutie?[/b]

Viitorul TVR este incert chiar din perspectiva actualului director general Stelian Tanase care mentioneaza ca insolventa nu poate fi evitata la televiziunea publica, dupa ce initial spunea ca a auzit a cuvantul insolventa, dar nu intr-un context serios.

Acesta a precizat ca in afara de prim-ministru, nimeni nu poate hotari intrarea in insolventa a televiziunii publice.  Si asta pentru ca, a spus Tanase
, „nu ne permite Constitutia”. 

[b]Varianta fuziunii[/b]

Jurnalistul Catalin Tolontan sustine propunerea premierului Victor Ponta de fuziune a TVR, RRA si Agerpres, intrucat acesta este singurul
drum.
 
„Atentie insa, unificarea reprezinta un
drum, nu o solutie! Aia vine muncind si fiind curajos si punind drept
prima conditie sa schimbi legea si sa scoti TVR de sub talpa
politicienilor si a guvernului ca, dupa cum sper ca ne-am lamurit,
banii oricum nu vin de la ei!”, atrage atentia Tolontan.

El crede ca solutia presei de calitate sta in zona nonprofit si ca TVR si Radio Romania sunt obligate sa faca jurnalism adevarat.

„Finantarea de la fundatii, de la
nebunii care vor sa schimbe lumea, de la guverne, de la oameni prin
contributii directe voluntare, la TVR si RRA sunt obligatorii, dar
poate ca oamenii ar agrea un proiect national de salvare a
informatiei libere, cam asa pare ca arata viitorul, daca e sa mai
speram cu adevarat la stiri ca serviciu public”, explica Tolontan pe blogul sau.

El adauga ca ziarele si siteurile
serioase catre asta merg deja in lumea civilizata. „De la ProPublica
si pana la BBC, toti traiesc asa.
TVR si RRA sunt favorizate ca deja sed
pe o baza nonprofit”, mentioneaza jurnalistul.

Chiar daca acest proiect national pentru informatia libera suna „ca naiba, mesianic si irealizabil”, Tolontan le propune romanilor sa il ia in considerare.

„Daca nu, asta e! Ne vom uita la Antena
3 si la B1 TV cum vor difuza pana si prognoze meteo diferite, functie
de simpatiile patronale si politice. Arbitrajul va fi asigurat de
valul proaspat al generatiei care schimba Romania, adica de Sebastian
Ghita, fata de care SOV si Voiculescu vor parea curand niste batrinei
depasiti in incapacitatea lor de a controla chiar tot”, conchide Catalin Tolontan.

[b]Redresare pe hartie[/b]

TVR s-a
redresat economic in 2013, arata cifrele date publicitatii saptamana
trecuta de presedintele-director general interimar, Stelian Tanase.
Dupa ce, in perioada 2010-2012, pierduse anual intre 32 si 38 de
milioane de euro, anul trecut postul public a incheiat cu un mic
profit, de 566.000 de euro (2,5 milioane de lei).

„Pe hartie,
lucrurile arata foarte bine. Dar nu si pe ecran. De fapt, cvasi-echilibrul financiar
obtinut in 2013 inseamna costuri de programare foarte reduse”, spune analistul media Iulian Comanescu pe blogul sau.

El estimeaza ca grilele
actuale ale TVR 1 si TVR 2 costa 25.000 de euro pe saptamana
pentru primul post si 15.000 de euro, pentru al doilea, fara stiri si filme. „Nu e clar ce cheltuieli includ acesti bani, dar e vorba de sume care
ar putea sustine un show mai rasarit de doua ore. Cu alte cuvinte, e clar ca in actuala
situatie financiara, TVR nu poate rivaliza, prin primul sau post, cu
televiziunile de pe primele locuri, la felul cum e manageriat”, explica analistul.

[b]TVR vs Pro TV[/b]

Si
totusi, in 2012, Pro TV SA (adica Pro TV, Acasa, Acasa Gold, MTV, Pro
Cinema, Sport.ro) avea o cifra de afaceri de 107 milioane euro.
Adica ceva mai putin decat cele 122 de milioane ale TVR, care e
format, in linii mari, din TVR 1, TVR 2, TVR 3 si studiouri
teritoriale, adauga Comanescu.

El mai arata ca in decembrie 2013, Pro TV realiza o medie de rating de
4,25%, in timp ce TVR 1 avea 1,04%. Adica de patru ori mai putin, la
aproximativ aceiasi bani cheltuiti.

„Din banii pe care-i are, Pro TV a
realizat, printre altele, mega-show-uri ca Romanii au
talent sau Vocea Romaniei, care au costuri de milioane
de euro pe sezon. S-a atins mai putin de sport (fotbal), dar a
difuzat filme comerciale. A realizat seriale ca Las
Fierbinti sau Tanti Florica, iar stirile prezentate de
Andreea Esca sunt lider la ora 19.00 de ani de zile. E destul de clar
ca banii TVR se duc pe altceva decat programe”, explica analistul media.

El arata ca, in primul rand, banii TVR se duc pe o
infrastructura costisitoare
si extinsa, care include si studiourile
teritoriale. Iar cei mai bine de 2600 de angajati, cati au ramas,
sunt de peste cinci ori mai multi decat cei 491 cu care Pro TV SA
figureaza la Ministerul de Finante.

„E adevarat, taxa TV nu a fost indexata
in functie de euro in acest mileniu si e foarte mica, fata de alte
tari. Dar, comparand cele 122 de milioane ale TVR cu cele vreo 180 de
milioane care reprezinta piata de publicitate TV, deci grosul
veniturilor celor catorva zeci de televiziuni private din Romania,
constatam ca TVR ar putea sau ar trebui sa aspire la ceva mai mult.
Nu la statutul de lider pentru primul post, fiindca e o pozitie
foarte greu de recuperat. Dar, macar, in primul pas, la o grila
civilizata”, mai spune Comanescu.

El este de parere ca TVR ar avea nevoie de un manager care sa redistribuie resursele considerabile de care dispune televiziunea
publica, asa incat sa creeze calitate cu ele.

„Asa
ceva implica insa o schimbare organizationala serioasa, deci e mult
mai dificil decat reducerea cheltuielilor. Mai ales ca Parlamentul
are drept de viata si de moarte asupra managementului, care se
schimba mult mai des si mai usor decat angajatii televiziunii”, conchide analistul media.

Veniturile din publicitate ale TVR se ridica la 5 milioane de euro pe an, prin comparatie cu cele din abonamente, care variaza intre 60 si 100 milioane de euro, potrivit unor estimari din industrie.