- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

E greu sa vorbesti despre 2011 cu optimism. Chiar si pentru un PR-ist

13 Jan, 16:43 • andra.gheorghe
Dupa un 2010 cu clienti nehotarati si greu de convins sa scoata bani pentru comunicare, antreprenorii din business-ul de relatii publice pasesc timid in noul an. Spera la o crestere a numarului de proiecte, ceea ce ar putea duce si la o evolutie pozitiva a pietei. Insa nimic nu este sigur dupa framantarile care au afectat economia doi ani la rand, asa ca au invat o lectie de criza: "cand te frigi cu ciorba, sufli si-n iaurt".
E greu sa vorbesti despre 2011 cu optimism. Chiar si pentru un PR-ist

Bugetele alocate de clienti serviciilor de relatii publice (PR) in 2010 au fost strans legate de cifrele de afaceri ale companiilor. Data fiind situatia economica de anul trecut, numarul firmelor care si-au alocat un buget de PR a scazut, dupa cum a scazut si numarul celor care au externalizat serviciile de PR. Acestea sunt concluziile unuia dintre cele mai importante studii care analizeaza industria locala de relatii publice, efectuat la comanda Clubului Companiilor de Relatii Publice, care are drept membri cele mai mari companii de PR din Romania. Aproape jumatate din clientii PR-ului si-au redus bugetele in 2010, asta dupa scaderea suplimentara de circa 15% inregistrata in 2009.

2010 a fost un an al transformarilor profunde pe piata de PR, la fel cum s-a intamplat pe intreaga piata de comunicare, spune pentru DailyBusiness.ro Alina Stanciu, managing directorul Ogilvy Public Relations Romania.

Potrivit sefei Ogilvy, agentia cu cele mai mari venituri de pe piata locala de relatii publice in 2009, cei mai adaptabili jucatori au reusit sa isi schimbe strategia in functie de noile nevoi de comunicare ale clientilor, care si-au mutat focusul din zona de corporate communications in cea de brand PR, au externalizat doar anumite servicii de relatii publice, utilizand in mare masura resurse proprii, si s-au concentrat pe rezultate maxime obtinute in termen scurt,

Sa vorbesti despre 2011 cu optimism, e greu. Chiar si pentru un PR-ist. Precautia este singura raportare legitima pentru o piata dependenta de sanatatea clientilor pe care ii deserveste.

„Anul trecut a fost poate cel mai dur, pe o piata de PR invatata cu cresteri de 20-30% in 2007-2008. Si totusi, multi dintre clienti au realizat ca lipsa comunicarii nu este cea mai buna metoda de economisire. Luand in calcul acest lucru, ma astept la o usoara crestere a numarului de proiecte anul acesta, fapt care ar putea sa se vada si in bugetele rulate. Cu cat, asta nu as putea spune”, spune si Sorana Savu, managing partner-ul agentiei Premium PR.

Si chiar daca au avut clienti mai putini, mai reticenti sau saraci, agentiile „sanatoase” spun ca au avut grija anul trecut sa nu umble la onorarii.

„Fee-urile (n.r – onorariile) le-am pastrat intacte, nu am coborat pretul. Oricum, ele difera de la client la client, in functie de forta financiara pe care o au, industria in care activeaza. Cata vreme ai avut fee-uri corecte, ele nici nu vor creste, dar nici nu vor scadea. E pretul corect pe care il ceri pe un serviciu corect”, a explicat Savu.
[quote=Sorana Savu, managing partner Premium PR]In conditiile actuale, daca ai luat si un singur client nou, inseamna ca esti ok[/quote]
Pentru Premium PR, 2010 a fost un an echilibrat, spune sefa agentiei. Si-a mentinut fee-urile si si-a pastrat clientii.

„O cifra de afaceri nu pot sa inaintez acum, pentru ca inca nu ne-am incheiat socotelile pe tot anul, mai avem de incasat facturi din decembrie. Vom sti cu certitudine cum stam undeva prin martie. Insa nu ma astept la scadere”, a afirmat Sorana Savu. In 2009, agentia condusa de Savu a avut o cifra de afaceri de circa 700.000 euro.

2011 a inceput, si el, cu o prima veste buna. Premium a resemnat contractele cu toti clientii din portofoliu. Urmeaza „lupta” pentru new business.

„New business trebuie sa atragem, pentru ca asa este sanatos si asa se intampla in fiecare an. Cat de mult, nu prea conteaza. In conditiile actuale, daca ai luat si un singur client nou, esti ok”, a subliniat specialista in relatii publice.

Aceeasi precautie in planurile pentru noul an o manifesta si Crenguta Rosu, managing partner-ul DC Communication, unul dintre business-urile cu traditie de pe piata locala de relatii publice, care a terminat anul 2009 cu afaceri de circa 1,2 milioane euro.

„In 2010 nu am simtit o crestere in venituri. A fost un an greu, in linie cu evolutia economica de la nivel macro. Clientii nu au renuntat la comunicare, dar si-au diminuat activitatile de relatiile publice, si asta ne-a afectat direct. Nu ne-am facut inca toate calculele pe 2010, insa ma astept la o scadere”, a explicat sefa DC Communication.

Potrivit acesteia, chiar daca agentia nu a operat reduceri la nivel de fee-uri, pierderile s-au produs din cauza unui volum de munca semnificativ mai mic.

„Nu ne-am diminuat fee-urile, dar am avut clienti care au decis sa comunice mai putin, am si avut proiecte in asteptare care in final nu s-au mai concretizat, de aici vine scaderea”, a adaugat Crenguta Rosu.

Si DC Communication a intrat in 2011 cu toate contractele de anul trecut reinnoite, la care se adauga cateva proiecte punctuale noi, premise care o fac pe sefa agentiei sa spere la o usoara crestere a business-ului, de 5%-10%.

„Lipsa de comunicare nu a fost o decizie neaparat buna, lucru pe care l-au inteles si l-au afirmat si clientii. S-a vorbit cu frecventa depre necesitatea comunicarii si au fost destule voci, atat din industrie, cat si din partea clientului, care au vorbit despre o crestere a bugetelor in 2011. Insa cine s-a fript cu ciorba, sufla si-n iaurt. Au fost multe estimari si anul trecut, care nu s-au concretizat. Nu putem fi siguri de nimic”, a subliniat Crenguta Rosu.

„2010 ramane, cel mai probabil, un an-lectie, nu numai pentru piata noastra, ci pentru intreg mediul de marketing si comunicare din Romania, in contextul deciziilor politice si economice luate in acest an. Din aceasta perspectiva, este dificil de preconizat cum va evolua anul 2011″, spune Alina Stanciu de la Ogilvy.

Care vor fi serviciile cele mai cerute de la PR-isti in 2011? Potrivit specialistilor chestionati de DailyBusiness.ro, cele mai solicitate anul acesta vor fi serviciile de media relations, comunicare online si comunicarea corporate – realizata intr-o combinatie de servicii externalizate si inhouse, dar si comunicarea interna, in detrimentul evenimentelor de PR, mai costisitoare si greu masurabile.

„Ceea ce estimam pentru anul acesta este o crestere a cererii provenite de la institutiile sau organizatiile care au absorbit fonduri structurale, o mai mare cerere in segmentul business to business si continuarea trendului in comunicarea de brand”, conchide Alina Stanciu, managing directorul Ogilvy Public Relations Romania

Printre cele mai importante business-uri de relatii publice din Romania se numara Ogilvy PR, cu afaceri de 3,4 milioane euro, McCann PR, cu venituri de 2,3 milioane euro in 2009, Nicola Porter Novelli (afaceri de 2,3 milioane euro) sau Graffiti PR (venituri de 1,7 milioane euro).

Cifra de afaceri cumulata a primelor 5 cele mai mari agentii de relatii publice din tara s-a ridicat la 11 milioane euro in 2009.