Media & Advertising

Filantropii fotbalului: Ce castiga televiziunile cand pierd sute de mii de euro?

19 Nov, 00:07 • alexandru.suciu
Transmiterea meciurilor de fotbal, candva un motiv de disputa intre televiziuni, a devenit o afacere nerentabila? Asa sustin reprezentantii posturilor "filantrope", care "de dragul romanilor" isi asuma pierderi de sute de mii de euro. Dar de ce ar investi o televiziune privata intr-un business care nu ii aduce profit?
Filantropii fotbalului: Ce castiga televiziunile cand pierd sute de mii de euro?

„Fotbalul de la TV e scump si de
calitate scazuta. E foarte scump pentru televiziuni”, declara in
urma cu doi ani specialistul in comunicare Adrian Vladut, pe blogul
grupului media Starcom
.

Aceast lucru pare sa fie perfect valabil si in prezent, dupa cum marturisesc chiar
reprezentantii Romania TV, post care a transmis recent meciul Grecia
– Romania.

„Un post de stiri a riscat o suma
enorma de bani pentru a transmite un meci de fotbal pe care doreau sa
il vada toti romanii, alte televiziuni refuzand asumarea acestui
risc”, scrie un jurnalist Romania TV.
 

Caracterul „filantropic” al
postului este subliniat chiar de patronul Romania TV, Sebastian
Ghita.

„Eu nu vreau sa aruncam acum o lumina proasta asupra TVR,
faptul ca noi am reusit sa castigam drepturile de transmisie nu vreau
sa fie un atac la TVR. Eu prefer sa felicit managerii de la Romania
TV ca au reusit acest lucru si recunosc ca le-am promis ca o sa-i
ajut si eu daca nu vor gasi bani de-ajuns din publicitate pentru
acoperirea costurilor”, a declarat Sebastian Ghita, in direct, la
televiziunea sa, potrivit reportervirtual.ro.

[b]Pierderi de 200.000 euro[/b]

Conform aceleeasi surse, postul Romania
TV a inregistrat prin transmiterea meciului Grecia-Romania pierderi
de 200.000 euro.

Pierderile rezulta din plata unor
drepturi de difuzare in valoare de 250.000 de euro, in vreme ce
incasarile din publicitate s-ar fi ridicat la doar 50.000 de euro.

Mai mult, desi a avut o audienta record
pentru Romania TV, acest meci a fost vazut de mai putini romani in
comparatie cu alte meciuri ale nationalei. Potrivit gsp.ro, aceasta
partida s-a situat abia pe locul cinci in topul audientelor din acest
sezon, fiind vizionata de 3,19 milioane de telespectatori.

Spre comparatie, partida Romania –
Turcia a fost urmarita de peste 4 milioane de telespectatori, conform
sursei citate.

[b]Marketing politic[/b]

Lasand la o parte „filantropia” postului lui Sebastian Ghita, Catalin Tolotan, redactorul-sef al
Gazetei Sporturilor, remarca pe blogul sau cum a fost imbracat
politic meciul Grecia-Romania.

„Urat a inceput meciul la Romania TV!
Cei 250.000 de euro in transmiterea partidei de la Atena s-au
developat intr-un marketing politic de tot rasul. Idee excelenta,
investitie scumpa, publicitate ieftina!
In ora fierbinte dinainte de baraj s-au
perindat la microfon, in ordine, Liviu Dragnea, Valeriu
Zgonea si, sa traiti!, Victor Ponta. Premierul a aparut
precum Nicolae Ceausescu la vechile Revelioane
, fix cu un sfert de
ora inainte de fluierul de start”, spune Tolontan.

„Ponta nu e prost, l-au vazut 5
milioane de oameni care se uita acum la televizor. O data pe an ai
ocazia asta”, sustine Tolontan ca i-a transmis, „instantaneu”, un amic dintr-o
regie de publicitate.

Contactat de DailyBusiness.ro pentru a
raspunde la intrebarea de ce a transmis Romania TV un meci de fotbal
in pierdere, Sebastian Ghita ne-a directionat „politicos” catre
reprezentantii postului. Catalin Popa, directorul editorial al
postului, nu a raspuns insa la telefon.

Dar pe langa postul Romania TV, numele lui
Sebastian Ghita este legat si de firma Asesoft International. Iar aceasta a
castigat recent un contract de aproape 1,5 milioane euro
cu Ministerul
pentru Societatea Informationala, dupa cum scrie hotnews.ro.

[b]Romania-Grecia, la Antena 1[/b]

Dezinteresul televiziunilor pentru
meciuri de fotbal rezulta si din faptul ca doar un singur post a
depus oferta pentru transmiterea meciurilor de acasa ale echipei
nationale din preliminariile Campionatului Mondial.

Astfel, Antena 1 a transmis meciurile
Romania-Andorra (11 septembrie 2012), Romania-Olanda (16
octombrie 2012), Romania-Ungaria (6 septembrie 2013), Romania-Turcia (10 septembrie 2013) si Romania-Estonia (15 octombrie 2013).

Drepturile TV includ si eventualul meci
de baraj, mansa de pe teren propriu, al primei reprezentative, astfel
ca meciul Romania-Grecia va fi difuzat in aceasta seara la Antena
1.

Reprezentantii postului nu au vrut sa
comenteze pentru DailyBusiness.ro care sunt costurile si castigurile
difuzarii unui astfel de meci.

Mircea Sai, directorul de achizitii de
la Digi Sport, a explicat insa pentru Adevarul ce castiguri pot inregistra televiziunile din transmiterea unui meci al nationalei, chiar si unul de
interes maxim:

„O partida precum Grecia – Romania
poate genera venituri de maximum 130.000 de euro din publicitate,
daca e data de Pro TV. Suma va scadea la vreo 70.000 – 80.000 de
euro
, daca meciul e transmis de Antena 1. De aceea, noi am renuntat
la ideea achizitionarii drepturilor, cand am vazut ca ar trebui sa
platim 250.000 de euro”.

Avand in vedere ca trustul Intact a
achizitionat drepturile de difuzare a meciului Romania-Grecia la
pachet cu alte meciuri, este posibil sa fi dat mai putin de 250.000
de euro pentru o partida.

Este insa greu de crezut ca a platit
mai putin de 70.000 de euro, pentru a-si acoperi totusi investitia.

In 2007, Federatia Romana de Fotbal (FRF) a acordat postului Antena 1 drepturile de televizare ale meciurilor echipei nationale de fotbal seniori pentru urmatorii doi ani, cu exceptia celor de la Euro 2008, pentru suma de 2,6 milioane de euro.

In acest context, un reprezentant al Pro TV declara ca orice oferta mai mare de 1,5 milioane de euro pentru cele 4 sau 6 meciuri ale nationalei inseamna pierdere.
 

[b]TVR miza pe incasari de 110.000
euro[/b]

Inainte ca Romania TV sa cumpere
drepturile de difuzare a meciului Grecia-Romania, conducerea
executiva a TVR, reprezentata de Claudiu Saftoiu, a propus
spre avizare Consiliului de Administratie (CA)
achizitionarea acestor drepturi, pentru o suma esalonata de 270.000
de euro, scrie Mediafax.

Saftoiu preciza ca TVR si-ar fi putut
permite acest efort financiar, in conditiile in care banii rezultati
din vanzarea spatiului de publicitate din timpul meciului ar fi fost
de 110.000 de euro.

Televiziunea publica nu a mai cumparat insa drepturile de difuzare dupa ce Ada Mesesan, membru in Consiliul de
Administratie (CA) al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), l-a
acuzat pe Claudiu Saftoiu, presedintele-director general (PDG)
al Televiziunii Romane, ca vrea sa le cumpere fara sa respecte
procedurile legale din TVR.

„TVR nu este interesata sa-si
indeplineasca functia publica
de a oferi telespectatorilor un meci de
miza, ci este interesata sa toace o suma uriasa, respectiv 270.000 de
euro, pentru satisfacerea intereselor personale sau de grup,
incalcand procedurile legale”, a spus Mesesan.

Fostul presedinte-director general al TVR, Alexandru Lazescu,
explica in urma cu doi ani pentru hotnews.ro ce pierderi inregistra postul
public din transmiterea meciurilor de fotbal.

„Cea mai mare dificultalte financiara (n.r. – a TVR)
este de departe cea legata de fotbal. S-a semnat un contract pe o suma enorma.
Fiecare meci din UEFA Champions League pe care il dam ne aduce o gaura de
aproape jumatate de milion de euro
, tinand cont si de costurile de transmisie,
nu doar de contract. Pentru ca suma pe care o scot din reclama e infima – 4-5%
din cat ma costa un meci”.