- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Gavin Bell, Adept: Relatia dintre ONG-uri si companii este tot o afacere

18 Aug, 00:01 • sergiu.mihalcea
Gavin Bell, 42 de ani, este coordonator de proiect al ONG-ului Adept, fiind responsabil de evaluarea zonelor protejate, comunicare si educatie. El a vorbit pentru DailyBusiness.ro despre activitatile de CSR (responsabilitate sociala corporatista -n.r) derulate in Romania, despre relatia dintre ONG-uri si companii, precum si despre felul in care sunt abordate activitatile de CSR de catre companiile romanesti.
Gavin Bell, Adept: Relatia dintre ONG-uri si companii este tot o afacere

Bell este totodata manager de comunicare al PAN Parks Foundation (initiativa de imbunatatire a conservarii naturii prin dezvoltarea sustenabila a turismului – n.r), initiativa sustinuta de catre WWF (World Wide Fund for Nature – Fondul Mondial pentru Natura).

Din 2002 si pana in 2006 a efectuat, voluntar, numeroase vizite in Romania pentru proiecte punctuale, iar din 2006 locuieste si lucreaza in Romania si Ungaria. Este casatorit cu o romanca.

DailyBusiness: Ce diferente ati gasit in Romania in ce priveste activitatile de CSR in care sunt implicate companiile straine si cele romanesti?
Gavin Bell: In alte tari, activitatile de CSR sunt impamantenite in cultura companiilor de acolo, iar in ce priveste Romania implicarea companiilor de aici in activitati de CSR este in crestere, dar nu este o obisnuinta. Sunt companii care faceau donatii si inainte, dar nu erau implicate prin donatiile respective intr-un proiect de lunga durata, cum se intampla in cazul activitatilor de CSR. Totusi, marea majoritate a companiilor implicate in astfel de activitati sunt cele internationale, iar cele romanesti incep sa ia exemplu de la acestea.

DB: La ce va referiti prin „exemplu”?
GB: Companiile romanesti mai mici observa exemplul dat de cele mai mari care activeaza pe piata si isi dau seama de influenta pozitiva pe o are implicarea intr-o activitate de CSR. Clientii incep sa aiba un sentiment pozitiv referitor la companiile care dau ceva in schimb societatii si care se implica activ in activitati de CSR, este si o modalitate de a-si face publicitate dar cu siguranta nu inlocuieste campaniile de marketing.

DB: Cum credeti ca sunt percepute activitatile de CSR de catre companiile romanesti?
GB: Sunt companii care considera ca prin CSR dau ceva in schimb comunitatii in care activeaza si din care fac parte si angajatii sai, dar sunt altele care dau niste bani, promoveaza investitia respectiva pentru a arata ca au facut ceva si apoi nu se mai implica. CSR este ca un „copil” pe care compania trebuie sa-l ajute sa creasca, nu e suficient sa investeasca bani, ci trebuie sa se implice activ.

DB: De ce credeti ca se ajunge la aceasta situatie, cine este de vina?
GB: Nu cred ca este vina cuiva, dar asta da dovada de lipsa de comunicare dintre ONG-ul respectiv si companie. Relatia trebuie sa fie bilaterala, ONG-ul trebuie sa stie sa-si comunice valoarea activitatii bine, intr-un mod profesionist, sa aiba un plan de lunga durata, si sa stie sa cheltuie banii cu intelepciune. Compania la randul ei trebuie sa stie foarte bine in ce consta activitatea in care se implica, de la CEO la angajatul de cel mai mic rang.

DB: Cum ar trebui sa fie relatia ONG-companie?
GB: Ca un parteneriat de afaceri, pentru ca pana la urma ONG-ul vrea sa dezvolte o activitate si sa obtina rezultate maxime, iar compania ofera o suma de bani in aceleasi scopuri si vrea sa vada ca banii sunt bine cheltuiti si ca apar rezultate concrete in urma investitiei.

O relatie defectuoasa intre companie si ONG le poate afecta in egala masura pe amandoua, iar fiecare trebuie sa-si aleaga cu grija si seriozitate partenerii pentru ca nimeni nu vrea sa aiba parte de publicitate negativa.

DB: Este important profilul companiei cand vine vorba de alegerea unei campanii de CSR in care sa se implice?
GB: Nu neaparat profilul, cat marimea companiei. Daca este mare, aceasta se poate implica in multe activitati de CSR pentru ca isi permite financiar si are cultura necesara, daca este mai mica, la fel este si bugetul, iar activitatea in care se implica trebuie sa fie cat mai apropiata de profilul companiei, sa ii atinga cumva pe clientii sai.

DB: Au nevoie companiile de un departament specializat pe activitati de CSR?
GB: Nu neaparat de un departament, acest lucru poate fi valabil mai mult pentru companii globale care au istorie in ce priveste implicarea in activitatile de CSR, dar cred ca este important sa existe cel putin o persoana specializata pe CSR, care sa asigure o buna comunicare intre companie si ONG-uri, sa inteleaga sistemul si sa il poata explica mai departe.

DB: Care sunt tipurile de activitati de CSR preferate de companiile romanesti?
GB: Ca si in alte tari, companiile romanesti se asociaza unor campanii de CSR care au legatura cu domeniul lor de activitate, de exemplu o firma care produce articole vestimentare pentru iarna va sprijini un ONG de mediu, pentru conservarea unei zone montane, un parc national, acesta fiind mediul in care clientii companiei folosesc produsele respective.

Bell, care locuieste in Romania din 2002, este specializat in arboricultura precum si in managementul zonelor rurale in scop recreational si este membru al IUCN WCPA (World Commission for Protected Areas), pentru care a sustinut numeroase conferinte.

Resurse suplimentare:

-Petrom investeste peste 230.000 de euro intr-un nou proiect CSR
-Cefin: investitii de 200.000 de euro in programe de CSR in 2008
-Vodafone va aloca 600.000 euro pentru proiecte de asistenta medicala in 2008
– Holcim Romania: CSR de 90.000 de euro pentru curatarea apelor
– MOL Romania: 60.000 euro pentru programul CSR „Pot ajuta”
Germanos: 60.000 euro pentru campania „Tine-ti viata in propriile maini!”
WWF, fondata in 1961, este una dintre cele mai mari si eficiente organizatii internationale independente.