Media & Advertising

Online-ul, singurul canal media care creste in Romania, dar ajutat de Google si Facebook

19 Jun, 15:37 • Redactia DailyBusiness
Piata romaneasca de media a inregistrat anul trecut o scadere de 2%, pana la 303 mil. euro, toate canalele fiind afectate, cu exceptia mediului online. Acesta a ajuns sa atraga cei mai multi bani, dupa TV, dar cu ajutorul jucatorilor internationali.
Online-ul, singurul canal media care creste in Romania, dar ajutat de Google si Facebook

Cel mai mult a suferit presa
scrisa, care a scazut cu 10% fata de 2011. Radio a coborat cu 8%, OOH
cu 5% iar TV cu 4%. Online-ul este singurul canal in crestere, atingand
o cota de piata de 14%, al doilea dupa TV, mai ales cu ajutorul
volumelor investite in Facebook si SEM, potrivit rezultatelor
studiului Media Fact Book, realizat de agentia Initiative.

[img=4110][/img]

Desi piata de publicitate online ar putea creste anul acesta la 46 milioane de euro, fata de 41 milioane de euro in 2012, aproape jumatate din aceasta suma, respectiv vreo 22,4 milioane de euro se duc spre Google AdSense, Facebook sau Yahoo, dupa cum estimeaza analistul media Iulian Comanescu.

Astfel, pentru publisherii locali raman
aproximativ 24,6 milioane de euro, pentru asa-numitul display ad.
Asta inseamna cheltuieli pe online
aproape egale cu totalul din 2010, cand display-ul (bannere si
derivate din ele) era dominant. De fapt, piata autohtona, in
sensul de venituri ale companiilor din Romania, a scazut mai drastic
in acesti ani. Iar online-ul e departe de a fi functionat ca un colac
de salvare, mai spune analistul.

 
Cel mai mare volum de investitii de
publicitate este detinut de segmentul serviciilor de comunicatii
mobile, iar cea mai semnificativa crestere fata de anul anterior a
cunoscut-o segmentul Cosmetice si Igiena personala, care ocupa locul
imediat urmator dupa telecomunicatiile mobile in termeni de volum.

Pentru 2013, echipa Initiative
estimeaza ca piata de media va continua sa scada cu 2-3%, pana la 295 milioane de euro.

„Ne asteptam ca anul acesta TV-ul sa
scada, ajungand la o cota de piata de 62%, fata de 64% cat avea in
2012. Presa scrisa si Radio vor continua sa dezvolte proiecte
integrate, cu o componenta puternica de digital, social si mobile,
incercand sa exploateze noi modalitati de a-si securiza veniturile si
fideliza consumatorii. Digital este in continuare pe un trend
crescator, alimentat in mod special de cresterile in zona de
performance media, impreuna cu display advertising, ce ofera in
continuare brandurilor posibilitatea unei prezente digitale de impact”, a declarat Alexandra Olteanu, managing director Initiative.

Agentia de media Initiative a lansat
Media Fact Book 2013, editia a saptesprezecea punand in evidenta
tranformarile pietei pe parcursul anului 2012, precum si
perspectivele si tendintele pentru 2013.

„Fragmentarea atentiei consumatorului
de media traseaza noi coordonate in stabilirea strategiilor de
comunicare media ale brandurilor. Suprapunerea consumului pe doua sau
mai multe medii este din ce in ce mai prezenta – TV, laptop,
tableta si mobile este doar un exemplu. In aceste conditii e necesara
construirea de strategii multiscreen, multichannel sau
multidisciplinare, desi nu este prima oara cand discutam despre
intrepatrunderea dintre offline, online, BTL si PR”, mai spune
reprezentanta Initiative.
[img=4111][/img]

In acest context de fragmentare si
personalizare a continutului media, raspunsul pietei s-a concretizat
printr-o crestere a importantei performance media, acesta fiind
segmentul cu cea mai mare crestere din punct de vedere al bugetelor
atrase in 2012 – cu 47% mai mult decat in 2011.

Media Fact Book este un ghid al pietei
romanesti de media si publicitate, editat anual de agentia Intiative
inca din 1997.

Citeste si: 
Piata publicitatii la bilant: Cine si unde isi mai face reclama
DBV Media House isi cere insolventa