- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

SMS-ul, vedeta campaniilor din aceasta vara. Ce presupune o astfel de promovare

20 Jul, 00:07 • monica.manea
Aproape 90% din piata de marketing mobil este reprezentata de SMS-uri, iar in sezonul estival, activarile de acest tip sunt cel mai des folosite in campanii. Cum se realizeaza o astfel de campanie, cum sta Romania la mobile marketing si cat de mult va afecta noul regulament al protectiei datelor acest gen de promovare, intr-un interviu cu Maia Novolan (foto), managing director al Syscom Digital.
SMS-ul, vedeta campaniilor din aceasta vara. Ce presupune o astfel de promovare

DailyBusiness.ro:

Care
sunt costurile necesare realizarii unei campanii prin SMS?

Maia Novolan: Costurile
variaza in functie de complexitate si de elementele implicate. Orice activitate
ce implica SMS marketing poarta niste costuri de setare, costuri de transmitere
SMS (care sunt aproximativ 4 eurocenti per SMS trimis) si eventuale
costuri de inchiriere a bazei de date.

Daca ne referim,
de exemplu, la activarile simple prin SMS de tipul informari generale (despre
produse, evenimente, promotii etc), realizabile pe baze de date proprii ale
clientilor, atunci costurile sunt in general scazute si variaza proportional cu
volumul bazei de date. Ele pot porni chiar si de la 200 de euro.

DB: Care sunt costurile pentru o companie care implementeaza pentru prima
data o astfel de campanie?
MN: In acest caz propunem o campanie Bulk SMS, cu o baza de date inchiriata
de la un broker, unde se vor regasi potentialii clienti. Se realizeaza astfel o
campanie de testare iar costurile acesteia pornesc de la 200-300 de euro.

Din testarea
campaniilor inainte de derularea lor propriu-zisa, cu alte cuvinte, din implementarea
de campanii “in miniatura” pe unul sau mai multe esantioane, se obtin
indicatori valorosi inclusiv in privinta bugetului care urmeaza sa fie alocat.
Se pot astfel testa eficienta si marimea bazei de date, mecanismul de raspuns,
continutul ofertei promovate, ideea creativa, precum si alte elemente.

In functie de
toate acestea, campania efectiva va porni de la un anumit buget si va avea un
anumit grad de complexitate. Estimez ca la
o prima lansare pe aceasta piata compania ar avea nevoie de aproximativ 3.000
de euro
. In campaniile urmatoare, costurile vor scadea pentru ca va exista deja
o baza de date, e adevarat ca una mai mica, dar ea va contine numerele celor
care au devenit deja clienti si va putea fi reactivata in campaniile
viitoare. Reactivarea va costa mult mai putin.

DB: Cum vor evolua campaniile prin SMS in tara noastra?
MN:
Cuvintele de ordine sunt azi “integrare“, “mix de marketing”. SMS-ul devine cu mult mai puternic si eficient
cu cat este sprijinit de celelalte media cu care poate face echipa buna: web,
print, radio, tv. Intr-o astfel de formula “integrata”, pentru consumatori
este usor sa interactioneze cu brandul, iar pentru advertiseri sa monitorizeze elementele de campanie si feedback-ul consumatorilor.

In Romania, in mobile marketing, SMS-ul va ramane vedeta
deocamdata
. Abia in
cativa ani vom asista la o dezvoltare pe piata de publicitate mobila, in sensul
reclamelor pe device-uri mobile, fie ca vorbim de site-uri mobile sau aplicatii
de smartphone-uri.

Un SMS
promotional de tipul “call-to-action”  trimis la momentul potrivit, ca parte a unei
campanii integrate, dupa ce utilizatorii de Internet pe mobil au fost “atinsi” deja
de mesajul promotional, facand browsing sau accesand retelele sociale sau
vazand e-banner-ele publicitare, are rezultate extrem de bune. Astfel, daca
publicitatea online pregateste terenul, SMS-ul poate fi cel ce determina
actiunea scontata, oricare ar fi ea.

DB: Asta inseamna ca vor disparea campaniile realizate doar prin SMS?
MN: In niciun caz. S-ar putea ca in urmatorii 5 ani sa inregistram o oarecare
scadere a acestui gen de campanii, dar SMS-ul
nu poate fi inlocuit
.  

In primul rand, pentru ca unul dintre marile avantaje ale acestui tip de marketing este
usurinta dimensionarii. Poti face teste si masurari in decurs de maximum o ora.
Iti permite sa testezi sau sa initiezi proiecte pilot, fara sa risti tot
bugetul din prima.
[quote=]Piata din
Romania este inca o piata de SMS, nu de „new mobile”[/quote]
SMS-ul are
avantajele lui, precum cel al mobilitatii, atat de vanat azi de consumatori, accesibilitatea
este aproape fara limite – utilizatorii nu trebuie sa fie online ca sa vada
mesajul promotional, ei nu trebuie decat sa aiba telefonul la indemana.

DB: Cum se prezinta mobile marketingul in Romania in comparatie cu alte tari?
MN: Numarul detinatorilor de telefoane
inteligente din Romania este modest, comparativ cu tarile europene din Vest, dar
rata de crestere este mare. In Romania exista peste 25 milioane de cartele telefonice active de
telefonie mobila, folosite preponderent pentru apeluri vocale si SMS-uri.

Timpul mediu
petrecut zilnic pe Internet mobil de catre un utilizator cu abonament de date
este de circa 15 de minute comparativ cu 40 pana la 65 de minute in tari precum
Anglia sau SUA. Procentual, numarul romanilor care utilizeaza Internetul
mobil din totalul utilizatorilor de telefoane mobile este mic (18-20%)
comparativ cu Anglia unde datele arata o cota de peste 65%.

In ceea ce
priveste activarile prin SMS noi urmam trendul de afara, dar si aici suntem
putin in urma.

Apoi, utilizatorii
de Internet pe mobil nu sunt atat de deschisi spre utilizarea serviciului la
potentialul sau maxim. Majoritatea folosesc Internetul pentru a-si verifica
mailul si a cauta cateva informatii. Sunt foarte multe site-uri care nu
s-au adaptat formatului pentru telefonul mobil. Astfel, nici advertiserii nu sunt convinsi in ce masura
este consumatorul roman pregatit pentru o campanie ampla de “new mobile”,
de aceea spuneam ca Romania ramane inca o piata a SMS-ului.

DB: Noul regulament european in
domeniul protectiei datelor personale arata ca un
consimtamant implicit nu valoreaza un consimtamant, iar cei care trimit mesaje
comerciale vor fi nevoiti sa ceara acordul clientului, in prealabil. Cum va
afecta asta campaniile prin SMS?
MN: In Romania, in acest moment, companiile mari respecta conditiile generale
privind protectia datelor. Niciun brand care a investit de-a lungul timpului in
construirea si consolidarea imaginii nu-si permite sa ignore reguli de acest
tip si sa ruineze relatia cu consumatorul.

Este adevarat,
exista insa campanii cu acord implicit. De regula, acest acord este prevazut in
documentul ce sta la baza derularii proiectului, “biblia campaniei” cum ii spun
eu, consumatorul avand si el, la randu-i, obligatia, cel putin teoretica, de a
citi documentul inainte de a se angaja 
in campanie. In plus, exista
intotdeauna optiunea de a te inscrie in campanie si ulterior, chiar imediat
dupa, poti solicita radierea datelor din baza de date.

Un acord scris
nu poate fi cerut in cazul campaniilor prin SMS si o asemenea prevedere
legislativa ar fi de-a dreptul exagerata. Nici cererea acordului printr-un SMS
in prealabil nu mi se pare o idee prea buna pentru ca asta ar ridica foarte
mult costurile unei campanii. Intai trimiti un SMS pentru a-l informa pe
consumator, apoi platesti SMS-ul prin care iti da el un feedback si apoi mai
platesc un SMS cu mesajul publicitar.

Daca pana la
intrarea in vigoare a acestui regulament nu se vine cu o metodologie realista
de implementare a lui sunt convinsa ca industria
de mobile marketing va reactiona
.

DB: Care credeti ca ar fi cea mai buna solutie?
MN: O solutie ar fi
ca fiecare campanie sa aiba un Tel Verde unde consumatorul sa poate sa sune si
sa ceara dezabonarea. In felul acesta nici consumatorul nu este supus unor
cheltuieli suplimentare.

Cu toate acestea
s-ar putea ca odata cu aceasta filtrare legislativa sa ne bucuram si de aspecte
pozitive implicite: de vreme ce persoanele vizate isi dau consimtamantul sa le
fie utilizate datele, in conditii de transparenta si informare deplina, atunci bazele
de date obtinute astfel permit o targetare si mai precisa, care ulterior poate
conduce la rate de raspuns si mai bune.

Syscom Digital este o companie care furnizeaza aplicatii
interactive, content multimedia, si solutii de direct marketing digital prin
intermediul retelelor de telefonie mobila, fixa si Internet. Cifra de
afaceri  a companiei in 2011 se ridica la
1,7 milioane de euro, cu marja de profit de 8-12%.