Media & Advertising

Spoturi celebre interzise de CNA: De la publicitate inselatoare la reclame „ucigase”

30 Apr, 00:07 • alexandru.suciu
Aproape 30 de spoturi publicitare au fost interzise de la difuzare pe TV si radio, in urma deciziilor CNA de anul trecut. Daca pana acum cele mai multe clipuri au fost retrase pe motiv de publicitate inselatoare, marti a aparut un nou argument: acela ca reclamele pot ucide.
Spoturi celebre interzise de CNA: De la publicitate inselatoare la reclame ucigase

„Apa cu cel
mai scazut continut de nitrati”, „ingredientul antirid cel mai puternic”, sms-uri
nelimitate in orice retea,
„singura fabrica din Romania care produce doar paine
fara E-uri” sau „sac fara fund cu jucarii” – sunt mesajele unor reclame  ale Aqua
Carpatica, Ivyss, Cosmote, Savoria si ING, interzise pe motiv de publicitate inselatoare.

Marti, un
spot publicitar al Romtelecom, in care Smiley si Pavel Bartos merg pe un tren
aflat in miscare, a fost interzis de la difuzare printr-o decizie luata de CNA,
dupa ce Consiliul a fost informat ca ar fi crescut numarul copiilor care s-au
electrocutat incercand sa imite imaginile din acest clip.

Consiliul
National al Audiovizualului (CNA) a primit, luni, o adresa de la Ministerul
Afacerilor Interne, Departamentul pentru Situatii de Urgenta, semnata de
secretarul de stat Raed Arafat.
[dbvideo=1354]
„In
ultimele doua-trei saptamani, sistemul national de interventii in situatii de
urgenta s-a confruntat cu o crestere neobisnuita a numarului de cazuri grave de
copii sau adolescenti electrocutati ca urmare a faptului ca s-au urcat pe
garniturile de tren aflate sub liniile de alimentare cu inalta tensiune”,
se spune in adresa primita de CNA de la secretarul de stat Raed Arafat.
 

„In
pofida eforturilor care au inclus resurse umane si logistice semnificative
(inclusiv transportul de urgenta cu aeronave specializate), am consemnat
inclusiv decese, iar celelalte cazuri raman traumatizate sau chiar mutilate pe
viata. Una dintre ipotezele care ar putea sa explice acest fenomen ingrijorator
este o posibila influenta a unui clip publicitar realizat pentru o companie de
telefonie mobila (Romtelecom Cosmote), in care doua personaje care beneficiaza
de foarte multa simpatie in randul copiilor si adolescentilor, Smiley si Pavel
Bartos, realizeaza o serie de exhibitii acrobatice urcati pe un tren in miscare”,
se mai mentioneaza in adresa.
 

Chiar luni seara, un tanar de 17 ani din Bucuresti a murit
electrocutat, dupa ce s-a urcat pe un vagon de marfa din gara Baneasa.

[b]Reactia Romtelecom[/b]

„Reclama sustine pozitionarea Romtelecom de furnizor de
divertisment de calitate. Ca si spotul anterior din aceeasi campanie,
(Skydivers, in care personajele principale sar de pe o cladire inalta cu o parasuta),
a fost creat un scenariu ipotetic ce reproduce o scena recurenta in numeroase
filme de actiune faimoase. In acest caz, acestia sunt skateboarderi extremi pe
acoperisul unui tren de mare viteza”, spun oficialii Romtelecom.

Potrivit lor, compania regreta situatia victimelor accidentelor, intrucat
pune mare pret pe siguranta copiilor – fapt demonstrat prin numeroase programe
de responsabilitate sociala defasurate in aceasta zona, dar considera ca nu
exista nicio legatura intre spotul Skateboarders TVC si aceasta situatie
regretabila
.

„Cu toate acestea, ca urmare a informarii Consiliului Roman de
Publicitate (Romanian Advertising Council – RAC), Romtelecom a decis sa retraga
proactiv videoclipul
, in dimineata zilei de 29 aprilie, din spatiile publice
direct dependente de vointa sa”, au adaugat oficialii operatorului telecom.
 

Ei au mentionat ca decizia finala cu privire la reintroducerea sau retragerea
acestui spot TV va fi luata ca urmare a deciziilor comunicate oficial catre
Romtelecom din partea institutiilor publice competente in acest domeniu.

[b]Creatorii spotului[/b]

Campania de primavara a Romtelecom care
aduce actiunea in prim-plan este semnata de GMP Advertising.

Campania are mesajul „Actiunea tare e
molipsitoare”, include executii TV – un teaser si doua spoturi, print, online
si materiale instore.

Protagonistii spoturilor sunt Smiley si Pavel Bartos, iar
regia este semnata de Anton Groves.

In spotul interzis, „Skateboarders”, Pavel Bartos si Smiley sunt inspirati de viteza lui Thor
sa incerce un skateboarding extrem. Cand se trezesc in fata unei intrari in
tunel, cei doi isi dau seama ca nu au gandit situatia pana la capat, dar,
inspirati de filmele oferite de Romtelecom, vor gasi o solutie.

[b]Vor sari
copii si de pe blocuri?[/b]

In celalat
spot al campaniei de primavera, „Skydivers”, Pavel accepta provocarea
eroului Thor si le demonstreaza fetelor ca actiunea inseamna romantism, nu doar
culturism.
[dbvideo=1355]
Astfel,
Pavel Bartos si Smiley ofera flori intr-o actiune spectaculoasa de skydiving in
tandem. Munca in echipa e importanta, pentru ca Smiley ii da lui Pavel curajul
de a sari cand acesta este pe cale sa se eschiveze.

Spoturile „Skydivers” si „Skateboarders” precum si teaser-ul au fost realizate in
colaborare cu casa de productie Family Film. Perioada de desfasurare a
campaniei era stabilita intre 10 martie – 18 mai, dupa cum anunta luni GMP Advertising.

[b]Ce reclame au mai fost interzise[/b]

La inceputul anului au mai fost oprite de la difuzare spoturi publicitare ale Savoria si Cosmote, dupa ce Consiliul National al Audiovizualului a decis ca nu informeaza corect publicul.

Cosmote a mai fost vizat de o decizie a CNA si in 2012. Atunci, un spot al companiei telecom a fost interzis in urma unei reclamatii facute de Vodafone, care acuza ca acel clip reprezinta o „forma de publicitate inselatoare, deoarece se omit in mod intentionat anumite informatii absolut necesare publicului pentru ca acesta sa poata lua o decizie de achizitionare in deplina cunostinta de cauza”.

In vara anului trecut, spotul publicitar pentru asigurarile de viata de la ING, intitulat „Un sac fara fund cu jucarii„, a fost interzis de la difuzarea pe posturile de televiziune, printr-o decizie luata de CNA, membrii Consiliului considerand ca acest clip incalca legislatia audiovizualului.

Tot in 2013, CNA a mai interzis spoturi publicitare pentru apa de gura Listerine, margarina Rama, pentru crema Ivyss, alunele Ubernuts, produse Nivea, Fagaras si Always, pentru suplimentul alimentar ColonHelp si pentru cutitul Miracle Blade.