- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Televiziunea HD inca experimenteaza: Publicitate sub 0,1% din piata totala

19 Apr, 00:01 • marian.rujoiu
Televiziunea digitala castiga tot mai mult teren, atat in Europa cat si in Romania. Nu acelasi trend il urmeaza insa cererea de publicitate pe acest segment. Majoritatea clientilor de publicitate prefera televiziunea clasica, in conditiile in care numai 300.000 de abonati din totalul de 5,6 milioane, recepteaza HD.
Televiziunea HD inca experimenteaza: Publicitate sub 0,1% din piata totala

In ceea ce priveste tipul de televizor necesar pentru receptionarea acestor canale, el trebuie sa fie plasma, LCD HD Ready sau Full HD.

Andreea Arghiropol, reprezentant al Splendid Thematics si project manager al UTV HD, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca veniturile estimate din publicitate pe piata televiziunilor HD se ridica la cateva zeci de mii de euro pe an, dar „este totusi greu de apreciat, deoarece televiziunile HD nu sunt monitorizate”.

Pentru comparatie, estimarile arata ca in 2011, piata publicitatii TV va fi de 209 milioane de euro net. Astfel, televiziunile HD nu atrag nici macar 0,1% din piata totala de publicitate.

414 canale HD in Europa, 13 in Romania

Numarul canalelor de televiziune de inalta definitie (HD) disponibile in UE, a ajuns la sfarsitului anului trecut la 414, dintr-un total de aproape 9.900 de canale TV, potrivit studiului European Audiovisual Observatory.

In Romania, in acest format sunt disponibile 13 canale, printre ele numarandu-se TVR HD, Sport.ro HD, ProTvHD, HBO HD, Eurosport HD, Utv HD sau HistoryHD.

Corneliu Calota, directorul TVR HD, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca numarul gospodariilor din tara noastra care receptioneaza astfel de canale este de aproximativ 300.000.

Avantaje ale televiziunii HD

Spre deosebire de televiziunea traditionala, cea de inalta definitie prezinta avantajul unor imagini mai clare, cu o rezolutie de pana la cinci ori mai ridicata decat la televiziunea standard sau sunet asemanator celui din cinematografe, a declarat Iulia Florea, director operational UPC Romania, pentru DailyBusiness.ro.

Chiar daca televiziunea HD castiga tot mai multi adepti printre romani, publicitarii nu se arata la fel de incantati de noutatile acestui tip de programe.

Andreea Arghiropol a declarat ca piata de reclama pe acest segment este oarecum la inceput in Romania. Ideea de publicitate HD, aflata in faza experimentala, atrage prin caracterul de noutate, iar marea majoritate a clientilor prefera mass media clasice.

„In momentul cand am lansat canalul HD ( n.r. 9 aprilie 2010), am stiut ca recuperarea investitiei se va face in timp si beneficiile se vor vedea pe termen lung, UTV fiind prima televiziune muzicala din Romania si a doua din Europa care transmite si in format HD”, a completat Arghiropol.

Aceasta a adaugat ca in prezent, cererea de publicitate pe piata canalelor HD este destul de slaba.

„Noi incercam sa cream aceasta cerere prin prezentarea avantajelor postului UTV HD, care ofera o experienta cu totul noua, revolutionand imaginea si sunetul in moduri in care nu au fost percepute de telespectatori pana acum, targetand clientii. Daca numarul gospodariilor in care se vor receptiona televiziunile HD va creste semnificativ, atunci si atentia advertiserilor se va indrepta catre televiziunile de acest gen”, a mai spus reprezentanta aceluiasi post de televiziune.

Canalele de sport in format HD, cele mai cautate

Atat la nivel european, cat si in tara noastra, canalele de sport, in acest format, sunt cele care au cea mai mare cautare in randul abonatilor de cablu.

Acest lucru nu a ramas neobservat de catre cei de la Liga Profesionista de Fotbal (LFP), care au cerut, in caietul de sarcini, televiziunilor care au licitat pentru drepturile de transmitere a meciurilor, sa emita partidele importante din Liga 1, in perioada 2011-2014, in format High Definition (HD).

La randul sau, Iulia Florea, director operational UPC Romania, sustine ca in luna ianuarie a acestui an, compania pe care o reprezinta avea un total de peste 20.000 clienti pentru cele 11 canale HD disponibile ale operatorului de cablu.

„Evolutia numarului de clienti la UPC HD demonstreaza clar faptul ca exista cerere pe aceasta piata pentru produsele dotate cu functii suplimentare si tehnologii avansate”, a adaugat Florea.

In ceea ce priveste evolutia acestei tehnologii, Corneliu Calota, directorul TVR HD, apreciaza ca formatul High Definition este un progres major in tehnologia de televiziune, similar cu trecerea de la televiziunea alb-negru, la televiziunea color.

„In HD, evidentierea detaliilor este de trei ori mai ridicata decat in Standard Definition (SD). Plusurile din partea de video sunt completate, in partea audio cu un sunet surround, similar celui din cinematografele moderne”, a adaugat Calota.

Cu toate ca are inca statutul de canal experimental, TVR HD a inceput sa emita in iunie 2008, cu ocazia Campionatului European de Fotbal.

„S-a constituit ca structura de sine statatoare in decembrie 2009. TVR HD este un canal experimental ce emite necriptat si poate fi receptionat fie cu o antena activa individuala in zona Capitalei si a Sibiului, fie prin satelit, CATV sau IPTV”, a mai spus Calota.

600 de canale HD la nivel european pana la sfarsitul lui 2012

Acesta estimeaza ca, la nivel european, pana la sfarsitul lui 2012, numarul posturilor HD va ajunge la 600, evolutia fiind una spectaculoasa, de la patru posturi cat existau in 2004.

„Aceasta evolutie spune totul despre dezvoltarea exploziva a televiziunii HD. De altfel, toate segementele industriei de televiziune, de la producatorii de televizoare si echipamente de productie, pana la distribuitorii de programe TV, preseaza in directia dezvoltarii HD”, a declarat Calota.

„TVR nu poate face abstractie de acest tip de evolutie in piata. De aceea, Televiziunea Romana isi propune, intr-o prima etapa, consolidarea actualului canal TVR HD, in special prin cresterea volumului productiei HD proprii. Intr-o etapa viitoare, ne-am propus ca toate canalele TVR sa treaca de la emisia SD la HD”, a mai spus acesta.

In ceea ce priveste publicitatea atrasa de TVR HD, Calota sustine ca potrivit legislatiei actuale, postul nu poate difuza reclama pentru ca se afla inca la nivel experimental.

Referitor la audienta, Calota estimeaza ca cel putin o emisiune a TVR HD a fost urmarita de catre 8.000 de telespectatori in 2008, de 30.000 in 2009, pentru ca la sfarsitul lui 2010 sa se ajunga la cifra de 295.000 de telespectatori.

Potrivit celui mai recent sondaj al Observatorului European al Audiovizualului, in 2010, numarul posturilor HD a crescut cu 272, pana la 414 posturi.

Totodata, numarul total al posturilor de televiziune era la sfarsitul lui 2010 de aproximativ 9.900 de canale.

Un procent de 60,2% dintre acestea erau televiziuni locale sau regionale. Restul, erau canale nationale sau intenationale. High Definition (Definitia Inalta) este un alt segment cu cea mai mare crestere, 272 de canale pe parcursul anului 2010, ajungand la un total de 414.