In ultimul an s-a vorbit in mod deosebit despre mobile web si mobile marketing. Atentia tuturor se indreapta catre integrarea retelelor sociale cu tehnologia mobila, iar predictiile sunt optimiste in acest sens: peste 5 ani, vor fi mai multi utilizatori care fac browsing de pe mobil decat de pe PC-uri. Nici nu e de mirare in conditiile in care se estimeaza ca anul acesta numarul de terminale mobile care acceseaza internetul va trece de un miliard, iar numarul de aplicatii mobile a ajuns deja la jumatate de milion.
Iar acesta este doar inceputul. Internetul mobil incepe sa devina main stream, iar comertul pe mobil este in continua crestere, ceea ce determina tot mai multe brand-uri sa integreze si aceasta componenta in mix-ul de marketing.
Specialistii mai estimeaza ca in cativa ani vom ajunge sa dezvoltam toata informatia direct pe web, folosind diferite tipuri de terminale (PCuri, mobile, tablete etc.), iar internetul va deveni astfel o masinarie imensa de colaborare si socializare de care omenirea nu se va mai putea lipsi.
Aceasta tendinta, cunoscuta si sub denumirea de cloud computing, reprezinta de fapt o noua directie pe care companii precum Google, Microsoft sau Yahoo! au inteles-o si o aplica deja. In ultimii ani a fost inregistrata o cre?tere spectaculoasa a conceptului de cloud computing, prin dezvoltatea unor aplicatii web populare precum: aplicatii VoIP (de exemplu, Skype, Google Voice), servicii multimedia (de exemplu, Picassa, YouTube, Flickr), distributie de continut (de exemplu, BitTorrent), sociale (de exemplu, Facebook, Twitter, LinkedIn) si multe altele. Cel mai recent demers a fost facut de catre Microsoft, care a mutat pe web o parte din Office, traditionalul software de tip desktop, folosindu-se de Office 2010 Web Apps.
Din acest punct pana la aparitia unui nou sistem de operare care se bazeaza pe acest concept, nu ramane decat un singur pas, iar Google dezvolta deja Chrome OS in aceasta directie.
Se pare ca asistam la un transfer al canelelor traditionale pe web: serviciile de tipul VoIP in locul telefoniei, radioul online ascutat de un numar tot mai mare de utilizatori si web TVul ce devine o alternativa serioasa clasicului TV. Mai mult, Internetul ?i radioul prin satelit, podcasting-ul, radio high definition ?i serviciile mobile audio revolutioneaza o industrie radio care a r?mas practic neschimbata pentru un secol.
Web TVul este o tendinta care deja a inregistrat un boom in online insa cu siguranta exista loc de crestere si dezvoltare. In octombrie 2006, Google a achizitionat cea mai mare platforma video online de pe planeta, YouTube. In 2010, YouTube continua sa domine, iar serviciile de televiziune pe internet sa castige din ce in ce mai mult teren. Se estimeaza ca in urmatorii cativa ani, web TVul se va schimba destul de mult fata de cum il cunoasteam astazi, personalizarea, poze de o calitate mai bun?, streamingul mai puternic, partajarea de date, fiiind doar cateva elemente la care se lucreaza deja.
Ce se va intampla insa cu aceasta cantitate imensa de date generate de catre utilizatori?
Va veni un moment in care aplicatii pe web sau mobile vor invata sa foloseasca informatia intr-un mod corect si coerent, sa combine datele in structuri noi si sa le aleaga pe cele relevante pentru utilizatori. Aici ajungem la un nou nivel, al internetului semantic, al datelor carora li se ofera un sens si al search-ului inteligent. Aceasta este o noua forma inteligenta de web, concept cunoscut sub denumirea de Web 3.0.
Entuziasti ai Web 3.0 lucreaza la acest concept de ceva vreme, insa structurarea si combinarea, oferirea de sensuri unor cantitati atat de mari de date nu este de usor de pus in practica.
Internetul isi continua evolutia cu pasi rapizi, posibilitatile sunt nelimitate, iar conceptele noi care incep sa se contureze in zona digitala vor deveni realitate intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat; va mai amintiti plicul cu timbru si cele cateva saptamani pentru a ajunge la destinatar?
Articol scris de: Iulia Orzan, Digital Director, FRANK Digital
FRANK Digital este una dintre cele mai mari agentii digitale, detinand un portofoliu de clienti precum Romtelecom, Skoda, Sprider Stores, Kraft Paints, Olympus si multi altii.