- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Articolul pe mai multe slide-uri creste traficul, dar ii enerveaza pe cititori

23 May, 00:03 • marian.rujoiu
Scaderea tarifelor de publicitate a facut ca publisherii online sa caute tot felul de metode pentru a-si creste traficul si a reusi sa atraga mai multa reclama. Una dintre solutiile adoptate de unele site-uri pentru a creste numarul de afisari este aceea de a posta contentul pe cat mai multe pagini, apeland la slide-uri, chiar daca dimensiunea informatiei furnizate nu impune acest lucru.
Articolul pe mai multe slide-uri creste traficul, dar ii enerveaza pe cititori

Practica este facuta „parca sa ii enerveze pe cititori”, ducand in cele din urma la scaderea traficului.

Este si cazul forbes.ro sau [url=http://www.wall-street.ro/]wall-street.ro[/url]. Daca in primul caz, marimea contentului impune impartirea pe slide-uri, nu acelasi lucru se poate spune la cel de-al doilea, unde un slide este ocupat uneori si de mai putin de 1.000 de semne.

Catalin Tenita, managing partner in cadrul companiei de creatie web TreeWorks, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in opinia sa, mai multe afisari de pagini inseamna mai multe bannere, cel putin potential.

„Pe de alta parte, cinstit vorbind, daca nu ai dat click pe banner inainte de a lectura pagina, sunt slabe sanse sa dai dupa ce ai citit-o. Cu alte cuvinte, poate este mai eficient sa rotesti mai multe bannere pe toti userii tai, astfel incat cei interesati doar de unele sa aiba ocazia sa le vada. Si poate e si mai eficient si pentru branduri daca stiu ce sa ceara, respectiv limitari pe user/sesiune pe campanii, intervale minime intre doua afisari, etc”, a adaugat consultantul.

TreeWorks: Folosirea slide-urilor, in functie de natura articolului

Tenita a mai spus ca practica afisarii pe slide-uri depinde foarte mult de natura articolului.

„Daca e ceva de genul ’10 cadouri pentru vara asta’ mi se pare logic sa poata fi impartit pe 10 slide-uri, sau 11 daca exista si un intro.  La fel, daca sunt opiniile a 10 oameni, sau daca e o recenzie la un automobil, defalcata pe X capitole. Evident, daca e vorba de aceeasi idee pe 10 slide-uri, vorbim deja de un abuz de slide-uri”, a explicat Tenita.

Acesta a mai spus ca, pana la urma, cititorii sunt cei care decid „daca genul acesta de afisare pe slide-uri le convine, sau sa foloseasca alte surse, daca este o chestiune deranjanta”.

Reprezentantul TreeWorks a adaugat ca, in calitate de cititor, afisarea pe slide-uri nu il deranjeaza daca continutul este de calitate.

„La fel, advertiserii trebuie sa decida daca un site sau altul, un format sau altul al publiserului online le aduc o expunere suficienta”, a mai spus Catalin Tenita.

La ce se uita publicitarii atunci cand fac reclama pe un site

La randul sau, Bogdan Prajisteanu, director general al MEC Romania (Mediaedge:cia), a declarat pentru DailyBusiness.ro ca atunci cand aloca bani pentru publicitate pe un site, un advertiser ia in calcul atat criteriile cantitative, cat si calitative.

„Ne uitam la afisari, la unici sau la rata de click, dar de asemenea, ne uitam la afinitatea site-ului cu grupul nostru tinta, ne uitam la uitam la profilul audientei site-ului, la raportul cost-audienta si la tipul de continut”, a declarat Prajisteanu.

Acesta a mai spus ca in ultimii doi ani si jumatate, piata de publicitate a scazut cu 45-50%, iar preturile cu ceva mai mult decat atat pentru toate mediile, cu exceptia online-ului, unde s-au inregistrat scaderi mai mici cu aproximativ 30%, fata de 2008 oferite de furnizori mai ales sub forma de bonusuri.

Referitor la modalitatile site-urilor de a-si creste traficul in mod artificial, reprezentantul MEC Romania a recunoscut ca exista anomalii, dar „corectiile trebuiesc facute din mers”. El a facut o comparatie cu televiziunile.

„Chiar daca avem o piata de TV reglementata cu multi ani in urma, au mai existat anomalii pe parcurs, dar acestea au fost identificate si corectate. Increderea nu se castiga peste noapte. Exista pentru mediul online BRAT, IAB, asa cum exista ARMA pentru TV, care trebuie sa medieze si sa corecteze erorile atunci cand apar, iar piata online este perfectibila. Pot aparea erori, dar important este sa le identifici si sa le repari”, a adaugat Prajisteanu.

In aceste conditii, Catalin Tenita apreciaza ca in online-ul romanesc exista site-uri bine facute, care stiu sa expuna un volum de publicitate mai mare, fara sa fie intruziv, si site-uri care nu au publicitate.

Consultantul apreciaza ca site-urile romanesti sunt „oricum prea incarcate, si astfel nu ofera o experienta placuta la lecturarea unui articol”.

Raportul continut/publicitate

In ceea ce priveste raportul continut/publicitate pe un site de stiri, reprezentantul aceluiasi companii estimeaza ca „o proportie decenta ar fi 33% content, 33% publicitate si 33% navigatie/related stories/widgets/etc”.

Bloggerul Alex Mihaileanu sustine ca atunci cand vine vorba de site-uri de stiri, impartirea unui articol in mai multe pagini, este facuta „parca sa ii enerveze pe cititori”.

„Practica este de-a dreptul enervanta. Un articol de 30 de paragrafe e impartit in cinci pagini, cate sase paragrafe pe pagina. Articolul pare lung, mai ales ca marimea fontului e setata pe 16 pixeli, sa vada si vecinii din blocul de vizavi ce citesti. Ba, uneori, chiar de 18 pixeli, de ai impresia ca pagina nu e creata pentru un browser normal, ci ca e versiune de mobil”, scria Mihaileanu, recent, pe blogul sau.

Acesta sustine ca publisherii autohtoni ar trebui sa inteleaga ca numarul de afisari este important, „dar nu la fel de important ca nervii cititorilor”.

„Si daca se mira ca traficul va fi in scadere, sa nu ii injure pe oameni, ca singura vina e a celor care au trasat ‘strategia de dezvoltare web’ si au gindit acest feature nemaipomenit”, afirma acelasi blogger.