- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum cresti o companie de 10 mld. $ in 5 ani: Povestea Facebook

28 May, 14:26 • mihaela.tudorancea
A riscat exmatricularea atunci cand a intrat in bazele de date protejate ale retelei Harvard pentru a crea o retea sociala. A dezvoltat apoi o retea sociala legala pentru studentii de la Harvard. Treptat, accesul a fost extins, mai intai la restul universitatilor din SUA, apoi liceelor si universitatilor de pe tot globul, ajungand in 5 ani de la lansare la 200 milioane de utilizatori si o valoare de piata de 10 miliarde de dolari.
Cum cresti o companie de 10 mld. $ in 5 ani: Povestea Facebook

Inceputurile Facebook

Mark Zuckerberg, student la universitatea Harvard, a creat, in octombrie 2003, o prima versiune a Facebook, denumita atunci Facemash. Versiunea incipienta a retelei sociale prelua poze ale studentilor, afisandu-le doua cate doua si invitandu-i pe utilizatori sa aleaga persoana cea mai atractiva. Pentru a putea avea acces la aceste poze, Zuckerberg a intrat in zonele protejate ale retelei Harvard si a copiat imaginile de pe legitimatiile de camin ale studentilor.

Site-ul a fost inchis cateva zile mai tarziu de catre administratia de la Harvard si Zuckerberg acuzat de incalcarea drepturilor de copyright si a intimitatii studentilor, riscand astfel exmatricularea. In cele din urma, totusi, s-a renuntat la acuzatii.

Urmatorul semestru, pe 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg a fondat „The Facebook”. La inceput accesul era permis doar membrilor Harvard, iar in prima luna, peste jumatate din studentii de la Harvard erau inscrisi pe aceasta retea sociala incipienta.

La o luna de la infiintare, Facebook si-a extins accesul si catre universitatile Stanford, Columbia si Yale. In iunie 2004, Facebook avea deja sediul operatiunilor in Palo Alto, California, iar in 2005 a renuntat la „the” din titlu si a achizitionat domeniul facebook.com.

In septembrie 2005, si-a extins accesul catre retelele de licee insa acestea necesitau o invitatie pentru a te putea inscrie. Treptat, Facebook a extins accesul si angajatilor unor companii.

De-abia in septembrie 2006, accesul la Facebook a fost permis tuturor persoanelor de peste 13 ani cu o adresa valida de e-mail.

Investitia Microsoft – octombrie 2007

Facebook a tinut capul de afis in presa inca de la sfarsitul lui 2007, la doar 3 ani de la infiintare, cand Microsoft a anuntat ca a achizitionat 1,6% din actiunile preferentiale ale companiei pentru suma de 240 milioane de dolari, ridicand astfel valoarea companiei la 15 miliarde de dolari. La vremea respectiva, Microsoft a concurat cu cei de la Google pentru aceasta achizitie. Facebook avea la momentul respectiv o baza de circa 47 milioane de utilizatori inscrisi.

In luna mai a anului trecut, presa internationala discuta despre preluarea totala a Facebook de catre compania Microsoft care tocmai renuntase la achizitia Yahoo. Surse din piata povesteau de intalnirea lui Mark Zuckerberg cu oficialii Microsoft si despre o tranzactie evaluata la 15 miliarde de dolari. La momentul respectiv reteaua sociala cuprindea 70 milioane de utilizatori, iar analistii au considerat-o cel mai promitator start-up din Silicon Valley de la Google pana in prezent.

Atingerea pragului de 200 milioane de utilizatori

La sfarsitul lui 2008, numarul de utilizatori ai Facebook ajunsese la 138,6 milioane.

In luna aprilie a acestui an, compania a anuntat atingerea pragului de 200 de milioane de utilizatori, la 5 ani de la lansare.

„A fost nevoie de 20.000 de ani pentru ca populatia lumii sa ajunga la 200 milioane de oameni. Ar dura 46 de ani pentru ca 200 milioane de copii sa se nasca in SUA”, conform declaratiilor lui Mark Zuckerberg, CEO-ul companiei.

Listarea la bursa

Mark Zuckerberg a declarat luna aceasta ca in urmatorii ani urmareste listarea la Bursa a Facebook, subliniind insa ca nu are imediata nevoie de a atrage capital.

Zuckerberg a spus ca advertising-ul ramane principala modalitate de monetizare a Facebook, scopul sefului companiei fiind sa creasca vanzarile cu 70% anul acesta. Directorul executiv nu a dorit sa precizeze ce venituri estimeaza pentru anul in curs.

Facebook in Romania

Romania s-a clasat pe locul doi, dupa Italia, in ceea ce priveste procentul de crestere al numarului de utilizatori pe reteaua sociala Facebook in trimestrul patru al anului trecut, acesta evoluand de peste 5 ori in trei luni.

Cresterea de la trimestru la trimestru a fost de peste 400%, conform Techno/ Marketer, care citeaza date ale Facebook. La finele lui 2008 erau inscrisi in retea 56.300 utilizatori din Romania, iar in trimestrul trei al lui 2008, in reteaua sociala Facebook erau inscrisi doar 10.760 de utilizatori din Romania.

Functionalitate

In 2008, reteaua Facebook a fost ‘picata’ in total timp de 7,2 ore, in comparatie cu 84 de ore, timpul de nefunctionalitate al Twitter si 46,8 ore al LinkedIn, potrivit companiei Pingdom, companie ce testeaza in mod automat din cinci in cinci minute daca portaluri precum Facebook, Hi5, Last.fm, Twitter sau MySpace functioneaza.

Despre DST – investitorul celor 200 milioane de dolari
Cu sedii la Londra si Moscova, DST este un investitor care activeaza in Rusia si Europa de Est, detinand site-uri precum Mail.ru, Forticom si vKontakte. Site-urile detinute de DST reprezinta peste 70% din totalul vizualizarilor realizate in cadrul paginilor de Internet rusesti, iar retelele sale sociale sunt lidere de piata in peste 13 tari, deservind in total 350 milioane de oameni.

DST este detinuta de 3 oameni de afaceri: Yuri Milner, fost CEO al Mail.ru, cel mai mare site rusesc, Gregory Finger, fost sef al biroului din Moscova a NCH, un hedge fund multi-miliardar, si Alexander Tamas, fost co-sef al diviziei de operatiuni de Internet si software in regiunea EMEA al Investitiilor Bancare de la Goldman Sachs.

VIDEO. Fondatorul Facebook si rusul care a cumparat 2% din companie cu 200 mil. $ discuta despre tranzactie
[dbvideo=235]