New Media

De ce se scumpeste creditul de pe site pana la banca

11 Jan, 00:02 • marian.rujoiu
Costul creditului de consum creste semnificativ din momentul simularii lui, pe site-urile de profil, si pana la ghiseul bancar. Motivele?
De ce se scumpeste creditul de pe site pana la banca

Lipsa informatiilor in publicitatea privind creditele de consum, omiterea unor informatii cheie privind oferta si prezentarea inselatoare a costurilor sunt principalele probleme constatate de autoritatile din statele membre UE, care au verificat peste 500 de site-uri financiare din cele 27 de state membre, plus Norvegia si Islanda.

Astfel, din 562 de pagini de Internet verificate initial, numai 30% au trecut testul verificarii pentru respectarea normelor UE, de protectie a consumatorilor, in timp ce  70% din aceste site-uri, respectiv 393, au fost marcate pentru investigatii ulterioare.

Romania: 11 din 20 de site-uri, cu probleme

In Romania, din cele 20 de pagini de profil verificate, 11 au site-uri au inregistrat nereguli.

In Spania, toate cele 29 de site-uri verificate au inregistrat probleme la nivel de informare a consumatorilor. Pe de alta parte, in Bulgaria, nici una dintre cele 6 pagini web verificate nu au inregistrat probleme in acest sens.

[img=2432]Tari [/img]

La nivelul intregii Uniuni Europene, a avut loc o investigatie a site-urilor care ofera credit de consum,  pentru a verifica daca userii primesc toate informatiile necesare inainte de semnarea unui contract de credit de consum.

Lipsa informatiilor in publicitatea privind creditele de consum a reprezentat principala abatere de la legislatia europeana in domeniu.

Astfel, publicitatea de pe 258 de site-uri, echivalentul a 46% dintre site-urile verificate, nu includea toate informatiile standard solicitate de Directiva privind creditul de consum.

Lipsa informatiilor, pe 46% dintre site-uri

De exemplu, lipseau informatii privind dobanda anuala efectiva (DAE), care este esentiala pentru a compara ofertele, cele referitoare la includerea sau nu in costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii, precum cel al asigurarii sau  durata contractului de credit.

Omiterea unor informatii cheie privind oferta a fost constatata in cazul a  244, echivalentul a 43 % dintre site-uri.
Paginile nu au oferit informatii clare despre toate elementele diferite din costul total, cum ar fi cele privind tipul de rata a dobanzii, durata creditului si unele dintre costurile aferente creditului, cum ar fi comisionul de intermediere.

Prezentarea inselatoare a costurilor

Si prezentarea inselatoare a costurilor s-a numarat printre neregulile site-urilor de profil controlate.
Astfel, este si cazul in care costul creditului este afisat intr-un mod care este fals sau ar putea induce in eroare consumatorii.

De exemplu,  in privinta felului in care se calculeaza pretul sau  in cazul in care consumatorul nu este informat ca, la costul creditului de consum in sine, se adauga o asigurare obligatorie.  Un numar de 116 site-uri (20 %) dintre site-uri au prezentat acest tip de problema.

600 mld. euro, valoarea creditelor de consum la nivelul UE

Neregulile au fost constatate in baza mai multor directive europene, printre care cea  privind creditul de consum, cea privind comercializarea la distanta a serviciilor financiare, directiva privind practicile comerciale neloiale, directiva privind comertul electronic si directiva privind clauzele contractuale abuzive.

In 2010, institutiile financiare din zona euro au oferit credite de consum in valoare de peste 600 de miliarde euro.

Comisarul UE pentru consumatori, John Dalli, a declarat  ca „atunci cand oamenii cauta un credit, descopera uneori ca acest credit se dovedeste a fi mai scump decat parea la inceput, deoarece informatii importante lipsesc sau sunt neclare. Creditul de consum nu este intotdeauna usor de inteles si de aceea exista o legislatie europeana pentru a-i ajuta pe consumatori sa ia decizii in cunostinta de cauza”.