New Media

Portofelul cu bancnote isi pierde inevitabil utilitatea. Cat de bine stam la platile cu cardul si online

25 May, 10:35 • karina.popescu
Romanii sunt cunoscuti in Europa ca fiind foarte deschisi catre tehnologie. Avem cea mai mare viteza de Internet, rata de penetrare a smartphone-urilor creste spectaculos de la an la an. Totusi, folosim la capacitate maxima aceste resurse, pentru a ne imbunatati intr-adevar viata?
Portofelul cu bancnote isi pierde inevitabil utilitatea. Cat de bine stam la platile cu cardul si online

Dupa ce ani buni a fost o prapastie
intre trendul galopant din “strada” si realitatea birocratica de
la nivelul autoritatilor statului, in ultimul timp si sistemul
central incepe sa se dezmorteasca in ceea ce priveste modalitatile de
plata a facturilor.

[b]”Visul” eRomania[/b]

Cel mai scump (peste 52 mil. lei) si
mai controversat proiect IT finantat de statul roman, eRomania, care
contine informatii din 3.188 de localitati, a fost lansat la
sfarsitul anului trecut, cu o intarziere de doi ani.

Proiectul guvernului eRomania isi
propune sa intermedieze, prin mijloace exclusiv electronice, toate
interactiunile dintre cetatean si administratie. Pentru multi dintre
noi suna ca un vis. Din cauza intarzierilor, site-ul este deja
depasit, potrivit expertilor.

„Este unul din multele exemple de
e-government care s-au intamplat, nu numai in Romania, in care se
ajunge la o nota de plata uluitoare pentru chestii care nu isi aduc
niciun fel de mare avantaj public. Prin definitie, proiectele astea
de e-goverment, cu mici exceptii, sunt intarziate cu ani de zile. In
momentul cand sunt gata, tehnologia lor este deja depasita, pentru ca
ele au fost gandite cu sase, sapte ani in urma”, spune Sorin
Ionita, expert in reforma administratiei publice, dezvoltare si
politici locale.

In plus, se pare ca romanii pur si
simplu nu mai au incredere in proiectele statului si in consecinta
nu-si mai pun nicio speranta ca lucrurile se vor imbunatati din
aceasta directie. Dovada – in prima zi de la lansare, doar 1.400 de
utilizatori au avut curiozitatea sa intre pe eRomania.
Totusi, exista si voci optimiste.
Antonio Eram, CEO Netopia mobilPay, asteapta rezulate in crestere,
atat de la eRomania, cat si de la ghiseul.ro, proiecte pe care le
considera perfectabile.

[b]Operatorii de utilitati si-au facut
temele[/b]

Intrebat cand crede ca vom putea plati
facturile exclusiv sau aproape exclusiv online si care sunt
principalele piedici care ne franeaza dezvoltarea pe acest segment,
Eram a spus, pentru DailyBusiness.ro, ca in prezent, majoritatea
operatorilor de utilitati au implementat optiunea de plata online cu
cardul.

“Asta inseamna ca nu avem o problema
la comerciant sau la prestatorul de servicii, acesta nu-i poate
impune niciodata utilizatorului o modalitate de plata anume,
respectiv cea online. Alegerea metodei de plata tine strict de
utilizatorul final, iar Romania creste bine la capitolul online”, a
precizat Antonio Eram.

Din datele Netopia, peste o treime
dintre facturile la telefon, de exemplu, sunt platite online, de
multe ori de pe telefon. De asemenea, procentul cumparaturilor online
de pe telefon a crescut semnificativ in ultimul an, de la 6% la
inceputul anului trecut la aprope 10% in prezent.

“Asta tocmai pentru ca utilizatorul
de smartphone, cu educatie si venituri peste medie intelege si
apreciaza usurinta platii de pe telefon, intr-un mediu sigur, fara
batai de cap, drumuri si timp pierdut”, explica Eram.

Dar cand vom ajunge sa platim toate
facturile online?

“Cel mai probabil nu o sa ajungem
niciodata sa ne platim toti, 100% din  facturi de pe telefon sau
online cu cardul, insa e important sa fim deschisi si sa educam
consumatorul final. Obisnuinta de a tine toti banii in portofel se
pierde incet-incet si la noi. Asa cum tot mai multi romani isi
achita cumparaturile la magazin sau facturile la banca cu cardul, asa
vor incepe sa il foloseasca si online, este pasul normal”, raspunde
oficialul Netopia.

In ceea ce priveste plata taxelor si impozitelor, parca romanii s-au obisnuit sa stea la cozi, sau nu au auzit ca, cel putin in Bucuresti, aceste plati se pot face si online. Altfel, rezultatele incredibil de slabe dupa ce primariile au introdus aceasta posibilitate sunt inexplicabile.

[b]Cash-ul pierde tot mai mult teren[/b]

Desi va mai dura pana cand va fi ceva
normal sa vedem peste tot persoane platind direct cu telefonul, cel
putin putem observa ca lumea nu isi mai tine teancul de bancnote in
portofel.

Potrivit lui Antonio Eram, pe zona de
hoteluri se plateste constant cu cardul, clientul specific al
hotelului fiind cel urban, cu venituri si educatie peste medie.

“Pe zona de retail cash-ul a
pierdut de asemenea teren, pentru ca majoritatea bancilor au venit in
intampinarea clientilor cu pachete de rate fara dobanda prin carduri
de credit, mult mai avantajoase pentru cumparatori, acestea fiind
folosite din ce in ce mai mult si in cumparaturile online”,
precizeaza Eram.

Asadar, beneficiile platilor online cu
cardul si a celor mobile sunt tot mai bine intelese si castiga teren.
Pentru ca penetrarea smartphone-urilor in randul populatiei urbane cu
venituri  peste medie este foarte mare, cresterea platilor cu
telefonul va fi inevitabila si naturala, conchide specialistul.

[b]Mitul nesigurantei platilor online,
demontat[/b]

In general, romanii sunt destul de
circumspecti cand vine vorba de plata online, gandindu-se la riscuri,
posibilitati de frauda sau chiar la renumitii hackeri autohtoni. Insa
aceste griji sunt demontate de specialisti prin date statistice.

“Ce trebuie sa intelegem cu totii
este ca, realmente, plata online cu cardul este cea mai sigura metoda
de plata. Ceea ce nu stiu clientii si este foarte important sa afle,
este ca atunci cand fac o tranzactie online cu cardul, intreg
sistemul ii protejeaza.  Daca se intampla sa cumperi ceva
online, dar produsul pe care il primesti nu este cel comandat sau
este deteriorat, iar comerciantul refuza sa-ti returneze banii, daca
ai achitat cu cardul, poti oricand sa-ti recuperezi banii de la
banca. In schimb, in cazul platii ramburs, eventualele probleme se
pot rezolva (sau nu) exclusiv cu comerciantul”, explica Antonio
Eram.

“In ceea ce priveste cazurile de
frauda pe zona de card, inclusiv cele intens mediatizate, majoritatea
se intampla la ATM, unde oamenii sunt mult mai vulnerabili, fiind
expusi  la tot felul de metode de furt, de la filmarea datelor
personale ale cardului in momentul tastarii pin-ului, pana la
situatii de violenta”, mentioneaza el.

In cazul platilor online procesate de
Netopia mobilPay, rata de fraudare este de sub 0,03%, si aceasta este
cauzata in general de phishing.

“Din pacate phishing-ul se intampla
tot din cauza neatentiei utilizatorilor, care isi dau datele
personale fara o minima verificare a celui care le solicita. Si in
acest caz, insa, se pot recupera banii printr-o solicitare adresata
bancii la care este deschis contul de card”, spune Antonio Eram.