New Media

Sondajele online – pierdere de vreme sau resursa importanta de crestere a business-ului?

16 Nov, 00:01 • emanuel.ceciu
Ai un site de retail sau de servicii. Cat de bine iti cunosti audienta? Ii cunosti preferintele, asteptarile, nevoile, temerile, parerile? A iti intelege vizitatorii si potentialii clienti este una dintre cheile cresterii unui business in online.
Sondajele online - pierdere de vreme sau resursa importanta de crestere a business-ului?

Pe masura ce social media creste, devine din ce in ce mai important sa iti cunosti cat mai in amanunt audienta. Daca stii cine sunt cei care te urmaresc, vei putea sa te mulezi mult mai usor pe preferintele lor, sa ii fidelizezi, sa le oferi ce isi doresc atunci cand isi doresc si, in final, sa vinzi serviciile sau produsele tale. Elementul de real-time al social media face acest lucru posibil. Cum poti sa afli detalii despre audienta? Prin intermediul unor sondaje online bine plasate, ce contin intrebari relevante.

Beneficiile cunoasterii

Cand a fost ultima oara cand ti-ai intrebat fanii si followerii ce isi doresc cu adevarat? Atunci cand vorbim de social media marketing, un aspect foarte important, sondarea audientei, este deseori neglijat in procesul de creare a strategiei media, este de parere analistul social media Amy Porterfield.

Din pacate, atunci cand nu investesti destul timp si energie pentru a-ti afla audienta, te afli in pericol de „a rata total tinta” mesajului tau, nu vei putea crea o relatie adevarata si de valoare. Practic, poti esua fara ca macar sa stii de ce.

Pentru inceput, sa urmarim cinci beneficii pe care le aduce cunoasterea audientei.

#1. Focus: A-ti cunoaste audienta iti permite sa nu mai pierzi timpul incercand sa le oferi ceea ce de fapt nu ii intereseaza, in schimb concentrandu-te pe a le oferi ceva relevant, cu care vor rezona. Continutul ce are in prim plan audienta va atrage mai mult trafic pe blog sau site.

#2. Indepartarea temerilor: Orice persoana are anumite nesigurante, temeri sau bariere psihice pe care nu le pot depasi usor. A ii cunoaste pe cei care te urmaresc te ajuta sa le indepartezi temerile, oferindu-le raspunsuri la intrebari pe care adesea nici nu indraznesc sa le puna.

#3. Limbaj: Cand iti vei cunoaste foarte bine audienta vei sti ce fel de limbaj apreciaza, la ce cuvinte cheie raspunde si, per total, stilul pe care trebuie sa il abordezi in comunicare.

#4. Empatia: Publicul va aprecia empatia ta, faptul ca incerci sa intelegi, sa ajuti, sa oferi lucruri utile. Multi dintre cititori vor raspunde, automat, in acelasi fel.

#5.Pozitionare: Cand intelegi audienta, site-ul tau poate deveni punctul central pentru a gasi informatii utile pe o anumita nisa.

Exemple de intrebari pentru sondaje

Atunci cand creezi sondaje online, cel mai important element este reprezentat de insesi intrebarile. Inainte de a le compune, decide-te asupra scopului final al acestora, ce vrei sa afli. De ce fel de informatii ai nevoie pentru a crea o legatura puternica cu audienta ta?

Iata o lista de potentiale intrebari pe care le poti pune. Cu cat sunt mai scurte sondajele, cu atat mai multe raspunsuri vei primi.

1. Ce fel de business practici? Ai o afacere proprie sau esti angajat?

2. Cum iti petreci timpul pe Internet?

3. Ce blog-uri citesti cel mai des?

4. Cat timp petreci zilnic pe messenger/e-mail/retele sociale?

5. Ce te frustreaza cel mai mult in ceea ce priveste [insereaza aici nisa ta de activitate]?

6. Care sunt principalele tale scopuri cand vizitezi site-uri de [nisa ta de activitate]?

7. Care este principala ta temere in ceea ce priveste [insereaza aici o problema pe care ar putea-o intampina, in legatura cu nisa ta]?

8. Cand cauti sa achizitionezi [aici scrie un produs sau un serviciu], unde cauti mai intai, de obicei? (aici poti folosi si un meniu unde sa ii limitezi optiunile doar la anumite site-uri/magazine)

9. Care consideri ca sunt Top 3 site-uri/companii in ceea ce priveste [insereaza nisa ta aici]?

10. Cat de des folosesti resursele/instrumentele [insereaza aici cateva resurse sau/si instrumente corelate cu nisa ta de activitate]

Pentru a realiza sondajele poti folosi mai multe instrumente. Doua dintre cele mai cunoscute (si gratuite) sunt SurveyMonkey si PollDaddy. Ambele ofera acces in timp real la datele rezultate din sondaje.

Pentru a iti promova sondajul, este bine sa postezi un mesaj pe pagina ta sau a companiei tale de pe Facebook. Creeaza un prim paragraf care sa incite, sa atraga atentia publicului tau. Asigura-te ca o sa apesi pe „Like” dupa ce postezi mesajul, acesta urmand a fi promovat mai bine astfel.

Pe Twitter, dupa ce plasezi mesajul, roaga cativa apropiati sa il dea mai departe. Este de preferat ca pe Twitter sa nu spui doar „Am un sondaj interesant, completeaza-l si tu!” ci, mai degraba, relateaza o intrebare incitanta din respectivul sondaj – de exemplu „Ai observat cat succes au laptop-urile roz? Ce parere ai? Completeaza acest sondaj!”.

Poti de asemenea sa creezi un scurt videoclip pe care sa il pui pe YouTube, explicand de ce ai creat sondajul si incurajand oamenii sa il completeze. Ofera audientei URL-ul si posteaza si un link sub videoclip catre site.

Pe blog-ul personal, poti crea un pop-up pentru ca cei ce intra sa poata sa viziteze mai usor pagina sondajului. De asemenea, trimite printr-un e-mail, cunoscutilor si prietenilor tai, link-ul catre sondaj si o scurta explicatie. In plus, anumite forum-uri pot deveni foarte utile pentru promovarea sondajului tau.

Odata aflate dorintele audientei tale, indeplineste-le. Creeaza videoclipuri explicative. Implementeaza noi optiuni pe site-ul tau, fa-te mai bine cunoscut pe retelele sociale. Vei vedea, in scurt timp, ca vei deveni mai cunoscut si proiectul tau va fi mai apreciat.

Acum este randul tau! Ai creat sondaje online pentru a iti afla mai bine audienta? Daca da, ceilalti cititori vor aprecia feedback-ul tau – comenteaza mai jos