New Media

Trei mituri despre guest post-uri pe bloguri: Ce poti castiga si ce poti pierde?

12 Nov, 00:01 • emanuel.ceciu
Ce este mai inteligent? Sa "iti pui toate ouale in acelasi cos-blog" sau sa scrii cateva post-uri cu adevarat bune si sa le plasezi pe blog-urile altor persoane? Ce ai avea de castigat si de ce se tem cei ce ezita sa scrie guest post-uri? DailyBusiness.ro va prezinta trei mituri privind acest subiect, precum si sfaturi competente de la oameni din blogosfera.
Trei mituri despre guest post-uri pe bloguri: Ce poti castiga si ce poti pierde?

Conceptul de guest blogging, adica un blogger sa scrie unul sau mai multe articole pe pagina personala a unui „coleg de breasla”, functioneaza de mai multi ani, si incet-incet, incepe sa prinda si in Romania. In SUA, exista foarte multe site-uri create special pentru guest post-uri.

Vezi aici un Top 50 al blogurilor care permit guest post-uri in SUA.

Bloggerul Ionut Oprea, seful IAB Romania, marturiseste ca pana in prezent nu a scris pe alte bloguri. „Chiar am vrut sa fac asa ceva, sa fac un tur al blogosferei romanesti, cu guest post-uri pe blogurile care ma primesc, insa pana acum n-am avut timp”, a spus Oprea pentru DailyBusiness.ro.

„Plusurile ar fi ca ma pot adresa unei audiente diferite de cea care te citeste zilnic pe blog si ca pot interactiona cu oameni noi, iar pentru blogul gazda ar fi o ocazie de a avea o noutate. Nu vad un minus in asta nici pentru mine, nici pentru blogul care ar gazdui un guest post”, a adaugat acesta.

Prin urmare, atat pe plan international cat si in Romania, bloggerii incep din ce in ce mai des sa posteze si in alte spatii decat pe propriul site, deoarece urmaresc sa atraga din ce in ce mai multi oameni, sa intre in alte medii, sa devina cunoscuti si in alte comunitati. Este deci normal ca, odata cu acest trend, sa se nasca si cateva „mituri”.

Mitul 1: Guest bloggging-ul este o pierdere de vreme

„De ce mi-as pierde atata vreme gandind, discutand si apoi scriind un post doar pentru unul-doua link-uri la subsolul articolului meu?”

Cei care considera ca guest posting-ul este folosit doar, sau mai ales pentru link building (cresterea numarului de link-uri ce duc catre blog-ul personal – n.r.), nu inteleg ce inseamna cu adevarat a scrie guest post-uri, si nici ce poate aduce aceasta activitate, afirma Ann Smarty, fondatoarea MyBlogGuest.com.

„De fapt, eu ii incurajez pe bloggeri sa isi scoata complet din minte ideea de link building, concentrandu-se pe beneficiile cu adevarat mari ale guest blogging-ului”, spune Smarty.

Cel mai important beneficiu al guest blogging-ului este crearea de influenta. Este un beneficiu pe termen lung, intr-adevar aproape imposibil de masurat, dar de nepretuit.

Un lucru pe care trebuie sa il tii minte este ca odata ce ti-ai construit o influenta mare in blogosfera, poti sa nu te mai gandesti la link-uri nicio clipa, sa renunti complet la ele. Odata ce un om cu influenta scrie un guest post pe un blog, followerii lui, precum si cei ce ii urmaresc pe acestia, vor da link-uri catre tine oricum, ducand mai departe vorbele tale, fara ca tu sa faci vreun efort in acest sens.

Foarte multi bloggeri care acum se bucura de o puternica influenta au inceput prin guest posting. Astfel, Leo Babauta, care detine Zen Habbits, subliniaza pe FreelancerMagazine.com cateva dintre beneficiile pe care le-a avut ca urmare a acestei practici.

„Cand am inceput sa scriu pe Zen Habbits, m-am confruntat cu o problema pe care au avut-o multi bloggeri. Constientizam ca scriu lucruri foarte interesante, dar cu toate acestea nu ma citea nimeni. Asa ca am incercat guest blogging-ul si a functionat incredibil de bine”, spune Babauta. Blogul sau, unul dintre primele 25 din lume, conform unui top The Times, pe 2010, are peste 200.000 de subscriberi (abonati).

Citeste aici ce a castigat Babauta prin guest posting.

Daca te gandesti mai ales la faptul ca vei avea de castigat ca urmare a faptului ca iti scrii un link la inceputul sau finalul guest post-ului, risti sa ignori „the big picture”, sa treci pe langa ceea ce este cu adevarat important, spune Robert B. Cialdini in cartea sa „Influence: The Science of Persuasion”. Daca vrei sa creezi influenta, intai ofera.

„Oamenii tind sa ofere inapoi ceea ce primesc, asa ca este esential intai sa oferi. Daca cititorii unui blog vor mai multa informatie, ofera-le-o. Daca vrei sa creezi un sentiment de incredere, ofera-le lor mai intai acest lucru. Daca vrei sa primesti cooperare, ofera mai intai pe a ta. Fiind primul care actioneaza in aceste sensuri, poti ‘crea muzica’ pe care vrei sa danseze si ceilalti. Fii un exemplu”, scrie Cialdini.

Ca si concluzie a primului mit desfiintat, guest blogging-ul este eficient doar daca te concentrezi pe beneficiile pe termen lung, ca de exemplu crearea de influenta, networking, branding, si nu pe rezultate instant (trafic si link-uri).

Mitul 2: Guest blogging-ul „nu da bine” pe langa Google

Analistul John Mueller raspunde la aceasta intrebare, subliniind ca „daca faci treaba de calitate si, in prima faza, te axezi pe dezvoltarea propriului blog, nu conteaza unde scrii”.

Cu alte cuvinte, guest blogging-ul nu poate fi considerat un lucru rau, daca pui accent pe calitate. Daca pui link catre blog-ul tau alaturi de un articol care nu aduce nimic nou, nu o sa reusesti nimic. De asemenea, reprezentantii Google nu au afirmat niciodata ca guest post-urile dauneaza, in vreun fel, rangului blog-ului personal. Deci daca scrii bine, post-uri de calitate superioara, Google nu va putea niciodata sa iti reduca imaginea. De asemenea, oamenii vor continua sa ofere link-uri catre tine, benevol.

Sebastian Bargau, care detine blogul VisUrat.ro, subliniaza importanta calitatii guest post-urilor.

„Initial am acceptat pe blog-ul meu guest post-uri, considerand ca acei oameni scriu bine. In mare parte m-am inselat, asa ca nu mai acceptat sa gazduiesc randuri scrise de altii. In mod normal insa, guest post-ul ti-ar putea permite, ca blog care gazduieste pe altii, sa descoperi talente noi, oameni care stiu sa scrie bine si care merita deci promovati”, a spus Bargau.

Mitul 3: Blogurile care accepta guest post-uri isi pierd identitatea

…deci guest posting-ul este un lucru rau

Daca in primele doua mituri era vorba despre cei ce scriu guest post-uri, al treilea mit se refera la cei ce accepta sa gazduiasca guest post-uri. Anumiti oameni spun ca vor renunta la a citi anumite blog-uri daca vad in paginile sale virtuale guest post-uri. Pe principiul „daca un blog nu poate oferi continut premium de unul singur si are nevoie de ajutor din exterior, este mai inteligent sa urmarim direct blog-urile celor ce scriu guest post-uri”.

Ann Smarty considera ca acest lucru este valabil doar in cazul unui numar foarte mic de oameni, aceasta opinie fiind dependenta mai ales de calitatea post-urilor oaspete.

Succesul unor publicatii precum Social Media Examiner, Mashable, Search Engine Land sau Search Engine Journal s-a bazat si pe faptul ca acestea gazduiesc post-uri scrise de terte persoane saptamanal sau chiar zilnic. Acest lucru permite variarea continutului, nedevenind publicatii cu acelasi stil de scriere, monotone.

„Contributiile venite din exterior ma fac sa urmaresc feed-ul acestor publicatii zilnic, spre deosebire de alte site-uri, deoarece vreau sa vad ce alte puncte de vedere au aparut, cine ce are de spus – diferite opinii, stiri diverse, sfaturi alternative”, spune Smarty.

Evident, fiecare blogger poate alege daca sa gazduiasca sau nu guest post-uri. Decizia tine, pana la urma, de mentalitatea fiecaruia, de profilul fiecarui blog si blogger in parte.

Tu ai gazduit sau ai scris guest post-uri? Consideri ca este un lucru pozitiv sau negativ? Ne-ar placea sa iti aflam parerea.