Real Estate

„Compromisurile” vor continua si in 2012 pe piata mall-urilor

21 Dec, 00:03 • cristina.mihai
Chiriile spatiilor comerciale vor ramane cel mai probabil constante in 2012, insa ar mai putea totusi sa existe un declin usor in cazul unei inrautatiri abrupte a indicatorilor macro-economici. Analistii considera ca diferentele dintre proiectele prime si cele non prime se vor accentua, iar "compromisurile" pe care proprietarii de mall-uri le fac pentru a atrage chiriasi vor continua.
Compromisurile vor continua si in 2012 pe piata mall-urilor

DailyBusiness.ro a discutat cu
Andrei Vacaru, directorul departamentului de retail al companiei de consultanta
imobiliara Jones Lang LaSalle, despre evolutia pietei de retail din 2011 si
asteptarile de la 2012.

“In continuare, aspecte precum
contributia proprietarului la amenajarea spatiilor, chiria in trepte sau chiar
o perioada intiala cu plata doar a chiriei procentuale din cifra de afaceri vor
ramane elemente cheie in contractele de inchiriere ale centrelor comerciale mai
putin dominante, fiind obtinute cu precadere de retaileri internationali
care actioneaza ca si chiriasi ancora”, a declarat Andrei Vacaru.

In
ceea ce priveste cererea de anul viitor, “nu intrevedem fluctuatii
semnificative comparativ cu 2011. Exista retaileri internationali care
analizeaza acum piata din Romania, prin urmare am putea vedea aparitia unor
branduri noi”, spune consultantul JLL.

Cum merge procesul de
preinchiriere pentru proiecte de retail viitoare?  “Cererea
s-a axat in principal pe centrele comerciale existente cu cele mai bune
performante, iar proprietarii acestora au avut spatii
disponibile, avand in vedere ca in ultimii ani mai multe branduri s-au
confruntat cu probleme ce au avut un impact negativ asupra mallurilor in care
erau prezente. In ceea ce priveste preinchirierea, majoritatea
retailerilor sunt interesati doar de proiecte dominante din Bucuresti sau
principalele orase secundare”, a explicat specialistul.

Principalele elemente carora
retailerii le acorda atentie atunci cand vor sa preinchirieze spatii in
proiecte care inca nu au inceput sunt fezabilitatea proiectului (daca are finantare, cine este
dezvoltatorul, care sunt ancorele etc), in ce oras e situat, care este competitia, conditiile financiare.
“In principiu, proiectele aflate intr-o
faza incipienta ar trebui sa se adreseze unei alte categorii de retaileri decat
cele aflate intr-un stadiu avansat de constructie”, a spus vacaru.

„Inchirierea unui
proiect de retail ar trebui sa inceapa cu ancorele (aceste contracte sunt
necesare pentru obtinerea finantarii si prin urmare ele ar trebui incheiate inainte
de inceprea constructiei) si sa continue cu magazinele medii si mici (acest gen
de retaileri sunt de obicei contactati atunci cand proiectul este deja intr-un
stadiu mai avansat)”, a adaugat reprzentantul JLL.

Cum va fi oferta de spatii noi
de retail anul viitor? In ultimele luni pe piata s-a observat o efervescenta a anunturilor privind reluarea unor proiecte mai vechi sau lansarea unora noi. Pentru a se concretiza insa, „acestea va trebui sa se bazeze pe fundamentele noului context
economic si cu siguranta doar o parte din ele vor deveni realitate in viitorul
apropiat. Obtinerea finantarii va reprezenta cel mai important obstacol, in
special pentru proiectele de dimensiuni mari”, a explicat Vacaru, care se
asteapta ca suprafata de spatii de retail finalizata in 2012 sa nu fie la fel
de mare ca in 2011.

“In acest context este important
de mentionat ca majoritatea proiectelor livrate anul acesta au fost incepute
in perioada de boom, si desi amanate in primii ani de criza,
dezvoltatorii au decis sa le finalizeze pentru a nu pierde banii deja investiti,
finantarile deja securizate sau contractele semnate cu chiriasii”, a adaugat
Vacaru.

Structura cererii de spatii comerciale s-a modificat, ceea
ce va duce treptat catre o reconfigurare a pietei de retail. In 2011
majoritatea retailerilor au ramas precauti, dar cateva branduri internationale
puternice, cu o prezenta directa in Romania, au profitat de disponibilitatea spatiilor
si de conditiile comerciale foarte bune si s-au extins agresiv pentru a acapara
o mai mare cota de piata in detrimentul competitorilor. Printre acestea mentionam
retaileri de food precum Mega Image si Lidl si retaileri de fashion precum
H&M, C&A, grupul Inditex, Takko si Deichmann, spune Andrei Vacaru.
 

Dupa incertitudinea din anii precedenti, 2011 a adus o relativa
stabilitate. Cu toate acestea, de obicei
negocierea contractelor de inchiriere tinde sa dureze mai mult decat
in trecut, a precizat consultantul companiei JLL.