- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

\”Dezvoltator imobiliar, vand teren\”. Planurile dinaintea crizei s-au transformat in goana dupa lichiditati

07 Sep, 00:01 • cristina.mihai
"Dezvoltator imobiliar, vand teren constructii blocuri". Asa incepe un anunt imobiliar din Cluj, postat de compania GoldEstate, care are in constructie un proiect rezidential compus din 10 imobile in oras. Situatia companiei nu este izolata, majoritatea dezvoltatorilor de pe piata luand in considerare, de obicei cu mai multa discretie, optiunea vanzarii terenurilor din portofoliu.
\Dezvoltator imobiliar, vand teren\. Planurile dinaintea crizei s-au transformat in goana dupa lichiditati

„In Emerald Gardens am finalizat 6 cladiri din 10 si avem nevoie de bani pentru a-l finaliza complet. In conditiile actuale de finantare, am decis sa vindem acest teren”, a explicat pentru DailyBusiness.ro Ovidiu Stan, directorul Gold Estate.

Terenul a fost scos la vanzare in urma cu circa 2 luni, iar pana acum au fost mai multi clienti interesati. „Acum suntem in tratative cu o persoana care vrea sa cumpere un teren mai mare in zona”, spune Stan.

Si in Capitala sunt scoase la vanzare terenuri de catre dezvoltatori. Spre exemplu, o companie cu capital islandez, care a achizitionat anul trecut doua terenuri pentru a construi un proiect de birouri si un hotel, a scos anul acesta la vanzare proiectele ca urmare a lipsei finantarii. Compania ia in calcul nu doar vanzarea, ci si posibilitatea gasirii unui partener pentru dezvoltarea proiectelor.

Unii dezvoltatori ar vrea sa vanda, dar fara sa apara cu anunturi in spatiul public.

„Avem in jur de 20 de astfel de oferte in portofoliu, chiar si de la dezvoltatori mari, cunoscuti pe piata, care insa nu au dorit sa le fie postate anunturile pe site-uri de specialitate pentru a nu le afecta imaginea”, spune Adrian Niculescu, business development manager al companiei de brokeraj imobiliar KBC Real Estate.

Cel mai recent studiu al companiei de consultanta Colliers arata ca „dezvoltatorii spanioli si israelienii care au inceput inca din 2005 sa faca achizitii agresive de terenuri pe piata locala, fac acum parte din categoria ofertantilor, in incercarea de a face rost de lichiditati”.

Totusi, tranzactiile se lasa asteptate, situatie care probabil nu se va schimba in urmatoarele luni, asa ca o varianta mai plauzibila decat vanzarea terenurilor este pentru dezvoltatori incheierea unor parteneriate cu alte firme in vederea dezvoltarii de proiecte.

„Majoritatea dezvoltatorilor iau in calcul optiunea vanzarii terenurilor, dar le-au achizitionat la preturi mari si nu vor sa iasa pe pierdere, asa ca sunt slabe sanse sa vanda. Prin urmare joint-venture-urile sunt o varianta mai plauzibila”, explica Valentin Ilie, directorul executiv al Coldwell Banker.

„Cei care au cumparat in ultima perioada la preturi mari sunt reticenti sa vanda in pierdere, daca nu cumva sunt fortati sa vanda de catre creditori”, a adaugat si Florin Nine, directorul departamentului de investitii al agentiei Regatta.

De curand, Kfir Gindi, directorul general al Gindi Rom, un dezvoltator imobiliar intrat pe piata anul acesta, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca este in negocieri cu un alt dezvoltator israelian, prezent pe piata romaneasca, pentru un posibil joint-venture pentru un proiect in centrul Capitalei, unde respectiva companie are un teren.

De asemenea, dezvoltatorul imobiliar GTC Romania a anuntat, recent, ca negociaza achizitia unui teren in Capitala de la un alt dezvoltator prezent pe piata locala.

Un alt parteneriat anuntat saptamana acesta este intre dezvoltatorul imobiliar Adama si Plus Discount. Parteneriatul dintre Adama si lantul de magazine Plus presupune ca dezvoltatorul va construi pe unele dintre terenurile din mai multe orase din tara, aflate in proprietatea sa, magazine ale retelei, spatii pe care apoi le va inchiria pe termen lung catre Plus. Primul astfel de magazin va fi construit in Cluj.

„Vom extinde aceasta colaborare si in Brasov, Bucuresti si in toate orasele mari din Romania”, a declarat, recent, David Flusberg, cofondator si presedinte Adama.

Companiile din industria alimentara sau retail tip discount sunt mai putin afectate de criza si genereaza o mare parte din cererea de terenuri din acest an.

„Cei din industria alimentara, retail de tip discount si industria medicala compun o buna parte din cerere, insa majoritatea acestor cumparatori vizeaza extinderea la nivel national asa ca se orienteaza spre orasele de provincie cu peste 30.000 de locuitori”, se precizeaza intr-un studiu Colliers.

Operatorii de supermarketuri si hipermarketuri sunt potentiali clienti, insa acestia cauta preturi foarte mici, bugetele fiind cu minim 60% mai reduse decat anul trecut, spune Ilie de la Coldwell Bankers.

„Sunt in continuare cereri de terenuri din partea companiilor care dezvolta proiecte cu resurse proprii, mai ales comerciale”, spune si Florin Nine, directorul de investitii al Regatta.

„Criza are si avantajele ei pentru ca preturile terenurilor si ale multor imobile au scazut la jumatate si acum este momentul celor care au putere financiara de a achizitiona o proprietate la un pret de vanzare mult mai mic fata de cum se tranzactionau pana anul trecut”, spune Costin Lazar, directorul NeoLand Invest.

Preturile de oferta ale terenurilor au scazut in primul semestru al acestui an cu 25-30%, insa putinele tranzactii efectuate pe piata au fost de fapt la preturi cu 50% mai mici.

„Preturile la terenuri au scazut mult sub jumatate fata de anul trecut. Nu putem estima cu cat vor mai scadea si care va fi pretul pana la sfarsitul anului, din moment ce nu exista cerere pe acest segment de piata”, mai spune Lazar.

Pe langa companiile din industria alimentara sau medicala, interesati de achizitii anul acesta mai sunt si dezvoltatorii nou intrati pe piata, cum ar fi Volumetric sau Gindi Rom.

„Cumparatorii din aceasta perioada sunt cei care sunt dispusi sa ofere preturi la care dezvoltarea poate fi profitabila chiar prin vanzarea in timpul crizei”, spune Nine.

Oferta de terenuri a crescut substantial fata de anul trecut pe piata locala, reprezentantii Colliers atragand chiar atentia asupra faptului ca fata de acum 3 ani pe piata sunt scoase la vanzare si terenuri in zone centrale si ultracentrale, pentru care de altfel exista si un interes crescut in piata.

La polul opus, pe piata sunt si terenuri cu proiecte imobiliare care nu au sanse sa se vanda nici dupa finalizarea crizei.

Proiectele de dimensiuni mari, in zone izolate in afara orasului, fara infrastructura stradala sau sociala, isi vor gasi foarte greu cumparatori chiar si dupa trecerea crizei, spune Florin Nine, directorul departamentului de investitii al Regatta.

Cu tranzactii aproape inexistente si preturi in scadere, terenurile, vedeta pietei in anii trecuti, sunt in prezent mai afectate de criza decat segmentul rezidential. Prin urmare, agentiile imobiliare renunta sa se mai concentreze pe acest segment de piata.

Gabriel Alexandru, vice presedintele retelei de agentii imobiliare Century 21 mentioneaza ca anul acesta s-a concentrat mai putin pe acest segment, care aduce venituri foarte reduse.

„Nu se poate vorbi de o revenire in urmatoarele 12 luni.Intreaga economie este afectata si putin probabil sa intuim cand isi va reveni piata terenurilor „, conchide Lazar.