- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

O mana cereasca pentru importatori: Anvelopele de iarna devin obligatorii

04 Nov, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile de anvelope auto pe piata romaneasca au explodat, multe dintre firmele de profil si-au epuizat stocurile dupa ce Guvernul a anuntat ca vrea sa introduca obligativitatea dotarii automobilelor cu cauciucuri de iarna. In timp ce importatorii isi freaca mainile de bucurie, soferii acuza faptul ca reglementarea vine tarziu si este excesiva.
O mana cereasca pentru importatori: Anvelopele de iarna devin obligatorii

Ministerul Transporturilor a anuntat finalizarea proiectului de modificare a Ordonantei de Urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Potrivit noilor reglementari, postate spre dezbatere publica pe site-ul Ministerului Transporturilor, soferii care nu isi vor echipa masinile cu anvelope de iarna in perioada 1 noiembrie – 31 martie risca amenzi intre 540 si 1.200 de lei.

Intentiile Guvernului au crescut spectaculos afacerile firmelor care vand anvelope.

Denis Dutescu, brand manager la firma Binar, importator de anvelope, a declarat ca vanzarile au crescut foarte mult. ”Noi suntem in situatia de a ne epuiza stocurile foarte curand”, a spus Dutescu.

Potrivit expertilor, pe piata romaneasca cele mai cautate marci pe segmentul cauciucurilor de iarna sunt Pirelli, Michelin, Dunlop, Firestone si Bridgestone. Pretul acestora variaza intre 300 si 1.200 de lei/bucata.

Sunt insa si multe marci budget, ceva mai ieftine, majoritatea importate din China, care au un pret mult mai mic.

”Recomand celor care vor sa isi doteze masinile cu cauciucuri de iarna sa aleaga produse de calitate, chiar daca acestea costa ceva mai mult. Diferenta se vede in calitatea cauciucului, nu a adancimii stratului de rulaj”, a declarat Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL, importator de piese auto.
[quote=Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL]Cu cat un cauciuc este mai elastic in conditii de ger, cu atat riscul de derapaj se reduce[/quote]
Daca posesorii de autoturisme nu vor avea probleme in a gasi anvelope de iarna, pentru cei care detin masini de peste 3,5 tone, se anunta mari batai de cap.

”Firmele nu au stocuri de anvelope de iarna pentru camioane, ca sa va dau un exemplu. In plus, pentru autovehiculele de 6,5 tone si pentru semi-remorcile de autocamion, nu se produc astfel de anvelope”, spune Denis Dutescu, brand manager la firma Binar.

”Pe de alta parte, pentru capetele de autocamion se produc anvelope doar pe anumite dimensiuni. In plus, cele mai multe sunt din gama premium. Nu sunt anvelope de iarna in gama budget, ieftine sau importate din China”, a mai declarat specialistul.

Potrivit datelor Politiei, in Romania sunt inmatriculate, in prezent, 4,3 milioane de automobile.

Vor reduce cauciucurile de iarna numarul accidentelor ?

Potrivit politistilor si expertilor in domeniul asigurarilor, introducerea obligativitatii cauciucurilor de iarna este absolut necesara, in contextul in care, in perioada de iarna, au loc mii de accidente datorate derapajelor.

„Noul Cod Rutier prevede deja obligarea tuturor soferilor de a-si echipa masinile, indiferent de categorie, cu cauciucuri de iarna”, a declarat pentru Gandul comisarul sef Lucian Dinita, seful Directiei de Politie Rutiera din IGP.

„Masura este foarte buna, pentru ca vor fi evitate foarte multe accidente rutiere provocate de lipsa echiparii adecvate, dar si blocajele de drumuri create de astfel de evenimente”, a mai spus Dinita.

”Sunt inca multi soferi care ruleaza si vara si iarna cu aceleasi cauciucuri si cea mai mare problema este ca nu le schimba decat atunci cand gradul de uzura se apropie de 100% ”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness.ro, expertul Radu Ionescu, director segment auto la firma de asigurari Generali.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) considera ca proiectul referitor la obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna ar putea reprezenta o problema cu implicatii majore in activitatea transportatorilor, in primul rand din punct de vedere al costurilor de exploatare.

”Este o reglementare excesiva, care depaseste practica internationala. Sunt tari cu clima mult mai severa decat la noi ca nu impun obligativitatea cauciucurilor de iarna”, au declarat reprezentantii UNTRR.
[quote=Radu Dinescu, secretar general UNTRR]Asemenea reglementari trebuia facute vara, pentru ca firmele sa se pregateasca. Din pacate, ca de obicei, le facem peste noapte[/quote]

Radu Dinescu, secretar general UNTRR, spune, pe de alta parte, ca perioada in care trebuie folosite cauciucuri de iarna este prea mare.

”Noi am cerut ca perioada sa fie intre 1 noiembrie si 1 martie. Daca ai drumul uscat, vremea e buna sa zicem in februarie, n-are sens sa sanctionezi doar pentru ca te afli in perioada de interdictie. Nici in Austria nu se intampla asta”, a declarat Dinescu.
[img=972][/img]

Ce se intampla in alte tari?

Expertul Viorel Vasile, de la Safety Broker, spune ca ”in tarile nordice, in special, cine nu are cauciucuri de iarna este amendat de politie, iar daca face vreun accident, suporta din buzunar costul reparatiilor”. ”Acolo nimeni nu se joaca pe timp de iarna cu circulatia”, a declarat expertul.

La fel, in tari precum Cehia, Croatia, Germania sau Irlanda, odata cu debutul iernii, cauciucurile de iarna sunt obligatorii, amenzile ajungand, in unele cazuri, la cateva sute de euro.

Detalii despre situatia din tarile unde sunt obligatorii cauciucurile de iarna puteti citi aici.

Potrivit proiectului de ordonanta prezentat de Ministerul Transporturilor, soferii care vor circula fara anvelope de iarna vor fi sanctionati cu amenzi din clasa IV-a.

Clasa respectiva prevede de la 9 la 20 de puncte amenda. In conditiile in care un punct amenda este echivalentul a 60 de lei, soferii pot fi amendati cu sume cuprinse intre 540 si 1.200 de lei.

Politia va sanctiona „conducerea autovehiculului pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie – 31 martie, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului cu o masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone fara ca acesta sa fie dotat pe axa/axele de tractiune cu anvelope de iarna.”

Proiectul de ordonanta de urgenta se afla in prezent in dezbatere publica, perioada in care poate fi modificat. Daca Guvernul il va aproba in forma actuala, noile prevederi vor intra in vigoare in termen de 15 zile de la aparitia in Monitorul Oficial.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Cum utilizăm lanțurile antiderapante și care sunt consecințele utilizării lor necorespunzătoare
Cum utilizăm lanțurile antiderapante și care sunt consecințele utilizării lor necorespunzătoare
Bolojan spune că până miercuri vor fi găsiți responsabilii pentru criza de apă din Prahova și Dâmbovița
Bolojan spune că până miercuri vor fi găsiți responsabilii pentru criza de apă din Prahova și ...
SUA vor ca până în 2027 să transfere Europei responsabilitatea pentru majoritatea capacităților convenționale de apărare ale NATO
SUA vor ca până în 2027 să transfere Europei responsabilitatea pentru majoritatea capacităților ...
Ilie Bolojan: „Soliditatea coaliției va fi testată în momentul în care se va ajunge la vot”
Ilie Bolojan: „Soliditatea coaliției va fi testată în momentul în care se va ajunge la vot”
Bolojan promite reluarea alimentării cu apă în Prahova: „Foarte posibil, din această seară, alimentarea cu apă va începe să fie asigurată”
Bolojan promite reluarea alimentării cu apă în Prahova: „Foarte posibil, din această seară, alimentarea ...
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și Austria
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și ...
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură și sesizarea ÎCCJ la CCR
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură ...
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...