- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri externe

România, dată în judecată la Viena. Olandezii de la Damen cer rezilierea contractului pentru șantierul naval Mangalia și despăgubiri de 500 de milioane de euro

24 Apr, 11:25 • Adrian Popovici
Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena. România cere rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al șantierului naval Mangalia.
România, dată în judecată la Viena. Olandezii de la Damen cer rezilierea contractului pentru șantierul naval Mangalia și despăgubiri de 500 de milioane de euro

La nici o lună de la câștigarea procesului intentat de Gabriel Resources în cazul Roșia Montană, România este chemată din nou în instanță de o companie internațională. Mai exact, este vorba despre grupul olandez Damen care cere rezilierea unui acord de asociere pe care l-a semnat cu statul român în anul 2018, transmite News.ro.

Grupul olandez cheamă România în fața Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena, pentru a cere rezilierea acordului de asociere semnat în 2018. Acest acord a transformat statul român în acționar majoritar (cu 51% din acțiuni) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care administrează șantierul naval cu același nume de pe malul Mării Negre. Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul asupra managementului operațional al societății.

Olandezii de la Damen au dat România în judecată
Olandezii de la Damen au dat România în judecată

Te-ar putea interesa și: A fost stabilit calendarul procesului dintre Pfizer şi România. Guvernul are la dispoziție 4 luni să pregătească apărarea

De ce cheamă Damen România în fața Curții Internaționale de Arbitraj?

O serie de schimbări legislative ulterioare au condus la conflict între olandezi și statul român. În iunie 2023, Parlamentul României a adoptat o lege care a eliminat excepțiile pentru companiile precum cea care administrează portul Mangalia, care, deși aveau acționari majoritari de stat, beneficiau de autonomie operațională.

Această modificare legislativă a generat nemulțumiri și, în final, a dus la notificarea de reziliere a acordului de către olandezi încă din august 2023. Mai mult decât atât, olandezii solicită despăgubiri de peste jumătate de miliard de euro.

Compania românească pârâtă în acest conflict este Şantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din portul Mangalia. Recent, angajații șantierul au transmis recent o scrisoare deschisă către Guvernul Român, atrăgând atenția asupra riscului iminent de întrerupere temporară a activității și solicitând măsuri concrete pentru evitarea unei astfel de situații.

Reprezentanții olandezilor subliniază că motivul principal al rezilierii este schimbarea legislației care limitează guvernanța corporativă a întreprinderilor publice din România. Cu toate acestea, părțile implicate în conflict vor trebui să aștepte decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena pentru a afla rezoluția acestui dispută comercială.

Citește și: ANAF a pus sechestru pe acțiunile Gabriel Resources la Roșia Montană! Canadienii mai au 1,5 milioane de dolari în conturi