Opera de artă cunoscută sub denumirea de „Grey, Orange on Maroon, No. 8”, a artistului american Mark Rothko, este estimată la o valoare între 40 şi 50 de milioane de euro. Incidentul s-a petrecut la Depot Boijmans Van Beuningen, unde pictura era expusă ca parte a expoziţiei „Lievelingen”.
Întrucât clădirea principală a muzeului este închisă pentru renovări cel puţin până în 2030, şaptezeci dintre cele mai populare piese ale colecţiei, de la Pieter Bruegel la Salvador Dalí, au fost expuse în spaţiul adiacent.
„Lucrarea lui Rothko a suferit deteriorări: o serie de zgârieturi vizibile pe suprafaţa nevopsită. Acest lucru s-a întâmplat deoarece un copil, într-un moment în care nu a fost supravegheat, a atins partea inferioară a lucrării”, a spus un purtător de cuvânt al muzeului.
„Grey, Orange on Maroon, No. 8”, achiziţionată de Boijmans în 1970, este una dintre cele doar două picturi Rothko din Ţările de Jos şi se numără printre cele mai valoroase piese ale muzeului, potrivit news.ro.
Rothko, care a trăit între 1903 şi 1970, a realizat numeroase picturi abstracte de mari dimensiuni cu „câmpuri de culoare”. Pictura deteriorată de copil se afla inițial în expoziţia „Rothko en ik” din 2021 de la Stedelijk Museum Schiedam. În timpul acelei expoziţii, vizitatorilor li s-a permis să petreacă zece minute singuri cu opera de artă într-o cameră sigilată. Unii vizitatori ar fi fost emoţionaţi până la lacrimi.
Citește și Plouă cu bani de la stat! Românii care vor primi despăgubiri prin ordin oficial
Nu se știe momentan cum va fi restaurată pictura. „Investigăm în prezent, în colaborare cu experţi, care sunt următorii paşi pentru reparaţii”, au declarat reprezentanţii muzeului. „Ne aşteptăm ca lucrarea să poată fi expusă din nou în viitor”. Potrivit muzeului, deteriorarea este localizată pe secţiunea de pânză din jurul ramei.
În 2022, colecţionarul de artă olandez Bert Kreuk a estimat că lucrarea „Grey, Orange on Maroon, No. 8” ar ajunge la o valoare cuprinsă între 40 şi 50 de milioane de euro dacă ar fi vândută.
„Un Rothko cu trei culori valorează întotdeauna mai mult decât un Rothko cu două culori”, a declarat Kreuk pentru AD la acea vreme. Kreuk a explicat că preţurile în creştere pentru arta modernă sunt alimentate de cumpărători bogaţi din Rusia, China şi statele arabe petroliere. „Vor o piesă a unui nume important, ceva care să îi diferenţieze. Ceva ostentativ, cu multă culoare. O pictură care să se potrivească deasupra canapelei din camerele lor de zi moderne”, a spus el.
Reprezentanții muzeului nu au precizat cât ar putea să coste reparația sau cine va plăti pentru ea. În general, muzeele îi fac pe vizitatori responsabili din punct de vedere financiar pentru daune, solicitând rambursarea costurilor prin intermediul asigurării persoanei respective. În acest caz, identitatea copilului şi a părinţilor este cunoscută, dar Boijmans a refuzat să facă alte comentarii.