Conform unui comunicat al Ministerului Apărării Naţionale, noile blindate vor veni în cinci configurații distincte, pentru a răspunde diverselor nevoi operaționale ale Armatei Române.
Configurațiile anunțate sunt:
Mașina de luptă a infanteriei – varianta de bază;
Mașina de luptă a infanteriei – Punct Comandă Mobil;
Mașina de luptă a infanteriei – Aruncător cal. 120 mm;
Mașina de luptă a infanteriei – TEHEVAC (evacuare tehnică);
Mașina de luptă a infanteriei – MEDEVAC (evacuare medicală).
Conform Hotnews, varianta de bază a MLI-ului va fi echipată cu o turelă telecomandată dotată cu un tun de calibru 30 mm, un element standard în echiparea modernă a vehiculelor blindate de infanterie.
Documentația oficială publicată de Ministerul Apărării subliniază faptul că o componentă esențială a acestui program o constituie producția locală. Astfel, începând cu vehiculul cu numărul 27 din serie, compania care va câștiga licitația va fi obligată să desfășoare în România activități de asamblare, integrare, testare și mentenanță a vehiculelor, precum și fabricarea unor componente esențiale, cum ar fi:
Carcasa blindată;
Sistemul de protecție balistică și antimină;
Turelele cu tun cal. 30 mm, mitraliera cal. 12,7 mm și aruncătorul de 120 mm;
Sistemele de comunicații și informatică;
Aplicațiile software de comandă-control;
Aparatura de ochire și observare;
Sisteme de avertizare împotriva mijloacelor de ochire ale inamicului.
Programul vizează, astfel, nu doar consolidarea capacității de apărare, ci și întărirea industriei de apărare națională.
Mai multe companii internaționale importante sunt așteptate să intre în competiția pentru acest contract, unele dintre ele având deja o prezență industrială în România:
General Dynamics European Land Systems, producătorul transportoarelor Piranha 5, ar putea propune blindatul pe șenile ASCOD, care are în comun elemente cu Piranha și este deja compatibil cu turela UT-30Mk2, produsă de Elbit Systems în România.
Hanwha Defense din Coreea de Sud, furnizorul obuzierelor K9 achiziționate recent de România, construiește o fabrică în Dâmbovița și ar putea intra în cursă cu blindatul Redback, care de asemenea poate integra turela UT-30Mk2.
Otokar din Turcia, prezentă la Mediaș printr-un joint-venture cu Automecanica Mediaș, produce deja blindate Cobra 4×4 pentru Armata Română și ar putea participa cu modelul Tulpar.
Rheinmetall, gigantul german al industriei de apărare, a achiziționat uzina Automecanica Mediaș SRL și ar putea concura cu modelul Lynx KF41, considerat unul dintre cele mai moderne blindate de luptă de pe piață.
BAE Systems, companie britanică cu tradiție în domeniu, ar putea propune vehiculul CV90, utilizat deja de mai multe armate europene.
Noile blindate vor înlocui treptat actualele MLI-84M1 „Jderul”, vehicule românești modernizate pe baza platformei sovietice BMP-1, care sunt în prezent echipate cu tun Oerlikon de 25 mm și lansatoare antitanc Spike.