Autostrada A8 este subiectul unui intens scandal în România, legat de bugetarea și dezvoltarea acesteia. Într-o perioadă în care România se confruntă cu o serie de întârzieri și controverse pe tema infrastructurii, viitorul proiectului A8 se află într-un punct critic. Deputatul Marius Bodea a anunțat public că pentru sectorul A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni nu sunt alocați bani în bugetul pe 2025, iar acest fapt ar împiedica începerea lucrărilor necesare pentru rezolvarea blocajelor din zona Podului Iloaiei, potrivit bugetul.ro.
„Informațiile privind finalizarea documentațiilor pentru loturile 3,4 și 5 (secțiunea Leghin – Iași – Ungheni) și întârzierea transmiterii documentației către Consiliul de Administrație al CNIR sunt false”, a punctat CNIR, într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook.
Te-ar mai putea interesa și: Podul impresionant construit pe Autostrada Moldovei A7. Noul lot ar urma să fie dat în circulație până la finalul anului 2025
foto: autostrada
În acest context, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a reacționat, considerând informațiile lansate în spațiul public ca fiind eronate și trunchiate. Reprezentanții CNIR au explicat că au luat măsuri pentru accelerarea proiectului, lansând deja licitații pentru proiectarea și execuția a cinci dintre cele șase tronsoane ale autostrăzii, cu o valoare de aproximativ 25 miliarde de lei. De asemenea, pentru tronsonul 2, documentația necesară pentru licitație este în curs de verificare la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), iar pentru alte trei tronsoane (Lețcani-Iași-Ungheni), documentația este încă în pregătire.
„Resursele Companiei nu se pot concentra exclusiv pe pregătirea documentațiilor necesare lansării licitațiilor pentru cele trei tronsoane din A 8. Departamentele de specialitate au reușit, prin implicare și un ritm susținut (inclusiv peste program), în ultimele luni, lansarea licitațiilor pentru contracte de investiții de aproape 40 de miliarde lei, iar în prezent derulează și activitățile specifice de evaluare pentru procedurile deja lansate, activități care necesită timp. Astfel, comisiile de licitație evaluează oferte pentru contracte de aprox. 25 de miliarde lei”.
Cu toate acestea, CNIR a menționat și întârzierile legate de unele proiecte de infrastructură, inclusiv Autostrada A8, pe care Consiliul de Administrație le-a respins sau amânat în luna noiembrie 2024.
„0 (zero) lei alocare bugetară pentru sectorul din A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni”
Marius Bodea, senator USR de Iași, a anunțat, pe o platformă de social media, că există „0 (zero) lei alocare bugetară pentru sectorul din A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni, cel care ar rezolva și blocajele de la Podu Iloaiei”.
„Am propus ca amendament (al grupului parlamentarilor USR Iași, asumat la nivelul întregului nostru grup) în cadrul comisiilor reunite de Transporturi din Parlament o alocare minimală de 200 de milioane de lei (circa 40 de milioane de euro). Suma ar permite începerea plăților pentru proiectare și începerea execuției în toamna acestui an, după finalizarea licitației și ar reprezenta și o formă de presiune pentru începerea acestor lucrări.
Coaliția de guvernare a respins acest amendament al Iașului și al Moldovei”, a scris politicianul.
Te-ar mai putea interesa și: Autostrada care va lega Moldova de Transilvania. Investiție masivă pentru un traseu de 162 km!