- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Care sunt cele mai lungi tuneluri feroviare din România și când vor fi finalizate

28 Feb, 23:17 • Cornel Ghimeșan
Din 5 martie constructorul AKTOR începe forarea tunelurilor tunelurilor de la Ormeniș și Racoș, tunelurile de pe Magistrala M 200 Brașov.
Care sunt cele mai lungi tuneluri feroviare din România și când vor fi finalizate

Care sunt cele mai lungi tuneluri feroviare din România și când vor fi finalizate. Tunelurile de la Ormeniș și Racoș pe lotul de mijloc Apața – Cața sunt lungi de 12 kilometri galerie dublă, respectiv 24 kilometri / galerie. Lotul Apața – Cața a fost construit până în acest moment în proporție de 20%. Constructorul din Grecia a dat asigurări că termină lotul 3 al Autostrăzii A0 București Sud în septembrie 2024, cu toate că până acum a ajuns la doar 57%.

Care sunt cele mai lungi tuneluri feroviare din România și când vor fi finalizate

„Viitoarea magistrală feroviară Brașov – Sighișoara începe să prindă contur odată cu demararea de către Aktor, membră a grupului Intrakat, a celor mai dificile lucrări de pe traseul acesteia: forajul tunelurilor pe tronsonul Apața – Cața, care va fi realizat cu ajutorul a patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor). Marți, 5 martie, ora 12:00, primul TBM va fi pornit în cadrul unei ceremonii la care vor participa înalte oficialități centrale și locale, pe șantierul din zona Racoș – Ormeniș, județul Brașov”, a transmis constructorul Aktor.

Citește și Vești bune pentru români! Categoria de persoane care va beneficia de salarii mai mari cu 30%

În același timp, loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, pentru care lucrează RailWorks, au ajuns la 24% execuție.

Contractul pentru reabilitarea secțiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de patru ani. Vorbim de un contract cu complexitate tehnică mare. Urmează ca 28,2 km de linie de cale ferată să fie modernizați, din care 6,11 km reabilitați.

O altă problemă e reprezentată de creșterea prețurilor la materialele de construcții, peste ce poate acoperi contractul de 2,7 miliarde de lei.

„Pe lângă faptul că acest tronson este pe CEF (Connecting Europe Facility) și acolo e o procedură aparte față de POIM și PNRR pentru actualizarea prețurilor. Se lucrează pentru a găsi o soluție pentru actualizare, dar asta nu înseamnă și altceva, domnii care lucrează și pe A0 Sud (Autostrada București Sud) să nu se mai facă, scuzați -mi cacofonia că lucrează. De pe vremea lui Bode, chiar Cuc (Răzvan Cuc) în al doilea mandat ne amenință cu TBM -urile pe care le aduc și nu vin. Problema este că răbdarea s-a cam terminat, așa cum v-am anunțat și acum două săptămâni pe rutier. Nu ating țintele, aia e… reziliem”, declara Sorin Grindeanu în 2023.

Citește și Vești bune pentru români! Categoria de persoane care va beneficia de salarii mai mari cu 30%

La rândul său, Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, a confirmat o ușoară întârziere pentru modernizarea Magistralei CFR Brașov-Sighișoara și iminenta pierdere a finanțării europene prin Programul CEF (Connecting Europe Facility). Ministerul Transporturilor, prin CFR Infrastructură, a pierdut circa 300 de milioane de euro după semnarea contractelor de reabilitare. Finalizarea lucrărilor ar trebui să se facă în decembrie 2024, cu toate că stadiile de execuție sunt abia la 20 – 24%.

Adina Vălean a explicat că toate aceste probleme vin de la constructor. „Este un proiect interesant. Știu multe lucruri tehnice despre el. Aici problema a fost legată de constructor. Eu nu cred că se poate face mare lucru din proiect pentru că sunt anumite componente care nici măcar nu au intrat în producție. Cât se va pierde exact urmează să fie determinat. Am avut reprezentanți ai Comisiei Europene în teren pentru a evalua și, deocamdată semnalele pe care le am nu sunt încurajatoare. Nu am ultima cifră (n.r. cât pierde România) încă”.

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult