- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Cât a avut România de pierdut înainte de aderarea la Spațiul Schengen. -19 miliarde de euro în perioada 2012-2023

12 Sep, 15:00 • Amarie Giorgiana
La data de 31 martie 2024, România a aderat oficial la Spațiul Schengen cu frontierele aeriene și maritime. Deși componenta rutieră a fost amânată la acel moment, aderarea a produs efecte semnificative asupra transporturilor și logisticii de marfă, unde viteza, predictibilitatea și integrarea lanțurilor logistice sunt decisive pentru competitivitate.
Cât a avut România de pierdut înainte de aderarea la Spațiul Schengen. -19 miliarde de euro în perioada 2012-2023

De la data de 1 ianuarie 2025, România a devenit membru Schengen cu drepturi depline, prin ridicarea controalelor la frontierele terestre și prin asigurarea liberei circulații pentru transporturile rutiere, conform unei analize Gebrüder Weiss România.

La șase luni de atunci, experții au analizat impactul aderării asupra performanței operaționale, competitivității și perspectivelor de dezvoltare din sectorul transporturilor și logisticii. Compania, activă de peste trei decenii în țara noastră și implicată direct în fluxurile logistice locale și internaționale, a construit această analiză pe baza experienței operaționale, a observațiilor din piață și a dialogului constant cu clienții și partenerii.

În perioada premergătoare aderării, transportul de marfă era afectat de un sistem logistic fragmentat, cu bariere administrative și proceduri vamale la frontierele externe ale Uniunii Europene. Formalitățile birocratice și controalele amănunțite ale documentelor și mărfurilor generau timpi de așteptare crescuți, de la câteva ore la o zi, în funcție de complexitatea încărcăturii și de nivelul de vigilență al autorităților.

Întârzierile perturbau programul de livrare și creșteau riscul nerespectării termenelor contractuale. Mai mult, transportul aerian de bunuri către statele Schengen era afectat de opriri și controale suplimentare în aeroporturile din afara spațiului Schengen. Fiecare lot de marfă era verificat, ceea ce genera întârzieri, pierderi de conexiuni aeriene și cheltuieli suplimentare pentru depozitarea temporară. Operatorii erau obligați să angajeze echipe specializate pentru gestionarea documentelor la fiecare frontieră sau aeroport, ceea ce creștea costurile.

Eliminarea staționărilor a adus eficiență, dar și reducerea costurilor. Acum, transportatorii beneficiază de un consum redus de combustibil, cheltuieli optimizate pentru șoferi și o scădere a amprentei de carbon asociată cu opririle prelungite.

Aderarea la Schenghen, un pas major în dezvoltarea pieței de transport și logistică din România

Pentru Gebrüder Weiss, una dintre cele mai vizibile schimbări a fost eliminarea întârzierilor de 8–10 ore la granița cu Ungaria și de peste 8 ore la cea cu Bulgaria. Acum, transportatorii pot alege rute directe prin statele Schengen, evitând punctele aglomerate precum Nădlac și reducând emisiile de CO2. Cheltuielile cu diurnele și cazarea șoferilor s-au redus, iar timpii de livrare pot fi planificați mai eficient.

Înainte, șoferii pierdeau în medie undeva la 40 de ore lunar la frontiere, însă acum pierd doar 10-15 ore. Economiile obținute pot fi reinvestite în modernizarea flotei, digitalizare și instruirea personalului. În paralel, cererea pentru transport rutier a crescut cu aproximativ 20% pe fondul declinului temporar al transportului feroviar cauzat de lucrările de reabilitare a infrastructurii din România și Ungaria. Operatorii beneficiază acum de volume suplimentare și de o poziție consolidată în lanțurile logistice regionale.

„Pentru Gebrüder Weiss, această conjunctură înseamnă nu doar eficientizarea costurilor, ci și șansa de a valorifica o cerere aflată în ascensiune, printr-o rețea rutieră solidă, digitalizată și adaptată rapid la noile dinamici ale mobilității europene”, a explicat Sergiu Grăjdeanu, Business Unit Manager, Transport International în cadrul Gebrüder Weiss România.

Urmărește Daily Business pe Google News
Tags:
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Carmen Harra, noi previziuni pentru anul 2026. „Va fi un an marcat de dezastre, inclusiv în România” VIDEO
Carmen Harra, noi previziuni pentru anul 2026. „Va fi un an marcat de dezastre, inclusiv în România” ...