Anunț de ultimă oră pentru toți clienții Orange, Digi, Vodafone și Telekom. Companiile de telecomunicații vin cu informații importante pentru toți abonații.
Companiile de telecomunicații iua măsuri după ce milioane de clienți au fost deranjați de apeluri suspecte care afișau numere false de telefon. Astfel, începând cu data de 7 iulie 2025, toți operatorii Orange, Digi, Vodafone și Telekom vor implementa măsuri tehnice pentru a bloca apelurile venite din afara granițelor, care afișează în mod eronant numere românești.
‘În contextul creșterii semnificative a cazurilor de utilizare în mod fraudulos a resurselor de numerotație, ANCOM a identificat și impune o serie de măsuri pentru limitarea fenomenului denumit ‘CLI Spoofing’ – falsificarea numărului afișat la primirea unui apel.
Implementarea acestor măsuri are drept scop reducerea semnificativă a incidenței unor astfel de cazuri. În urma unei analize aprofundate, a consultării cu principalii furnizori de servicii de comunicații electronice și cu reprezentanții Direcției de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, ANCOM a stabilit că blocarea apelurilor inițiate din afara teritoriului României, care afișează în mod fals anumite numere naționale, preponderent de telefonie fixă sau numere naționale, fixe și mobile, incorecte ori incomplete, este cea mai fezabilă soluție pentru combaterea acestui fenomen’, se arată într-un comunicat de presă al ANCOM.
Autoritatea atrage atenția asupra faptului că aplicarea unor măsuri tehnice nu poate duce la eradicarea cazurilor de fraudă și de aceea utilizatorii sunt încurajați să manifeste în continuare prudență deosebită și să își ia măsuri de precauție în situația în care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte, cum ar fi cele care folosesc prefixul + 40, dar au format greșit, sau cele care aparțin altor categorii decât cele pentru telefonie mobilă (06 și 07).
Oamenii sunt sfătuiți să verifice identitatea apelantului, să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc), să își actualizeze softurile și aplicațiile de pe telefon în mod constant și să raporteze aceste situații către autorități.
”Prin afișarea numărului apelantului, destinatarii pot decide dacă răspund sau nu la un apel, pot filtra apelurile nedorite și pot identifica rapid sursa unei comunicări. În mediul de afaceri, identificarea liniei apelante optimizează gestionarea relațiilor cu clienții, permițând departamentului de call-center și companiilor să personalizeze interacțiunile cu aceștia. De asemenea, această funcționalitate joacă un rol critic în apelurile de urgență, facilitând localizarea apelantului. În același timp, funcționalitatea prezintă și riscuri semnificative, în special în contextul creșterii utilizării tehnologiilor IP. Manipularea sau falsificarea identității liniei apelante (CLI ‘Spoofing’) este o practică din ce în ce mai frecventă, utilizată în fraude sau apeluri nedorite efectuate prin mijloace automate”, mai precizează ANCOM, potrivit Agerpres.
Citește și Guvernul vrea sumă fixă în loc de procent pentru bugetari