- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Consiliul Concurenței recomandă Uber și Bolt să nu mai practice tarife diferențiate la orele de vârf și să schimbe politica de anulare a curselor, care îi dezavantajează pe clienți

13 Oct, 15:46 • Gabriela Andreescu
În urma finalizării investigaţiei sectoriale privind ride-hailingul, Consiliul Concurenţei propune o serie de recomandări pentru transportul alternativ
Consiliul Concurenței recomandă Uber și Bolt să nu mai practice tarife diferențiate la orele de vârf și să schimbe politica de anulare a curselor, care îi dezavantajează pe clienți

Consiliul Concurenței propune o serie de recomandări pentru transportul alternativ, precum notificarea utilizatorilor de aplicații de ridesharing asupra modificării tarifelor, dar și schimbarea politicii de anulare a curselor, care în prezent dezavantajează pasagerii.

Autoritatea de concurenţă a făcut mai multe recomandări care vizează transparenţa tarifelor şi algoritimii de preţ. Astfel, Consiliul Concurenţei propune ca toţi utilizatorii aplicaţiei, fie că sunt şoferi sau pasageri, să fie notificaţi prin aplicaţie şi alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului standard – preţ/km.

În cadrul documentului disponibil pe pagina de web a instituției, Consiliul Concurenței consideră practicarea tarifelor standard diferenţiate pe anumite intervale orare considerate „de vârf” drept un comportament netransparent şi potenţial înşelător pentru pasageri și recomandă interzicerea acestuia.

În plus, autoritatea de concurență consideră că utilizatorii ar trebui să aibă acces facil la multiplicatorul de preţ, care echilibreză raportul dintre cerere şi ofertă, în acest fel putând lua decizii informate, informează Bursa.

În recomandările sale, Consiliul Concurenței mai propune schimbarea politicii privind anularea curselor de către şoferi. În prezent, şoferii pot anula gratuit cursele, în timp ce pasagerii sunt taxaţi pentru anularea acestora după primele două minute, ceea ce duce la situaţii inconfortabile pentru pasageri, precum creşterea nejustificată a timpului de aşteptare sau imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiţii date.

Te-ar putea interesa și: Farmaciile intră în anchetă! Consiliul Concurenței analizează modul prin care ajung medicamentele să coste o avere în farmacii

Autoritatea de Concurență consideră necesară măsura punerii la dispoziția clienților a unei hărți cu zonele de tarif dinamic, cum este cea folosită de conducătorii auto.

O altă recomandare vizează implementarea unei soluţii de mobilitate urbană, pentru a îmbunătăţi serviciile de transport de persoane, ca parte a unei strategii concentrate pe dezvoltare durabilă, conceptul de smart city şi un cadru integrat de mobilitate urbană. Aceasta ar include şi o aplicaţie mobilă, care să integreze, pe lângă serviciile de taxi şi cele de transport alternativ, şi alte opţiuni de transport urban. Aplicaţia ar putea oferi şi opţiuni de plată pentru unele tipuri de servicii gestionate de autorităţi.

Consiliul Concurenței recomandă Uber și Bolt să nu mai practice tarife diferențiate la orele de vârf și să schimbe politica de anulare a curselor
Consiliul Concurenței recomandă Uber și Bolt să nu mai practice tarife diferențiate la orele de vârf și să schimbe politica de anulare a curselor

Documentul elaborat de Consiliul Concurenței analizează și nivelul de concurență dintre serviciile de taxi și cele de transport alternativ și oferă recomandări în acest sens. Autoritatea consideră că trebuie reevaluate reglementările care limitează, în mod artificial, acest nivel de concurență, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu.

Printre propunerile elaborate de Consiliul Concurenței se numără și lansarea unui cadru de dezbatere privind statutul şoferilor activi în transportul alternativ, având în vedere că protejarea independenţei şoferilor este esenţială pentru o bună funcţionare a pieţei.

Referitor la segmentul serviciilor de taxi, în general, politica autorităţilor locale privind numărul de autorizaţii de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate că numărul şoferilor de ride-hailing a crescut, observă documentul, În acelaşi timp, o mare parte dintre şoferii de taxi au început să utilizeze aplicaţii integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a îşi oferi serviciile.

„Ca urmare, Consiliul Concurenţei consideră că trebuie reevaluate reglementările care limitează, în mod artificial, nivelul de concurenţă între serviciile de taxi şi cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizaţii, tariful reglementat şi obligativitatea taximetriştilor de a colabora cu un dispecerat şi de a plăti tariful aferent acestui serviciu”, spun reprezentanţii autorităţii de concurenţă.

Consiliul Concurenței consideră că modul de funcţionare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit în cadrul reglementărilor, în condiţii de transparenţă şi legalitate, inclusiv în ceea ce priveşte conformarea la normele fiscale. Ca urmare, autoritatea recomandă încheierea unui protocol de colaborare între autorităţile fiscale şi operatorii de platforme, pentru a creştere capacitatea de control a autorităţilor fiscale şi, implicit, pentru a îmbunătăţi conformarea şoferilor din domeniu.

 

Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult