- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Criza facturilor

De ce plătesc românii la energie electrică mai mult decât consumă. Cum sunt păcăliţi de furnizori

11 Nov, 16:46 • Cornel Ghimeșan
Deşi coaliţia de guvernare a anunţat că a găsit preţul corect la energie electrică, românii continuă să plătească mai mult decât consumă. Asta se întâmplă deoarece furnizorii calculeză facturile la consumul estimat din 2021 şi abia din martie 2023 se va ajunge ca populaţia să achite stric ceea ce consumă.
De ce plătesc românii la energie electrică mai mult decât consumă. Cum sunt păcăliţi de furnizori

De ce plătesc românii la energie electrică mai mult decât consumă. Până la sfârşitul anului 2022, facturile vor fi calculate raportat la anul 2021 şi până atunci rămân în picioare tarifele practicate de furnizori, care sunt şi de 10 ori mai mari. Abia în februarie 2023 se va face marea regularizare şi oamenii îşi vor lua înapoi banii plătiţi în plus, iar începând din martie 2023, românii vor plăti atât cât consumă.

„Vom rămâne raportați la consumul mediu anual al anului 2021 care pentru consumatorul casnic nu poate să fie un an rău, pentru că a fost an de pandemie în care cea mai mare parte dintre români o bună parte din timp au stat acasă, deci au consumat energie. Dar pentru a putea face reglajele la nivelul consumului efectiv și ca oamenii să nu plătească mai multă energie și un preț mai mare decât ce au realizat, în luna februarie a anului următor se va face regularizarea pentru întreg anul și încadrarea în consumul efectiv realizat”, a declarat Marian Neacșu, secretarul general al Guvernului.

Citeşte şi: Românii, speriaţi de facturile uriaşe la energie, revin la metode „ceauşiste”: 99% sunt îngrijoraţi de evoluţia costurilor pentru încălzirea locuinţelor şi reduc temperatura

Acesta a prezentat, vineri, la finalul şedinţei de Guvern, ordonanţa de compensare a preţurilor la energie electrică. „Printre actele normative de mare importanţă adoptate astăzi a fost şi această ordonanţă care vine să reglementeze un mecanism care să poată să asigure pentru anul viitor câteva lucruri cu caracter de principiu. Primul dintre ele este al sustenabilităţii măsurilor pe care Guvernul şi coaliţia de guvernare şi le-a asumat pentru acest an de criză energetică care vizează compensarea preţurilor la energie pentru consumatorii vulnerabili, consumatorii casnici şi pentru o parte dintre consumatorii non-casnici, respectiv întreprinderile mici şi mijlocii, întreprinderile din agricultură. Mecanismul iniţiat astăzi care reglementează o parte din piaţa de energie în funcţie de energia care este disponibilă cu livrare în anul 2023 face posibil ca să putem susţine în continuare compensările de preţ aşa cum sunt conţinute în OUG 119 şi au fost conţinute în ordonanţele anterioare”, a explicat secretarul general al Guvernului.

Marian Neacşu a detaliat şi de ce mai este nevoie să fie modificată OUG în Parlament şi Guvernul nu a venit de acum cu preţul de 1,3 lei pentru toţi românii care consumă peste 255 kWh pe lună: „Am evitat acest lucru din două considerente. Primul pentru că am vrut ca în această ordonanţă să reglementăm strict mecanismul de funcţionare al pieţei pentru anul următor sau pentru perioada de aplicabilitate a ordonanţei şi nu am vrut să complicăm. Al doilea aspect este că legea de adoptare a ordonanţei vom cuprinde toate categoriile de preţuri. În OUG 119 sunt reglementate compensările pentru toate categoriile de consumatori casnici şi necasnici. E foarte clar că acolo era locul pentru încă un preţ care să fie reglementat”.

Citeşte şi: Chiar dacă avem printre cele mai mici salarii din UE, plătim printre cele mai mari facturi la curent! Prețul electricității a crescut cu 55% în primul semestru din 2022, comparativ cu perioada similară din 2021

Oficialul guvernamental a precizat că facturile greşite din ultimele luni au apărut ca urmare a faptului că operatorii şi-au actualizat cu întârziere sistemele informatice. „Unul dintre lucrurile care în opinia noastră a dus la denaturarea sistemului a fost remanenţa cu care operatorii din sistem şi-au actualizat la prevederile legale sistemele informatice, motiv pentru care au apărut acele valuri de facturi greşite. Ăsta este unul dintre motivele pentru care nu încercăm acum să schimbăm din mers mecanismele şi să le asigurăm o perioadă mai lungă de valabilitate pentru a nu fi nevoiţi ca ei să schimbe sistemele informatice la o lună sau la un trimestru şi să ne lovim cu acel val de facturi greşite”, a precizat Marian Neacşu.

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult