- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Metroul spre Otopeni a ajuns în faza expropierilor, pentru care autoritățile au pus deoparte 115 milioane de lei. Vezi când vor începe lucrările

02 Jan, 22:05 • Gabriela Andreescu
Compania Metrorex și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au început exproprierea imobilelor aflate pe traseul Magistralei M6 de metrou, între stațiile 1 Mai și Otopeni. Aceste expropieri sunt esențiale pentru a crea stațiile necesare pentru toată rețeaua, plus zonele tehnice, a declarat presei Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în ministerul Transporturilor
Metroul spre Otopeni a ajuns în faza expropierilor, pentru care autoritățile au pus deoparte 115 milioane de lei. Vezi când vor începe lucrările

Directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a declarat, pentru Gândul, că procedura de expropriere a imobilelor proprietate privată, în vederea construirii Magistralei 6 de metrou, pe ruta 1 Mai – Otopeni, a fost demarată.

„La acest moment, sunt în derulare activitățile comisiilor de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real și analiză a cererilor depuse de către titularii de drepturi reale asupra imobilelor expropriate. Procedura de expropriere se realizează în baza Hotărârii de Guvern, privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național aferentă obiectivului de investiții „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni (Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni),” a anunțat oficialul Metrorex.

Cum vor decurge lucrarile la Magistrala 6 de metrou și care sunt constructorii

  • Lucrările pentru prima secțiune a metroului spre Aeroportul Otopeni, Gara de Nord – Băneasa, vor începe în martie 2023.
  • Câștigătorul licitației pentru secțiunea a doua, Băneasa – Otopeni, va fi anunțat în ianuarie 2023.
  • Cele 12 stații prevăzute pentru Magistrala de Metrou M6 vor fi construite de firme din Turcia: prima secțiune, până la Băneasa, de Alsim Alarko, iar pentru tronsonul 2, Băneasa – Otopeni, unul dintre cei trei constructori din Turcia care au depus oferte: Alsim Alarko, Dogus Insaat sau Gulermark.
  • Costul pentru întregul proiect este de 2,38 miliarde de lei, iar suma totală prevăzută pentru despăgubirea proprietarilor implicați în procesul de expropriere este de 115 milioane de lei.
Metroul spre Otopeni a ajuns în faza expropierilor
Metroul spre Otopeni a ajuns în faza expropierilor

Întrebată de jurnaliști de ce Metrorex a ales varianta mai multor contracte, în locul unui singur constructor sau a unei asocieri de firme care să preia întreaga lucrare, eliminându-se, astfel, eventualele deficiențe de compatibilizare, Mariana Miclăuș a precizat că „modalitatea actuală a contractării a fost determinată de sursele de finanțare și de implementare ale proiectului”.

„Prin acordul de împrumut dintre Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei și România, sunt finanțate doar lucrările de construcții civile (Secțiunea de Nord: stația Tokyo – stația Aeroport Otopeni) și serviciile de consultanță. Lucrările de construcții civile (Secțiunea de Sud: stația 1 Mai – stația Tokyo), lucrările de arhitectură, calea de rulare, instalațiile electromecanice, instalațiile electroenergetice, sistemele de transport local călători, sistemele de protecție civilă, rețeaua de cabluri cu fibre optice, instalațiile radiocomunicații, instalațiile telefonie, instalațiile ceasoficare, instalațiile de televiziune în circuit închis, instalațiile control acces și taxare automată, sistemele antiefracție și detectare, semnalizarea și avertizarea la incendiu, sistemele de siguranță și automatizare a traficului și informare călători, material rulant sunt finanțate din fonduri europene nerambursabile.”

Citește și: Atenție! Prețul mediul al unui smartphone va creşte cu circa 6,4%, în 2023, avertizează specialiștii

Întrebat câți bani primesc proprietarii acestor terenuri și clădiri care vor trece în proprietatea statului pentru a se putea face lucrările la noua magistrală de metrou, Ionel Scrioșteanu,  Secretar de stat în ministerul Transporturilor a spus că aceste sume sunt prevăzute în studiul de fezabilitate aprobat și sunt cele din grila notarială din toate zonele, actualizată anual, mai scrie sursa citată

”De fiecare dată, se actualizează în funcție de grila notarilor, care este în fiecare an, pe fiecare zonă. Dacă, de exemplu, nu reușim să finalizăm o procedură de expropiere în cursul acestui an, suma se actualizează în funcție de grila notarilor de anul viitor.

Nu este o problemă majoră, permanent se actualizează sumele, pentru că nu se face exproprierea imediat după ce se finalizează un studiu de fezabilitate. Este o perioadă în care se identifică imobilele și trece o perioadă de timp, și atunci, la momentul T zero, se actualizează suma pe evaluarea exact prevăzută, în momentul acela, în grila notarilor. Asta se întâmplă frecvent, să se actualizeze sumele, nu este o problemă din punctul acesta de vedere”, a explicat Ionel Scrioșteanu.

Secretarul de stat susține că „s-a plătit mai mult decât s-a făcut economie” atunci când a venit vorba de alegerea mai multor contracte care să preia lucrarea de construire a unei magistrale de metrou, în contextul în care „managementul a fost foarte greoi și durata a fost foarte lungă”.

Metrorex a anunțat că, din 12 decembrie, va începe activitatea Comisiilor de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real și analiza cererilor depuse de către titularii de drepturi reale asupra imobilelor expropriate, în vederea construirii Magistralei 6 de metrou, pe ruta 1 Mai – Otopeni. În informarea de pe site-ul companiei de stat se menționa că persoanele interesate sunt rugate să completeze o cerere adresată comisiei de verificare a dreptului de proprietate, care să conțină datele personale ale proprietarului, precum și elementele de identificare ale bunului expropriat.

De asemenea, Metrorex a publicat lista cu imobilele proprietate privat și cu proprietarii acestora, din București și Otopeni, care sunt cuprinse în procesul de expropriere pentru construirea Magistralei 6 de metrou, de la 1 Mai la Otopeni.

Citește și: În timp ce petreceau, BCR le trimitea mesaje cu creșterea ratelor la credite! Anunțul primit de clienții băncii chiar în ziua de 1 ianuarie

Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult