Un raport național recent arată că peste o treime dintre elevii români nu reușesc să aplice conceptele matematice în probleme inspirate din viața reală, ceea ce reflectă un nivel alarmant de analfabetism numeric. Studiul relevă o scădere semnificativă a competențelor matematice pe măsură ce elevii avansează în școală, de la clasa a V-a până la finalul liceului, potrivit stirileprotv.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Cât costă un banchet de clasa a 12-a, în 2025. Părinții trebuie să scoată sume colosale din buzunar pentru fericirea elevilor
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/02/alfabetizare-1-1024x576.jpg)
Ministrul Educației, Daniel David, pune acest fenomen pe seama lecțiilor abstracte, predate într-un ritm alert, care îi determină pe elevi să respingă materia.
„Ce facem aici, dăm mai multe ore de matematică? Eu cred că, în sistemul actual, cu mai multe ore de matematică, nu câștigăm nimic! Profesorii buni de matematică ar trebui să vină să ne propună o regândire a modului cum facem matematică la liceu”.
Un exemplu de problemă din testul de alfabetizare numerică ilustrează dificultățile elevilor: „Dacă într-o săptămână la loto este extras numărul 3, care sunt șansele ca săptămâna următoare să fie extras din nou 3? Mai mari, mai mici sau egale?”. Răspunsul corect – că șansele rămân egale – a fost identificat corect de doar 8% dintre elevi.
Rezultatele testării, care a inclus peste 9.700 de elevi, arată că 36% dintre aceștia se confruntă cu analfabetism numeric, iar 15% au dificultăți severe, atât în rezolvarea problemelor din programa școlară, cât și în aplicarea informațiilor în viața cotidiană.
Dragoș Iliescu, co-autorul raportului, observă că nivelul de alfabetizare matematică este relativ bun la finalul claselor primare, dar se degradează accelerat în gimnaziu și liceu, unde analfabetismul funcțional ajunge aproape de 50%. Doar în clasele a XI-a și a XII-a se remarcă o îmbunătățire, probabil datorită pregătirii intense pentru bacalaureat.
„La finalul claselor primare, România stă mult mai bine decât ne-am aștepta. Pare că se rupe ceva la gimnaziu și să se accelereze la liceu. Plecau de la un analfabetism funcțional de 20-25% și ajungem la aproape la 50% în liceu, cu un reviriment în clasele a XI-a și a XII-a, probabil motivat de atenția suplimentară pe care o dau elevii bacalaureatului care va să vie”.
Diferențele dintre mediul rural și cel urban sunt semnificative: aproape 60% dintre elevii din zonele defavorizate obțin scoruri slabe. Surprinzător, pregătirea profesorului sau meditațiile nu au un impact major asupra performanței matematice, în timp ce încrederea copilului în propriile abilități joacă un rol esențial.
Profesoara de matematică Daniela Vasile explică faptul că metoda rigidă de predare:
„Am văzut lecții care încep așa – definiție! Dreapta este mulțimea numerelor… scrie pe tablă și copilul în caiet. De aici vine această anxietate a elevului”.
Te-ar mai putea interesa și: O nouă vacanță pentru elevi în februarie 2025. Când începe în funcție de județ