- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cele 10 mituri ale comertului online. Internetul nu inchide magazinele clasice

04 Feb, 11:32 • monica.manea
Directorii din retail si industria bunurilor de larg consum sunt asaltati zilnic de previziuni ale unui viitor ce se apropie cu mare viteza: preponderenta cumparaturilor pe tableta si pe telefonul inteligent, un continuu declin al magazinului traditional sau rolul central al social media pentru urmatoarea generatie de cumparatori. 
Cele 10 mituri ale comertului online. Internetul nu inchide magazinele clasice

Noul studiu PwC
arata ca nu trebuie sa ne grabim cu aceste presupuneri.

Studiul
”Demistificarea cumparaturilor online: Cele 10 mituri ale
comertului cu amanuntul pe canale multiple” se bazeaza pe opiniile
a mai mult de 11.000 de cumparatori online in 11 tari de pe trei
continente, incluzand atat economii mature, cat si piete emergente.
Cele 11 tari incluse in studiu sunt Brazilia, Canada, China, Franta,
Germania, Olanda, Rusia, Elvetia, Turcia, Marea Britanie si Statele
Unite ale Americii.

Acest raport arata
ca i
n timp ce 60% dintre respondenti
folosesc social media ca sa urmareasca, sa descopere si sa ofere
feedback brand-ului si comerciantilor, aceste media nu aduc
semnificativ mai mult trafic – doar 10% din esantionul studiului
afirmand ca o interactiune de pe platformele de social media i-a
condus catre un anumit magazin virtual.

De fapt, 17% dintre
utilizatorii de Internet nu fac deloc cumparaturi online – ei
prefera in continuare sa cumpere exclusiv din magazine, mai arata
stdiul citat.

Atunci cand vine
vorba de dispozitivele electronice utilizate, respondentii prefera
computerul personal in defavoarea tabletei pentru a face o achizitie
online – 97% folosesc calculatorul, in timp ce numai 28% folosesc
tableta.

Pe parcursul urmatoarelor 12 luni,
respondentii se asteapta ca sa faca achizitii atat in magazine cat si
online prin intermediul calculatorului personal, intr-o masura mai
mare decat o vor face utilizand tableta sau telefonul mobil.


China se inscrie
intr-un tipar diferit, de exemplu, 56% dintre consumatorii online au
facut deja cumparaturi prin intermediul unei platforme de social
media, comparativ cu 24% la nivel international.

Mai mult de unul din
trei respondenti a facut cumparaturi direct de pe pagina web a unui
brand. In Statele Unite (52%) si in China (56%) mai mult de unul din
doi consumatori a evitat comerciantul si a interactionat direct cu
brand-ul.

Atunci cand
interpretam rezultatele acestui studiu, ar trebui sa tinem seama ca
pentru multi consumatori din intreaga lume comertul online este o
noutate. De asemenea, trebuie tinut cont si de faptul ca unele
categorii de produse, asa cum sunt cele standardizate precum
electronicele si electrocasnicele, se preteaza mai mult pentru
comertul online, pe cand altele consumatorii prefera sa le
achizitioneze din magazinele conventionale”, a declarat Bogdan
Belciu, partener, servicii de consultanta pentru management, PwC
Romania.

In Romania,
retailul online este inca la inceput, insa potentialul exista, iar
noi ne asteptam sa vedem rate constante de crestere pe acest segment
in urmatorii cativa ani”, mai spune Belciu.


Cele 10 mituri
spulberate in cadrul raportului
variaza de la tipurile de dispozitive
electronice folosite de catre consumatori pentru cumparaturi, pana la
viitorul profil al consumatorului international.



1. Platformele de
social media vor deveni in curand un canal indispensabil pentru
comertul cu amanuntul.


Analizate
independent, platformele social media nu par sa devina canale
importante de comert cu amanuntul in viitorul apropiat. insa devin
din ce in ce mai populare in fiecare an si genereaza un procent tot
mai mare de cumparaturi pe toate canalele, nu numai pe cele online.

2.Magazinele se vor
transforma in saloane de prezentare.

O parte dintre cumparatorii de pe
canale multiple afirma ca apeleaza la cercetarea ofertei in online,
insa mai multi dintre acestia prefera sa cumpere produsele de la un
magazin traditional.

3. Tableta va depasi in curand
calculatorul personal in topul preferintelor.

Cumparatorii folosesc in continuare
intr-o proportie covarsitoare calculatoarele personale pentru a
realiza cumparaturi online. Tabletele si telefoanele inteligente nu
par sa recupereze teren in viitorul apropiat – insa exista
potential ca acestea sa devina mai importante pentru alte etape din
procesul de cumparare.

4. Pe masura ce lumea e mai
conectata, consumatorii internationali devin din ce in ce mai
asemanatori.

Cu toate ca se cumpara mai mult ca
niciodata de la comercianti internationali, depasindu-se chiar si
granitele prin intermediul serviciilor online, exista in continuare o
gama larga de diferente locale in comportamentul consumatorilor.

5. China reprezinta modelul viitorului
pentru piata online de comert cu amanuntul.

China se afla intr-o pozitie fruntasa
in ceea ce priveste o serie de tendinte cheie, insa consideram ca
modelul lor online si optiunile multiple pentru cumparaturi sunt
unice.

6. Comerciantii locali vor avea
mereu avantajul pietei interne de desfacere.

Comerciantii straini isi fac loc pe
listele de furnizori preferati ai consumatorilor pentru comertul cu
amanuntul de pe canale multiple.

7. Jucatorii internationali care
actioneaza exclusiv in online
 vor avea mereu un
avantaj asupra celor locali.


Multi dintre jucatorii locali care
actioneaza exclusiv in online au un avantaj competitiv propriu.

8. Comerciantii sunt mai bine
pozitionati decat brandurile pentru ca se afla mai aproape de
consumator.

Consumatorii cumpara direct de la
producatori si multi nu mai fac o diferentiere intre comercianti si
brandurile preferate.

9. Comerciantii online vand produse si
pe alte canale.


Consumatorii cheltuiesc mai mult in
favoarea comerciantilor preferati care se afla pe canale multiple, si
nu se reorienteaza pur si simplu catre un canal diferit.

10. Preturile mici reprezinta
principalul factor in decizia consumatorului.

Cumparatorii
apreciaza calitatea si brandurile inovatoare In defavoarea pretului
atunci cand cumpara de la comerciantii preferati de pe canale
multiple.