- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

De ce nu are inca Deutsche Telekom nimic de spus despre Romania

23 Mar, 00:01 • stefan.vlad
La prima intalnire cu presa din Romania, desfasurata joi si vineri in Germania, gigantul Deutsche Telekom nu a facut niciun anunt concret despre piata romaneasca, unde controleaza, prin intermediul grupului elen OTE, Romtelecom, Cosmote si Germanos. Care sunt motivele acestei retineri si cand urmeaza sa aflam primele efecte ale implicarii pe piata locala a celui mai mare operator telecom din Europa?
De ce nu are inca Deutsche Telekom nimic de spus despre Romania

Principalul motiv pentru care germanii au fost zgarciti cu dezvaluirea planurilor despre Romania este ca, deocamdata, prioritatile lor sunt in alta parte. Principalul scop declarat al Deutsche Telekom este integrarea treptata cu grupul OTE. Ce inseamna concret acest lucru?

In primul rand, clarificarea raportului de forte intre cele doua companii, care este inca in echilibru. Germanii si statul elen detin participatii identice din OTE: 25% plus o actiune. Teoretic, Deutsche Telekom, care a obtinut in urma negocierilor cu guvernul elen dreptul de a numi directorul general, are ultimul cuvant in luarea deciziilor. Practic insa, pana cand DT nu-si va exercita dreptul de a mai cumpara 10-15% din actiuni de la guvernul elen, lucrurile nu sunt neaparat atat de simple pentru germani.

[img=136]Panagis Vourloumis[/img]
Presedintele si CEO-ul OTE, experimentatul Panagis Vourloumis, 72 de ani, a surprins vineri printr-o declaratie foarte transanta, ca urmare a unor intrebari insistente ale ziaristilor cu privire la eventuale schimbari impuse de germani in managementul companiilor controlate de OTE. El a spus ca orice schimbare pe pietele din Balcani se va face numai prin intermediul OTE, deoarece filialele locale din Balcani „nu sunt subsidiare directe ale DT, ci ale OTE”.

Cu alte cuvinte, mesajul transmis printre randuri a fost ca germanii nu pot impune decizii cu care Vourloumis nu este de acord. Practic, chiar daca „germanii sunt sefii”, pentru a putea fi implementate, deciziile lor trebuie armonizate cu parerile bine conturate ale grecilor, care au argumentul celui care cunoaste mai bine piata din Balcani. Mai pe ocolite, Vourloumis spune chiar ca metodele germane nu pot functiona ca atare in mediul balcanic, unde regulile sunt ceva mai relative. „In Balcani, flexibilitatea si improvizatia sunt necesare pentru a supravietui. Cea mai buna reteta este o combinatie corecta a procedurilor, precum si adaptarea la conditiile locale”, afirma oficialul elen.

Iar DT are tot interesul sa mentina o relatie cat mai buna cu Vourloumis, un manager cu foarte multa experienta. Chiar daca la un moment dat se va retrage din functia executiva, unde germanii ar putea face uz de dreptul de a-si numi propriul manager, lui Vourloumis ii va ramane accesibila cealalta pozitie pe care o detine in prezent, de presedinte al boardului, si deci de prim-reprezentant al guvernului elen in companie.

De altfel, germanii nici nu au de gand, cel putin momentan, sa insiste prea mult. „Stilul de management al germanilor nu este unul agresiv”, marturiseste Yorgos Ioannidis, CEO-ul Romtelecom. Deocamdata ei au solicitat doar crearea unor echipe mixte de lucru prin care au inceput sa-si armonizeze viziunea de business cu cea a grecilor.

Motivul tine si de felul germanilor de a privi business-ul. Pe principiul facut cunoscut de echipa nationala de fotbal, „masinaria germana” are nevoie de o perioada de incalzire inainte sa inceapa sa functioneze la potential maxim. In cazul Deutsche Telekom, perioada de incalzire dureaza in jur de un an.

[img=137]Guido Kerkhoff[/img]
Termenul este avansat de catre Guido Kerkhoff, 42 de ani, primul ocupant al noii pozitii de responsabil al DT pentru regiunea de sud-est. Kerkhoff, care si-a preluat functia la 1 martie, spune ca in Romania, ca si pe celelalte piete pe care DT debuteaza fara a le cunoaste foarte bine, strategia presupune in jur de 12 luni in care nu se face mai mult decat observare a felului in care merg lucrurile.

„Asta nu inseamna ca dupa un an, incepem sa facem schimbari bruste”, spune Kerkhoff. „Mai degraba, dupa un an stim ce vrem sa facem, precum si termenele la care vom actiona efectiv”, explica el.

Care vor fi primele decizii ale germanilor in ceea ce priveste Romania? Una dintre ele ar putea viza obtinerea unei licente 3G pentru operatorul Cosmote, singurul concurent de pe piata de telefonie mobila locala care inca nu detine asa ceva.

Motivul pentru care germanii sunt interesati de tehnologii de transmitere mai rapida a datelor, cum este si 3G, este noua strategie a grupului, prezentata tot vineri in fata presei din Balcani. DT lucreaza la o platforma software prin care toate datele utilizatorilor (contacte, e-mailuri, multimedia) le vor fi acestora accesibile simultan si sincronizat, indiferent ca le acceseaza pe telefonul mobil, pe PC sau pe televizor. Conceptul „Connected Life&Work” va deveni disponibil mai intai in Germania, in trimestrul doi, urmand sa fie extins pe toate pietele unde activeaza DT.

O alta prioritate vizata de germani, dar in egala masura si de OTE, este o colaborare stransa pe piata romaneasca intre Romtelecom si Cosmote, deziderat vechi de multi ani, dar neatins deocamdata. De altfel, Deutsche Telekom si-a unificat recent operatiunile fixe si cele mobile, dand grecilor un exemplu de eficienta. Pentru OTE insa lucrurile nu sunt atat de simplu de schimbat in Romania, unde, de pilda, serviciile de comunicatii mobile CDMA tocmai au fost lansate nu prin intermediul operatorului mobil Cosmote, ci prin Romtelecom.

[img=138]Reprezentantii DT si OTE au zambit adesea in timpul sesiunii de intrebari, dar s-au limitat la a oferi doar raspunsuri generale. Foto: DailyBusiness.ro[/img]
Care a fost totusi scopul organizarii acestui eveniment, daca DT n-a avut nimic concret de anuntat despre Romania, in ciuda faptului ca insistenta jurnalistilor a prelungit neobisnuit de mult sesiunea de intrebari, pana la 52 de minute? Cel mai probabil, Deutsche Telekom a intentionat, pentru moment, doar sa informeze, atat la nivelul consumatorilor, cat si al autoritatilor, ca a inceput sa se preocupe de zona Balcanilor.

Cu alte cuvinte, a inceput netezirea „asperitatilor”, lobby necesar pentru a nu irosi timpul in care managerii germani se lamuresc ce au concret de facut. In special in conditiile in care achizitionarea celor 25% din OTE i-a costat pe investitorii DT circa 3,2 miliarde de euro, iar managementul german trebuie sa demonstreze repede ca a meritat cheltuiala.