- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Ce fel de businessman e Dan Diaconescu? \”Mai semnez acte in pauza de publicitate, cateodata chiar si in direct\”

15 Jun, 12:10 • andra.gheorghe
Dan Diaconescu face televiziune pentru ca ii place si din ambitia de a fi propriul lui patron. Insa iese si pe plus: anul trecut OTV a facut profit 1 milion de euro. Ce fel de businessman este, cum isi gandeste strategiile, investitiile si proiectele? Ce "arogante", dupa cum spune el, orgolii, conflicte si vise are un om care se autointituleaza vizionar? Aflati dintr-un interviu acordat DailyBusiness.ro in cele fix 16 minute dinaintea unei noi emisiuni "Dan Diaconescu in direct".
Ce fel de businessman e Dan Diaconescu? \Mai semnez acte in pauza de publicitate, cateodata chiar si in direct\

Interviul foarte-pe-scurt

– Niciodata nu am pierdut bani in televiziune mai mult de 2-3 luni. Presa scrisa in schimb a pierdut foarte multi bani.

– Cel mai prost post de televiziune din Romania are mai multi telespectatori decat are cititori cel mai bun ziar.

– Cand rata de penetrare a Internetului va ajunge la 50%, in cativa ani, va disparea si CNA-ul.

– Toata lumea se va muta pe net. Emisia noastra va fi pe net si „o sa ma doara pe mine undeva” daca ei (CNA – n.r.) vor sista emisia postului OTV in eter.

– Mi-am dorit foarte mult sa fac o vanzare (a OTV – n.r.) de 20% catre telespectatori, pe modelul FC Barcelona.

– Cand a fost toata isteria Elodia, pierdeau si 3-4 milioane euro pe luna, si Pro-ul si Antena.

– Avantajul OTV-ului e ca nu-si plateste vedetele.

– Nu-l intelegeam pe Ceausescu de ce nu facea talkshow-uri. Ar fi trait si astazi.

Interviu printre ultimele pregatiri de direct, cu reluari pe fundal

L-am asteptat pe Dan Diaconescu intr-unul dintre birourile de la etajul sase al sediului din Piata Romana, unde chiria pentru incaperile detinute de OTV este, lunar, de 16.000 euro. Inainte de a intra in birou, Diaconescu a discutat cu un coleg producator, dand ultimele indicatii privind emisiunea de la ora 22:00 in care urma sa intre in direct.

„Baga-l si pe Mircea Badea, imediat, la inceputul emisiunii. Ce zici?”, spune Diaconescu.

„Cand? Imediat, din prima, la inceput? Bagam inregistrarea, da?”, i se raspunde.

„Da, imediat dupa publicitate. Termin in cateva minute interviul si intram in direct, dupa inregistrarea cu Badea”.

Inchide usa si se asigura ca televizorul ruleaza, in fundal si fara sonor, canalul OTV, urmarind printre intrebari si raspunsuri desfasurarea unei emisiuni „Dan Diaconescu in Direct”, dar in reluare. Incepe interviul.

DailyBusiness.ro: De obicei lucrati atat de „la limita”? Mai sunt circa 15 minute si trebuie sa intrati in direct…
Dan Diaconescu: (zambind, ca pe aproape intreg parcursul interviului) Nu, de fapt sunt chiar relaxat. Face parte din munca mea si imi place. Plus ca fiind in direct, trebuie sa si improvizam. Este foarte bine.

DB: Sunteti in direct de 11 ani, in fiecare zi. Totusi, nu ati obosit?
DD: (zambind) Nu. Credeti-ma. Imi fac programul emisiunii in functie de programul meu de viata. Imi era mult mai greu la inceput, acum 9-10 ani. Acum imi e mult mai usor.

DB: Va place meseria.
DD: Foarte mult. Mai ales de cand sunt propriul meu patron imi place din ce in ce mai mult. E ca o pasiune. O fac in timpul liber (zambind).

DB: Apropo de business, dvs. faceti bani la un nivel peste multi oameni de afaceri cunoscuti din Romania. Totusi nu sunteti perceput in cadrul comunitatii de business, neaparat, ca un om om de afaceri in adevaratul sens al cuvantului. De ce?
DD: Eu sunt in primul rand, ziarist. E adevarat ca sunt singurul proprietar de televiziune care face emisiune. Inchipuiti-va cum ar fi daca Adrian Sarbu sau Dan Voiculescu ar face un talkshow de 10 ore pe zi, 7 zile din 7. Probabil si ei ar fi perceputi la fel. Eu nici macar nu ma ocup de afacerile posturilor de televiziune pe care le detin. De ele se ocupa niste colegi de-ai mei foarte buni profesionisti. Toti cei care i-au cunoscut mi-au zis ca si i-ar dori in fruntea televiziunilor lor. Sincer, cumpararea OTV-ului se doreste, sau s-a dorit, mai mult pentru managerii postului decat pentru mine, ca moderator. Forta OTV-ului e data de oamenii care nu se vad, si care intr-adevar se pricep foarte bine sa „invarta” banii.

DB: Ati atins un subiect mai putin cunoscut publicului. Care este cumulul de functii in cazul dvs.? Sunteti patron, prezentator, ce altceva mai faceti?
DD: In mare nu mai fac altceva. (razand) Dorm si sunt in direct.
[img=247][/img]

DB: Cate ore apucati sa dormiti, si cand? Noaptea sunteti mai mult in direct.
DD: Doar ziua apuc sa dorm. De la 8-9 dimineata pana la 5 dupa amaiza. Daca stau 10 ore in emisiune, ganditi-va ca trebuie sa dorm 9 ore, de regula, ca sa fiu odihnit. Imi mai raman cateva ore de mancare, transport, lucruri de care am nevoie ca orice alt om. Mai semnez acte in pauza de publicitate, cateodata chiar si in direct. Nimic altceva. Am incercat sa ma extrag, de fapt sunt in plin proces de extragere si din aceasta procedura. Nu mai vreau sa semnez niciun fel de hartie.

DB: De ce?
DD: Pentru ca nu mai vreau sa fiu implicat absolut deloc. Am avut tot felul de probleme in 2002-2004, si de-atunci m-am ferit de hartii. Tot din aceasta cauza mi-am facut si doua televiziuni.

[quote]Gazeta Sporturilor si CanCan-ul ne dau 300 euro pe spot. Sunt foarte nemultumiti.[/quote]
DB: Care este scopul DDTV, al doilea post pe care l-ati deschis?
DD: Cand l-am facut a fost de rezerva, pentru ca am patit ce-am patit cand aveam unul singur, si am ramas 2 ani de zile fara niciun fel de „tribuna”. Intre timp, si pe el l-am gandit ca pe o afacere, pe care acum vreau sa o extind.

DB: Este un business profitabil?
DD: Da. Mai putin decat OTV-ul, evident. Dar e si el profitabil. Niciodata nu am pierdut bani in televiziune mai mult de 2-3 luni. Chiar si atunci, in acei 2-3 ani de probleme. In rest, tot timpul a fost o afacere buna. Presa scrisa in schimb a pierdut foarte multi bani.

DB: Si va continua sa piarda?
DD: Da. Presa scrisa e un dezastru. Si spun asta cu parere de rau. E o presa mult mai de calitate decat audiovizualul, dar pierde cei mai multi bani. Problema e ca in Romania lumea nu are bani de ziare. Televiziunea este singurul spectacol cat de cat ieftin, poate chiar gratis pentru multi romani, comparativ cu ziarele. Si asta-i drama. Cel mai prost post de televiziune din Romania are mai multi telespectatori decat are cititori cel mai bun ziar.
[quote]Presa scrisa e un dezastru[/quote]
DB: De online ce parere aveti? OTV-ul este si pe net.
DD: Da. Suntem prezenti pe online si chiar acum relansam site-ul. Eu sunt, intre ghilimele, (zambind) un vizionar. Am OTV-izat tara. Spre bucuria mea, sau a unora ca mine, totul se va muta spre Internet, cred ca in 5-6 ani. Am vazut cat de tare creste acoperirea net-ului in casele romanilor. Daca acum rata de penetrare e la 33%, probabil intr-un an va ajunge la 50%. Cand se va intampla asta, va disparea si CNA-ul. Poate nu intr-un an, dar in cativa, sigur. Pentru ca nu va mai avea ce sa cenzureze, sa monitorizeze.

Toata lumea se va muta pe net, si va avea loc o explozie a programelor de televiziune in acest sens. Acum, toti suntem, si mai ales OTV-ul, cu un bolovan de picior din cauza legii audiovizualului. O lege atat de comunista nu exista nicaieri in lume. CNA-ul nici nu exista in tarile normale la cap: in Italia, in Spania. Dar, totul mutandu-se pe net, nu vor mai avea ce sa sanctioneze. Emisia noastra va fi pe net si „o sa ma doara pe mine undeva” daca ei vor sista emisia postului OTV in eter.
[img=244][/img]
DB: Apropo de programe, majoritatea televiziunilor va copiaza stilul. Care este urmatorul pas pe care il pregatiti, pentru a va diferentia in continuare?
DD: Ca programe cenzurate suntem aproape la maxim cu ce se poate face. Si asa, noi trebuie sa tinem o balanta sensibila intre cuantumul amenzilor si cel al incasarilor. Fiindca tot timpul cand cresti audienta, faci un program calitativ bun – in opinia mea asta inseamna cresterea audientei – vin in contrapondere amenzile de la CNA.

CNA-ul este folosit de mafia din audiovizual pentru a-i trage in jos pe cei care alearga prea repede, pentru a le pune piedica. Si atunci, ne luptam cu asta. La inceput am crezut ca este o gluma, pe urma ne-am dat seama – urmarind bilanturile contabile – de realitate: cu cat cresc incasarile si audienta, cu atat creste cuantumul amenzilor de la CNA. Zici ca e un organism care lucreaza in procente.

[quote]Vin momente cand castiga cei ca noi, si pierd cei care s-au lacomit anul trecut[/quote]
DB: Se zvonea la un moment dat ca din cauza cenzurii, va gandeati sa va mutati sediul in Bulgaria.
DD: Da. Nu a fost o gluma. Dar intre timp a trecut pericolul. In orice caz, vrem sa facem televiziunea asta, gen OTV, in alte tari. In Austria o sa intram prima data.

DB: Cand?
DD: Noi ne dorim cat mai repede. Insa intervin si alte lucruri. Noi ne mutam chiar acum intr-un alt sediu, facem mai multe lucruri de-odata, suntem „imprastiati” ca investitii.

DB: Ati fixat un buget de investitii?
DD: Da, dar intre timp, scazand incasarile.. e mai greu. Oricum, in ceea ce priveste noul sediu, lucram la el deja de 4 ani. Pentru ca eu vreau sa fie cel mai frumos sediu de televiziune din Romania. (zambeste) Am si eu „arogantele”, vanitatile, orgoliile mele.

DB: Nu dureaza cam mult, 4 ani?
DD: Ba da. Dar sa vedeti de ce. De exemplu, olteanul din mine (rade): m-am cramponat in niste lifturi. Am pus 2 lifturi, pentru ca aveam doar unul si se strica mereu. Ei, dupa aia am vrut sa pun in cele 2 lifturi cate 2 monitoare TV cu OTV si DD TV. Desi mi-a zis constructorul ca e aproape imposibil. Dar acum avem monitoare in lifturile noului sediu. In fine.. si aici ne-am contrat cateva luni de zile. In concluzie, cam asa lucram. Dureaza. Trebuia sa ne mutam anul trecut, dar speram sa o facem anul acesta, de la 1 septembrie.

[quote]Spre bucuria mea, sau a unora ca mine, totul se va muta spre Internet, cred ca in 5-6 ani[/quote]
DB: Va mai ganditi sa vindeti OTV-ul?
DD: Nu. Tot timpul mi-am propus sa vand cel mult 49%. Mi-am dorit foarte mult sa fac o vanzare de 20% catre telespectatori, pe modelul FC Barcelona si toate cluburile de fotbal din lume care au vandut catre suporterii lor, si le-au pus o caramida mica pe zidul de la intrare cu numele lor. Asta am visat si eu. Din pacate nu e permis de lege in momentul asta. Voiam sa dau cate o actiune pe 1 euro, pe 5, sau 10 euro. Va dati seama. Asa reuseam sa adun si sume uriase si era si prins si publicul, fidelizat. Se simtea partas la ce se intampla aici. Dar n-a fost posibil.

DB: Sa inteleg ca nu v-ati mai intalnit recent cu Adrian Sarbu sau Sorin Ovidiu Vantu?
DD: Ultima data, acum 1-2 ani, Sarbu a zis ca vrea sa cumpere. Ne-a trimis si hartie in scris in acest sens. Sorin Vantu ne-a spus de multe ori acelasi lucru.

DB: Care a fost cea mai mare oferta pe care ati primit-o?
DD: Cel mai mult si mai mult, pentru toate actiunile, se ajungea la 35 milioane euro, acum 2 ani. Cand a fost toata isteria Elodia si ei, concurentii, pierdeau. Cred ca de asta si vroiau sa-l cumpere, ca sa-l inchida. Asta e senzatia pe care mi-au lasat-o. Pierdeau si 3-4 milioane euro pe luna, si Pro-ul si Antena.

[quote]Sunt cel mai bun om de afaceri dintre realizatorii TV. Si cel mai bun realizator TV dintre oamenii de afaceri[/quote]
DB: Cine e mai afectat de criza, OTV sau concurenta?
DD: Si pe noi ne afecteaza. Dar noi avem alta piata de publicitate fata de a lor.

DB: Cat e GRP-ul (punctul de rating – n.r.) acum la OTV?
[B]DD: 200 euro. Dar a venit aceasta lovitura de bumerang a Pro TV-ului. Ei aveau 500 euro, au lasat pana la 100. Antena 1 s-a repliat pe 90 sau 95 euro. Dar noi pastram pretul. Desi toti clientii ne-au spus ca suntem nebuni, ca meritam doar 65 de euro.

DB: Si nu e corect?
DD: Ba da. Atat ar fi corect, in procente. Insa le-am zis clientilor: „Noi nu avem nicio vina. Fie ca vreti, fie ca nu vreti, nu lasam pretul”. Oricum, noi aveam putini clienti care cumparau in modul acesta. Avem clientii nostri vechi, care ne platesc pe spot. Vindem spotul cu 250 -300 euro. Si atunci suntem acoperiti. Preferam sa incasam pe contract, de dinainte. De exemplu, asa fac cu Gazeta Sporturilor si CanCan-ul, care ne dau acum pe spot 300 euro. Ei sunt foarte nemultumiti (razand): va dati seama, ne dau mai mult decat Pro-ului. Dar asta e. Vin momente cand castiga cei ca noi, si pierd cei care s-au lacomit anul trecut. Ma refer la celelalte posturi. Politica mea a dat roade. Le-am spus managerilor mei ca vreau sa castig ceva sigur in fiecare an, si sa am un profit.

DB: Cat a castigat OTV anul trecut?
DD: Catigam cam 1 milion de euro pe an, din 2004 incoace. Asta e profitul. Avem 4 milioane de euro venituri si 3 milioane cheltuieli.

DB: Anul acesta o sa scada afacerea?
DD: Da. O scada, cam cu 30%-40%.

[quote]Mi-am dorit foarte mult sa fac o vanzare de 20% catre telespectatori, pe modelul FC Barcelona[/quote]
DB: Mai putin decat concurenta?
DD: Da. Cu siguranta. Din cate aud, concurenta e distrusa, terminata. Am inteles ca vor sa renunte la buletinele de stiri, Pro-ul se pare ca vrea sa renunte la Dansez pentru tine, Antena a renuntat deja la Din Dragoste, e in discutii si cu Divertis-ul. Si e vorba de salarii, ii inteleg. Sa ajungi sa-ti platesti vedetele cu 30.000-40.000 euro, e exagerat. Avantajul OTV-ului e ca nu-si plateste vedetele.

DB: Nu-l aduceti pe Mircea Radu la OTV, daca tot nu mai e la Din Dragoste?
DD: (razand) N-ar fi exclus, nu stiu inca. Noi avem aceasta politica, de a nu plati pe nimeni. Cei care vin sunt bine veniti. Noi lucram pe dos fata de toate televiziunile din Romania.

DB: Ce costuri minime lunare aveti?
DD: 220.000 euro „la blana”. Adica fara sa facem nicio transmisie in direct. Nu putem scadea suma. Am incercat sa o facem. Mai mult de atat nu se va putea. Eventual mai scadem cand ne mutam in noul sediu cu 16.000 euro, chiria pe care o platim aici pe luna. Anul asta o ducem mai rau. Asteptam sa ne reglam si noi tirul.

Dar, repet, politica noastra de programe e alta si s-ar putea ca telespectatorii sa aiba mari surprize. Toate emisiunile aruncate de celelalte mari posturi, care nu mai au cum sa le finanteze, s-ar putea sa vina pe OTV. Noi avem un alt stil. Noi oferim minute de publicitate la schimb caselor de productie, care s-ar putea sa fie incantate de trocul asta. E mai bine decat deloc, sa stea cu emisiunile pe tusa. Noi le oferim minutele de publicitate aferente. Daca vor sa vina bine, daca nu, postul nostru merge in continuare si asa.

DB: Gurile rele spun ca sunteti un om de afaceri intre oamenii de televiziune, si un om de televiziune intre oamenii de afaceri. In opinia dvs., unde va situati?
DD: (razand) Pot sa spun ca sunt cel mai bun om de afaceri dintre realizatorii TV. Si cel mai bun realizator TV dintre oamenii de afaceri.
[img=245]Locul I pe tara pentru merite deosebite[/img]
DB: Daca nu ati fi facut presa, televiziune, ce ati fi ales?
DD: Asta vroiam sa fac de cand eram mic. De pe timpul lui Ceausescu. Am colegii martori. Si nu-l intelegeam pe Ceausescu de ce nu facea talkshow-uri. Ma rog, el cu ai lui, cu familia. In felul asta cred ca ar fi trait Ceausescu si astazi. Nu intelegeam, de fapt, de ce nu se faceau mai multe televiziuni, TVR1, 2, 3, sa se atace intre ele. Nu intelegeam de ce Nicu Ceausescu nu-si facea un canal pe care sa difuzeze doar fotbal sau stiu eu, filme sexy, ce-i placea lui. Pe vremea aia eu cunosteam modelul sarbesc de televiziune. Eu fiind din Caracal, ma uitam pe sarbi. Aveau niste programe foarte faine! Nu intelegeam de ce tampitii nostri nu fac asa ceva. Ar fi trait pana in ziua de azi bine merci. Visul meu era sa fac o televiziune cu Ceausescu, un talkshow, cu interviuri, telefoane. Dar n-am mai apucat.

DB: Care credeti ca va este cel mai mare dusman, respectiv prieten in randul televiziunilor concurente?
DD: Mi-au fost dusmani toti concurentii. Dar pana la un moment dat cand mi-am dat seama ce bine mi-au facut. M-au atacat tot timpul, au spus ca OTV-ul ar trebui inchis, interzis. Chiar si interzicerea aia a dus la o martirizare extraordinara, si se vede modelul asta in Romania: Oprescu, Becali, toti cei martirizati au avut numai de castigat. Pana la urma mi-au facut un bine. Desi la inceput m-am simtit afectat. Acum, fara ei nu as fi fost ceea ce sunt.

DB: Ati incercat vreodata sau v-ati gandit sa abordati si altfel de programe, cu tenta educativa?
DD: Am incercat. Dar nu s-a uitat nimeni la ele. Mai bine incerc sa-mi educ altfel publicul. Sa strecor anumite idei, printre paranteze. Mai am eu anumite vise secrete ale mele, nu pot sa vi le spun. Insa problema e ca in Romania, cand omul butoneaza 70 de programe, trebuie sa faci ceva ca sa se opreasca la tine.

Asta e prima conditie. Si pe urma, vezi si ce-i spui omului odata ajuns pe postul tau. Si eu butonez in continuu telecomanda, cum fac toti romanii. Imi adaptez tot timpul emisiunea ca sa fie ceva acolo, ca sa „te ia de ochi”, sa te „agate”, sa ramai pe loc. Altfel esti un om mort. De aceea de 11 ani incoace in emisiunea mea se schimba cate ceva, pentru a fi diferit de celelalte 69 de butoane de pe telecomanda.