MEDIA & MARKETING

Frigul lui Sarbu. Si inghetul care o sa vina

28 februarie 2013, ora 11:01   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
AS.jpg
CME, compania de media regionala condusa de Adrian Sarbu (foto) si-a prezentat miercuri bilantul pe 2012. Veniturile si profitabilitatea au scaderi considerabile, desi in 2011 se revigorasera. Vestea vine ca un dus scotian pentru business-ul de media autohton.

CME (CETV), compania regionala de media si divertisment care detine Pro TV, liderul pietei de televiziune din Romania, a raportat o scadere a veniturilor cu 93 mil. de dolari in 2012. Profitabilitatea s-a erodat cu aprox. 42 mil. de dolari.   

Afacerea e in scadere si in Romania si Rep. Moldova: cele opt canale detinute de CME au avut cu 25 mil dolari mai putine venituri decat anul anterior. Profitul pe segmentul Broadcast - core-business-ul CME - s-a dus mult in jos, de la 26 mil. dolari, la 10,1 mil. dolari.   

2012 nu este insa cel mai negru an din istoria companiei. De referinta, in acest sens, ramane anul 2009, care a fost si primul an de mandat de CEO al lui Sarbu, la CME.   



Intr-o zi insorita de octombrie, la Praga, Sarbu le spunea atunci investitorilor ca ii este frig. „Mi-e frig de un an" – asa isi incepea Sarbu discursul intr-o intalnire cu acestia. Un carlig destept pentru a le atrage atentia asupra prapadului din industria media.

Actiunile au scazut de 24 de ori in mai putin de doi ani

In martie 2009, actiunile CME se prabusisera la 5 dolari (in toamna lui 2007, moment de varf, ele valorau de 24 de ori mai mult). Durerosul Raport Moody’s despre Europa de Est, de la inceputul lui 2009, a pus pe fuga investitorii la burse. Lovitura de Knock-Out pentru lichiditatile companiilor.   

Mai mult, peste 800 mil. de dolari, bani de publicitate TV, s-au evaporat intr-un singur an de pe pietele in care opera CME (sase, in prezent). Astfel ca veniturile nete au scazut in 2009 cu 305 mil. de dolari fata de 2008. Iar profitabilitatea s-a erodat grav, fiind de patru ori mai mica.   

Astfel, punand in oglinda anul 2012 cu anul de referinta negativ 2009, reiese ca afacerile CME o duc mai bine acum. Vanzarea business-ului CME din Ucraina (iulie 2010) si venirea gigantului Time Warner in actionariat – participarea sa a crescut progresiv, pana la 49,9% – a insemnat resuscitarea CME. Asta e partea calda a dusului.

Partea rece insa ramane. Pierderea neta a CME pe 2012 a fost de 546,4 mil. dolari, fata de 179,6 mil. in 2011. Iar actiunile CME valoreaza la fel de putin ca in zilele de record negativ. Astazi, de pilda, s-au situat si sub 5 dolari. Asta in conditiile in care, dupa acel martie negru, au urmat si zile mult mai bune la bursa.

Continuand metafora lui Sarbu, frigul prelungit simtit de CME - pana in 2013 - ilustreaza starea de fapt a businessului de media in regiune. Care e deja o stare de hipotermie. Nu e nevoie de termometru pentru acest diagnostic, ci sunt suficiente doua indicii.   

Cererea pentru publicitatea TV, in declin „semnificativ”

Primul indiciu: reticentele investitorilor fata de businessul de media, in general. In ciuda pasilor pe care i-a facut CME din 2009 incoace - in materie de exit-uri, achizitii, aliante si directii de dezvoltare - compania se bazeaza pe principalii sai actionari, Time Warner si Ronald Lauder, pentru cash-ul necesar activitatii, dar mai ales pentru a-si reduce datoriile.

Al doilea indiciu are legatura cu modelul traditional de finantare in televiziune si reiese chiar dintr-un document oficial al CME. Documentul vorbeste despre un declin „semnificativ" – inca de la inceputul Q4 – al cererii pentru publicitatea TV pe toate pietele CME, comparativ cu previziunile.  „Multi clienti de publicitate au dat semne ca nu mai vor sa isi onoreze angajamentele anterioare", se arata in document.   

Fraza ar trebui sa le dea friguri si concurentilor, care nu se hranesc cu bani de la bursa si de la investitori strategici, precum CME. Banii de publicitate TV fie se evapora ca in 2009, fie iau alte cai – online-ul, jocurile video, retelele sociale, canalele neconventionale. Sau si-si.   

Acelasi efect il poate avea si declaratia lui Sarbu, care foloseste sintagma "bold actions" in contextul pasilor pe care ii va face in perioada urmatoare: cresterea preturilor la publicitate si a taxelor percepute pentru transmiterea canalelor.

Ce efecte poate produce semnalul pe care il da seful CME, pe piata romaneasca? Fiind in postura de leader, CME dicteaza directia preturilor. Isi permite acest lux (de fapt, Pro TV a fost mereu in pole-position la negocieri). Scumpirea produsului TV la vanzare – atat catre advertiseri, cat si catre operatori – va da peste cap toata piata.   

Atacuri. Aliante. Bani politici


Miscarea va delimita plutonul greilor de restul – atat in tabara televiziunilor, cat si a agentiilor, care au in jur de 200 milioane de euro pe mana (daca estimarile despre piata publicitatii TV sunt corecte). Va supravietui cine poate. Se vor inmulti, din pacate, banii politici aruncati in media.   

Vor incepe atacuri in toate directiile. Se vor naste sau consolida anumite aliante, in special cu operatorii de cablu (ex. CME- RCS & RDS, pentru  distributia platformei de video-on-demand Voyo.ro). Se va inteti bataia pe continut sportiv. Distributia de continut pe mai multe platforme va fi esentiala pentru supravietuire; nu va mai fi doar un moft despre care care citim in presa. Va fi un an aglomerat si dificil. Cu frig si inghet pe alocuri, cum ar suna o prognoza meteo. Dar un an necesar.  

***
CME este un business fondat in 1994 de Ronald Lauder, mostenitor al imperiului de cosmetice Estée Lauder. CME este prezenta pe sase piete din Europa Centrala si de Est (ECE), cu o populatie cumulata de aproximativ 50 de milioane de locuitori. In Romania, CME detine, printre altele, sapte canale TV (Pro TV, Acasa, Pro Cinema, Pro Tv International, Sport.ro, MTV, Acasa Gold), caruia i se adauga Pro TV Chisinau. CME este listata la bursa de la New York (NASDAQ) si la Praga (Prague Stock Exchange).   

Adrian Sarbu este primul manager roman ajuns in pozitia de presedinte al unei companii regionale de televiziune, in ianuarie 2009. In toamna lui 2007, Sarbu urcase in ierarhia CME pana la nivelul de Chief Operating Officer (COO), adica imediat sub numarul unu.

Larisa Ghitulescu, autorul opiniei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.


Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
28/02/2013 11:24
Munca la cimp e o munca onesta , morala . Nu televiziune cu incultura si ratati .
 
bobbyireland a spus:
05/03/2013 12:08
Popescule-dar tastarea la computer cu utilizarea doar a 2 neuroni unde se incadreaza? Vezi ca incep araturile de primavara...si poate pierzi ocazia stand pe net...
 
Adrian Popescu a spus:
05/03/2013 12:52
Cit de bine te cunosti , draga bobbyireland....... Spune-mi , nu-i asa ca ai plecat definitiv din Romania ? Nu de alta dar ai face pe multi fericiti prin faptul ca nu te mai au in jurul lor ....
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 15 Noiembrie 2019, 20:49
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter