- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Online-ul musca tot mai mult din bugetele de promovare. Cat aloca firmele

12 Oct, 11:23 • marian.rujoiu
Bugetele de promovare au scazut semnificativ pe fondul crizei economice, dar cu toate acestea, companiile incep sa aloce din ce in ce mai mult reclamei pe Internet, astfel ca potrivit estimarilor, 10% din bugetele de comunicare sunt alocate pentru online, iar in urmatorii cinci ani, nivelul va ajunge la 30-35%.
Online-ul musca tot mai mult din bugetele de promovare. Cat aloca firmele

Si asta in conditiile in care in mediul urban, pentru publicul
activ, intre 25 si 45 de ani,  la o ora de consum de tv, exista 3 ore
consumate pe online, dupa cum estimeaza Emanuel Zeiler, client service director in cadrul agentiei Infinit.

Pe de alta parte, in semestrul 1 al lui 2011, datele IAB arata ca piata de publicitate online si-a franat cresterea, iar cifrele raportate arata ca piata de publicitate online a crescut in
primele sase luni ale anului cu 4% fata de aceeasi perioada a anului
trecut, pana la 43,7 milioane lei, dupa ce in prima jumatate din 2010
inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.

In acest context, Alex Cernatescu, CEO al agentiei de interactive Infinit, sustine ca fenomenul este normal pentru ca au crescut business-urile pentru serviciile interactive.

Una dintre explicatii ar fi migrarea sumelor catre Facebook si Google, fenomen
care s-a resimtit semnificativ in cifrele raportate pentru semestrul 1. Astfel, piata de publicitate online a crescut in
primele sase luni ale anului cu 4% fata de aceeasi perioada a anului
trecut, pana la 43,7 milioane lei, dupa ce in prima jumatate din 2010
inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.

Cernatescu a declarat ca valoarea raportata de IAB Romania pentru piata investitiilor facute in media si-a oprit cresterea deoarece o buna parte din bugete s-a dus catre Facebook si aplicatiile realizate in aceasta retea de socializare, acesti bani nefiind luati in calcul.

“Bugetele destinate pana acum pietei de media au fost realocate, iar clientii au inceput sa cumpere aplicatii Facebook, sa investeasca in Google, in mesaje virale, toate acestea atragand cateva milioane de euro”, a completat Alex Cernatescu, adaugand ca  promovarea prin AdSense si AdWords capata o amploare din ce in ce mai mare.

De mentionat este ca marile companii precum Google, Facebook si Yahoo nu-si raporteaza cifrele referitoare la incasari.

Pe de alta parte, Catalin Tenita, managing partner in cadrul companiei de creatie web TreeWorks, a declarat ca din acest motiv, e complicat sa iti dai seama daca afacerile lor in Romania au crescut sau nu fata de anul trecut si daca aceasta crestere s-a facut pe seama unor mutarii unor bugete dinspre publisherii locali spre acesti doi jucatori globali.

Tenita a mai spus inca ca, probabil, bugetele investite pe Facebook au crescut substantial, o data cu cresterea semnificativa de audienta “.ro”.

In ceea ce priveste Google, reprezentantul TreeWorks a spus ca o data cu intarirea echipei locale a gigantului american, au fost prinse niste bugete de multinationale.

“Am vazut foarte multe campanii de branding  pe Google in ultimele 6 luni. Nu putea insa sa trag vreo concluzie referitor la mutarea acestor bugete de publicitate”, a adaugat Tenita.

De ce online-ul creste lent

Pe de alta parte, Calin Rotarus, managing director
Arbointeractive, declara recent pentru DailyBusiness.ro ca aceasta crestere sub asteptari a incasarilor in publicitatea online s-a produs si din cauza
faptului ca din punct de vedere economic, respectiv „volum, forta
si stabilitate”, Romania
se situeaza la marginea Uniunii Europene.

Acesta este motivul pentru care “suntem extrem de influentati de optimismul sau
dimpotriva, prudenta din mediile de afaceri internationale si un
stranut la Bruxelles ne cauzeaza o pneumonie cu complicatii”.

Cu toate acestea, reprezentantul ARBOinteractive a mai spus ca “partea buna
este semnul din fata cifrei (plus) pe care il invidiaza celelalte medii de
comunicare”, care continua sa atraga tot mai putine investitii in publicitate.

La randul sau, Marius Pahomi, interaction business development manager la agentia Mediaedge, scria recent pe blogul sau ca avansul online-ului este unul artificial si se datoreaza exclusiv faptului ca in studiul IAB au fost inclusi noi furnizori, respectiv publisheri, regii, care nu faceau parte din studiu si in 2010.

Serviciile de promovare interactiva castiga teren

In acelasi timp, Emanuel Zeiler, de la agentia de publicitate Infinit, estimeaza pentru 2011 o crestere a pietei serviciilor de promovare interactiva cuprinsa intre 10% si 30%, dupa ce anul trecut s-a situat undeva intre 6 si 10 milioane de euro

Potrivit acestuia, per total, in cea de-a doua jumatate a anului, valoarea investiilor facute in campanii va creste cu 10-20% fata de semestrul 1

Pe de alta parte, reprezentantii Infinit justifica faptul ca online-ul si-a incetinit avantul din anii trecuti si din cauza contextului macroeconomic, pentru ca “bugetele nu mai sunt ce erau odata”.

Cu toate aceste, promovarea in online incepe sa muste tot mai mult din bugetele de marketing.

In acest sens, Alex Cernatescu spune ca  daca acum cativa ani online-ul reprezenta o mica parte din mixul de comunicare, acum exista campanii exclusiv pe online.

Exista si companii care aloca Internetului 50% din bugetul de publicitate

In medie, circa 10% din bugetul de publicitate al unei companii merge in online. Exista insa firme care acorda o mai mare atentie Internetului.

De exemplu, potrivit reprezentantilor Infinit, in acest moment, Honda si X-Trade Brokers aloca peste 50% din bugetele de comunicare in online, in conditiile in care au campanii exclusive in acest mediu. La randul sau, Rompetrol aloca 10% din bugetul de comunicare pentru online. Toate aceste companii se numara printre clientii agentiei.

“Exista foarte multe corporatii care-si pregatesc comunicarea exclusiv pe online.Clientii devin mai deschisi la aceasta forma de promovare, au inceput sa creada mai mult in online, mixul per total scade, dar scad bugetele alocate pentru tv, isi pun mai mare baza in online”, a spus Alex Cernatescu de la Infinit.

Producatorii romani, invizibili in online

Pe de alta parte, intrebat daca in aceste conditii mai exista companii care nu sunt prezente pe online, Cernatescu a spus ca exista anumiti producatori romani, precum cei din industria alimentara.

De asemenea, el a spus ca companiile de pharma sunt abia la inceputul promovarii pe online, fiind slab reprezentate. Si asta  din cauza reglementarilor foarte stricte a publicitatii la medicamente, dar “mesajul nostru este ca daca se pot promova tigarile, atunci se poate promova orice”.

Totodata, din online mai lipsesc in prezent si brandurile de nisa, precum marcile de “pudding sau produse alimentare”, in jurul carora s-ar putea crea intregi comunitati online.

La randul sau, Emanuel Zeiler mai enumera cateva avantaje ale reclamei online.

“In online poti avea o varietate foarte mare de bugete, poti nisa foarte bine mesajul, asadar cu bani mai putini poti ajunge mai usor la client. Nu iti livrez doar clienti, ci iti livrez consumatori”, sustine Cernatescu, adaugand ca clientii care au inceput sa comunice pe online in anii anteriori isi cresc bugetele de la an la an.

Marci promovate exclusiv online

El a dat exemplul marcii Honda care comunica doar in online, “a investit in online de cand a intrat pe piata, astfel ca a inregistrat scaderi mai mici ale vanzarilor decat restul companiilor”.

Totodata, reprezentantul aceleiasi companii a povestit ca berea Desperados este un brand lansat exclusiv in online.

“Si asta pentru ca oamenii care consuma un anumit produs incep sa faca parte din aceeasi comunitate existenta online, pe site-uri, forumuri si retele sociale”, a completat Cernatescu. 

De asemenea, JTI a ales sa comunice pentru brandul Winston, printr-o campanie desfasurata exclusiv pe site-ul propriu, intre 1 august si 25 septembrie, avand in vedere restrictiile impuse pentru reclama la tutun, alcool sau medicamente.