Decizia Curții Constituționale a României (CCR) de a anula primul tur al alegerilor prezidențiale din 2024 a generat o situație fără precedent, cu reverberații profunde în peisajul politic al României. Anularea a fost determinată de mai multe nereguli în procesul electoral, ceea ce a determinat un val de speculații și tensiuni pe scena politică locală, dar și în Europa și Statele Unite, potrivit bugetul.ro.
În contextul acestei decizii surprinzătoare, au ieșit la iveală practici ale unor cetățeni români care au identificat rapid o oportunitate financiară în această situație complicată.
Pe diverse platforme online, au fost postate anunțuri pentru vânzarea unor stickere autocolante ce atestau votul din turul al doilea al scrutinului, o etapă care, în final, nu s-a mai desfășurat. Prețurile acestor obiecte sunt considerabil mari, ajungând până la 500 de lei fiecare, iar vânzătorii au inclus în anunțuri și informații precum faptul că aceste stickere au fost obținute de la membri ai comisiilor de votare, fiind, totodată, neutilizate din cauză că turul doi nu a mai avut loc.
Te-ar mai putea interesa și: Târgul de Crăciun de la Craiova, votat al doilea cel mai frumos din Europa. 90 de mii de oameni l-au clasat pe podium
foto: sticker-ul
Anularea alegerilor și decizia CCR au arătat o serie de probleme fundamentale. Motivația oficială a CCR a evidențiat că principalele aspecte care au dus la această măsură sunt legate de manipulări ale alegătorilor, distorsionări ale egalității de șanse dintre candidați și utilizarea netransparentă a tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale pentru influențarea procesului electoral.
În motivarea oficială, CCR a arătat că alegerile prezidențiale au fost afectate într-un mod care a pus sub semnul întrebării principiul votului liber, secret și egal, stipulat la art. 81 alin.(1) din Constituție. Curtea a menționat că, din cauza influențelor și informațiilor false, cetățenii nu au avut acces la informații corecte și complete înainte de a lua o decizie informată.
„În cauza de față, Curtea reține că, potrivit „Notelor de informare” antereferite, principalele aspecte imputate procesului electoral privind alegerea Președintelui României din anul 2024 sunt cele privind manipularea votului alegătorilor și distorsionarea egalității de șanse a competitorilor electorali, prin utilizarea netransparentă și cu încălcarea legislației electorale a tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale în desfășurarea campaniei electorale, precum și prin finanțarea din surse nedeclarate a campaniei electorale, inclusiv online.
Conform art.81 alin.(1) din Constituție, Președintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Curtea observă că, în coordonatele în care s-a desfășurat procesul electoral cu privire la alegerea Președintelui României din 2024, a fost afectat caracterul liber exprimat al votului cetățenilor. 13. Libertatea alegătorilor de a-și forma o opinie include dreptul de a fi corect informați înainte de a lua o decizie.
Mai precis, libertatea alegătorilor de ași forma o opinie presupune dreptul de a obține informații corecte despre candidați și procesul electoral din toate sursele, inclusiv online, precum și protecția împotriva influenței nejustificate, prin acte/ fapte nelegale și disproporționate, asupra comportamentului de vot”, se arată în motivarea CCR.
Te-ar mai putea interesa și: Ireal! Angajaţii din primărie şi-au votat singuri spor de condiţii periculoase de 5%, plus 5 zile în plus la concediu