Turism

Cat de atractiv este Tarom pentru cumparatori: „Nu as investi niciun cent in companie”

24 Nov, 00:03 • cristina.mihai
Vanzarea a 20% din actiunile Tarom la Bursa de Valori este un proces anevoios. Ministerul Transporturilor a anulat recent licitatia pentru alegerea intermediarului, ca urmare a interesului scazut din partea companiilor de brokeraj. Nici la nivel de atractivitate, insa, linia aeriana nu sta prea bine, specialistii in domeniu fiind reticenti.
Cat de atractiv este Tarom pentru cumparatori: Nu as investi niciun cent in companie

“Nu as investi niciun cent in aceasta companie, pierde
bani”, spune Jozsef Varadi, directorul executiv al liniei aeriene low-cost Wizz
Air, cel mai mare operator aerian din regiune.

Totusi, Tarom trece printr-un proces de
restructurare si eficientizare a operatiunilor, insa acest lucru nu il face pe
directorul Wizz Air mai increzator cu privire la profitabilitatea unei
investitii.

“Liniile aeriene ‘mostenite’ (legacy carriers-n.r.) din Europa, cum
este si Tarom, au caracteristici care le fac ineficiente, de la utilizarea
extrem de redusa a aeronavelor, la numarul mare de angajati. Noi, spre exemplu,
zburam zilnic aproape dublu cu o aeronava, fata de o astfel de linie aeriana”,
spune Varadi.

Acesta a adaugat ca Tarom are costurile sunt mai mari,
pentru ca lucreaza cu distribuitori diferiti si dispune de o flota de
avioane mixta.

Si unul din fostii directori generali ai Tarom,
Nicolae Demetriade, crede ca sansele ca vreun investitor sa fie interesat sa
aduca bani la Tarom sunt aproape nule
.

„Compania este intr-o situatie financiara foarte delicata, care nu va
incuraja pe nimeni sa cumpere, mai cu seama ca sunt probleme de restructurare,
personal, sindicate”, afirma, recent, Demetriade.

„Ca sa fii listat la Bursa, trebuie sa oferi incredere investitorilor, sa
ai transparenta financiara, decizionala, ceea ce nu se intampla la Tarom”,
afirma acesta.

Si Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor
Aeriene Europene, afirma anterior ca, pentru a reusi sa vanda Tarom, statul
roman trebuie mai intai sa o restructureze si eficientizeze.


Cum incearca Tarom sa isi eficientizeze operatiunile?
 

Compania de transport aerian Tarom a inregistrat afaceri
nete in crestere cu 13% anul trecut, dar si o pierdere mai mare cu circa 40% pe
fondul cresterii cheltuielilor si impactului negativ al unor evenimente ca
eruptia vulcanului din Islanda.

Printre principalele masuri pe care compania a anuntat ca le ia pentru a-si
creste veniturile si in 2011 se numara si realizarea unui portofoliu de
servicii conexe, cum ar fi serviciile de cazare sau inchiriere de masini, in
vederea comercializarii acestora atat pe plan national, cat si international.
De asemenea, compania vrea sa accelereze recuperarea creantelor si sa
maximizeze din punct de vedere contractual perioadele de achitare a
obligatiilor fata de terti, prin renegocierea contractelor si modificarea
procedurilor privind noile achizitii.  

De asemenea, managementul si-a propus stabilirea de criterii de performanta
pentru reprezentantii Tarom
si agentii generali de vanzari
din strainatate, dezvoltarea unor programe de stimulare a performantei acestora
si mentinerea lor in functie de rezultatele obtinute.

Dislocarea a doua aeronave
Boeing 737-800 din programul de curse regulate si alocarea acestora pentru
inchirierea de curse charter de catre agentii de turism de pe piata Romania sunt masuri care fac
parte de asemenea din strategia de crestere a veniturilor pe acest an.  

Cat despre reducerea cheltuielilor in acest an, Tarom si-a propus
scaderea numarului de angajati cu 5%,
prin retrageri voluntare cu pachete
compensatorii.

Compania mai tinteste si implementarea unor operatiuni de hedging pentru
combustibil si pentru operatiunile de  schimb valutar, cu efect de
conservare a riscurilor de crestere a pretului petrolului si a evolutiei
cursului de schimb.

Numarul
mediu de salariati ai companiei a scazut de la 2.486 in anul 2009 la 2.368 in
2010, ceea ce a condus la o scadere a cheltuielilor cu personalul de 9,4 milioane de
lei. Trendul este in continuare descrescator, in acest moment linia aeriana
dispunand de un numar de 2.307 angajati. Salariul mediu net pe companie a scazut de
la 3.486 lei in 2009 la 3.314 lei in 2010.

Angajamentele pe termen lung, de natura creditelor externe, care
se refera la ratele platite pentru aeronave, au scazut cu 42% fata de 2009.

In plus, tarom a incheiat noi parteneriate de tip code-share, ce
reprezinta o metoda de crestere a veniturilor atrase prin extinderea retelei de
distributie si cresterea atractivitatii produsului prin asigurarea unei retele
de rute mai extinse.

Astfel, s-a extins colaborarea de tip code-share cu Air France, Alitalia
si Air Europa, pentru realizarea unor zboruri comune catre destinatii interne
din Franta si Italia, dar si catre mai multe destinatii din Statele Unite ale
Americii.