Turism

Industria Romaniei ca piesa de muzeu: 5 obiective care amintesc de vremuri apuse

21 Sep, 00:07 • traian.badulescu
Din timpul romanilor si pana in prezent in Romania s-au desfasurat multe activitati de productie ale caror momente de glorie au fost conservate in muzee din toata tara. DailyBusiness.ro va prezinta in randurile de mai jos cinci astfel de locuri in care atmosfera plina de avant muncitoresc de odinioara parca prinde viata.
Industria Romaniei ca piesa de muzeu: 5 obiective care amintesc de vremuri apuse

Omagiu pentru mineri 

[img=4305]foto: ansiro.ro[/img]
Muzeul Mineritului din Petrosani este
singurul edificiu de cultura din Romania cu profil de tehnica miniera
in carbune. Colectia Muzeului are in componenta aproximativ 1500 de
piese cu caracter minier constand in: documente originale, fotocopii,
schite, aparate, utilaje miniere, insigne, obiecte specifice vietii
din regiune. 

Muzeul a fost inaugurat in anul 1962 ca
un omagiu adus muncii minerilor, evocand istoria mineritului si
dezvoltarii tehnicii miniere a exploatarii carbunelui din Valea
Jiului. Cladirea care adaposteste astazi muzeul a fost
construita in anul 1900 si a fost inclusa in lista monumentelor
istorice, potrivit blog-ului descopera.valeajiului.org.

Razboaiele” de la Cisnadie

[img=4303]cazare.info[/img]
„Muzeul industriei textile”
este situat intr-o casa din Cisnadie, unde piese principale sunt
suveici, fire, daraci sau razboaie de tesut. Candva, covoarele
produse aici se exportau, iar romanii abia reuseau totusi sa cumpere
si ei cateva modele. Astazi se spune ca Turcia si alte tari produc
mult mai ieftin si ne-au scos de pe piata.

Daracii folosesc la scarmanat lana de
oaie. Cu cat este mai complex un darac, cu atat mai multa lana se
scarmana, mai repede. Mai demult, mestesugarii se asociau pentru a
cumpara cu darac mai bun, pe cand cei mai saraci scarmanau lana cu
niste simple perii. In vremea de glorie a industriei textile din
Cisnadie, tinerii din regiune veneau in petit la oras pentru ca aici
lucrau foarte multe fete tinere.

Astazi muzeul evoca o industrie care
in ultimii 20 de ani s-a stins. Deja la sfarsitul anilor ’90 mii de
angajati nu mai lucrau, pe urma numarul lor a scazut la cateva sute,
cateva zeci, pana la disparitia totala a angajatilor si casarea
utilajelor la fier vechi, potrivit blogului turistintaramea.

Ruinele unui oras de aur

[img=4300][/img]
Muzeul Mineritului Aurifer Rosia
Montana se afla in apropierea fostei exploatari miniere. Aici pot fi
vizitate fostele galerii romane, formate din tuneluri lungi de zeci
de kilometri, pot fi vazute monumente istorice si unelte pentru
minerit, gasite de arheologi in ruinele fostului oras, si
constructiile folosite pentru separarea aurului de piatra, numite
„steampuri”.

Prelucrarea minereului cu steampul o
faceau fie barbatii sau femeile din cadrul familiei, fie oameni
angajati pe baza de salariu saptamanal, numiti stempari. Steampurile
se puneau in functiune in ziua de 18 martie a fiecarui an si se lucra
pana pe 15 noiembrie, rareori vremea permitand sa se munceasca tot
timpul anului.

In zona se mai afla celebra si
zguduitor de impresionanta cetate romana Alburnus Maior.
Cu galeriile ei artistice, aceasta este dovada cea mai
stralucita a geniului tehnic roman, care de aproape 2000 de ani
atrage admiratia tuturor vizitatorilor. Aici, arheologii au
descoperit locuinte, morminte, unelte pentru minerit, multe
inscriptii in limba greaca si latina si 25 de table de ceara.
Majoritatea din descoperirilor arheologice pot fi vazute in Muzeul
Mineritului, potrivit Directiei Judetene pentru Cultura a
Patrimoniului National Alba
.

Un secol de locomotive cu aburi

[img=4301]foto: mlaresita.org[/img]
Muzeul Locomotivelor cu aburi de la
Resita, lansat initial in 1972, la aniversarea unui secol de
productie, cuprinde in prezent 16 exponate din diverse epoci de
constructie, cel mai important fiind locomotiva Resicza, una dintre
cele trei prime locomotive cu aburi construite in spatiul sud-est
european, la Resita , in 1872-1873. Celelalte doua („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate in anul 1937.

Locomotiva „Resicza” a fost
recuperata, in 1961, de la Campia Turzii , unde era garata pe o linie
de manevra. A fost proiectata de John Haswell (1812 – 1897),
originar din Scotia, dar stabilit la Viena.

Fabricatia locomotivelor cu aburi la
Resita se incheie in anul 1964. Cu doua exceptii, cele 16 piese din
Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei
importante componente a industriei constructoare de masini pe
malurile Barzavei, potrivit Directiei Judetene pentru Cultura a
Patrimoniului Caras-Severin
.

Progres mondial, cu „aripi” romanesti 

[img=4304][/img]
Infiintat in 1990, Muzeul Aviatiei a fost relansat in
martie 2006 pe amplasamentul fostului Aeroport Pipera din Bucuresti.
Vizitarea acestuia ofera posibilitatea cunoasterii celor mai
importante momente ale istoriei aviatiei romanesti, realizarile din
domeniul aeronautic, contributia majora pe care au avut-o romanii
de-a lungul timpului la progresul aviatiei mondiale, precum si
documente, machete si fotografii inedite referitoare la istoria
aeronauticii romane si punctele de interferenta cu cea universala.

Muzeul Aviatiei din Bucuresti expune pe
o suprafata de peste 2.500 mp aeronave, rachete, piese de artilerie
instrumente de radiolocatie. In cadrul muzeului exista insa mai multe
sectii si anume istoria aeronauticii nationale, aeronave si tehnica
de aviatie, istoria radiolocatiei, istoria rachetelor cu o gama
variata de exponate. Patrimoniul muzeului este reprezentat de 23 de
colectii si 5 arhive de documente precum si o biblioteca cu peste
15.000 de titluri, potrivit Fortelor Aeriene Romane.