Turism

Lumea subterana: 5 tuneluri misterioase din Romania

29 Sep, 10:07 • traian.badulescu
Atractiile turistice din Romania se gasesc atat la suprafata cat si in subteran. Chiar daca sunt mai putin cunoscute, obiectivele ascunse in pamant pot fi la fel de spectaculoase. DailyBusiness.ro va prezinta in randurile de mai jos cinci tuneluri care duc catre locuri incarcate de istorie.
Lumea subterana: 5 tuneluri misterioase din Romania

Misterul ingropat in Bucegi

Constructorul german Iuluis Berger a
demarat in 1914 lucrarile la tunelul Izvor din muntii Bucegi, care
urma sa aiba 5.600 de metri si sa asigure o trecere rapida intre tara
Romaneasca si Ardeal. Din pacate, razboiul a oprit repede lucrarea,
reluata abia in 1938 si abandonata din nou.

[img=4324]foto: wikimapia[/img]

In 1941 trupele naziste de ocupatie au
reluat constructia cu cel mai rapid ritm de pana atunci, dar finalul
celei de-a doua conflagratie mondiala, insemnand si finalul
lucrarilor, nu si al lucrarii. In partea damboviteana a tunelului au
fost realizati 480 de metri, din care doar 100 au fost betonati. In
1985, 2 echipe de la securitate au detonat intrarea.

In Prahova, tunelul exista inca, dar a
intrat in proprietate privata, dupa ce zeci de ani a fost depozit de
branza al societatii de profil din judet. Astazi, tunelul nazistilor
adaposteste o ciupercarie. Nici o autoritate a statului nu a fost
interesata sa declare Tunelul Izvor ca monument tehnic, dupa exemplul
halelor UPET din centrul municipiului, scrie Gazeta Dambovitei.

Cel mai lung tunel rutier 
[img=4322][/img]
Tunelul rutier Capra-Balea Lac strabate
muntele Paltinul intre cotele 2.025 si 2.042 de metri, potrivit infoghidromania.com.

Cu o lungime
de 887 de metri, este cel mai lung tunel rutier din Romania si cea
mai inalta constructie destinata transportului cu masina din Romania.

Galeria are patru metri si jumatate, iar circulatia se face pe o
singura banda pentru ambele sensuri. Tunelul este iluminat artificial
si are aerisire naturala.

Primul tunel de autostrada

[img=4323][/img]
In vara aceasta, a fost finalizata infrastructura primului tunel de pe autostrada din Romania, dupa care constructorii autostrazii Orastie – Sibiu au demarat lucrarile de asfaltare. Galeria tunelului are 340
de metri lungime si a fost realizata intr-un an.

Tunelul face parte din autostrada
Orastie-Sibiu, unde lucrarile au inceput in luna iunie a anului 2011,
iar termenul de finalizare a fost stabilit in prima faza pentru luna
aprilie a acestui an.
Din cauza unor alunecari de teren
semnalate in toamna lui 2012, constructorii au decis sa amane
inaugurarea autostrazii pana spre sfarsitul lui 2013, potrivit Digi24

Balaurul incolacit de la Tg Ocna

[img=4327]foto: blog.vacantesicalatorii.ro[/img]
In Salina Tg. Ocna se intra
printr-un tunel lung de trei kilometri. Din cand in cand, sabii de
lumina taie intunericul dens si rece. Tasnesc din lampile galbene,
sinistre, ca niste ochi de balaur, pitite in nisele sapate in peretii
de sare. Tunelul insusi pare un balaur incolacit.

Exploatarea de sare a fost
atestata in documente in anul 1380, dar e, probabil, mult mai veche.
Aflam ca totul e sapat in jurul pilonului central si ca exploatarea,
de la Orizontul 11, foloseste benzi transportoare, iar “aerajul”
se face cu ajutorul ventilatoarelor prin “guri” care ies in
padure. In sfarsit, ajungem in burta muntelui de sare. Din microbuzul
caldut, cu miros de oras inecat in praf si gaze de esapament, iesim
direct in atmosfera ionizata, la 13 grade, scrie Agenda Bacau.

Depozit de branzeturi
[img=4328][/img]
Pana la finalizarea proiectului de modernizare a salinei Turda, accesul turistilor in salina se facea prin galeria de transport Franz Josef . Acest tunel a fost sapat intre anii 1853-1871 pentru a usura si ieftini transportul sarii la suprafata. La terminarea sa avea 780 m, dar pana la sfarsitul sec. al XIX- lea a fost prelungit cu inca 137 m.

Salina Turda, care la inceputurile ei a
fost una dintre cele mai importante saline din Transilvania, incepe
sa decada dupa 1840, din cauza concurentei tot mai puternice  a
salinei de la Ocna Mures. Declinul productiei a dus la inchiderea
exploatatii in anul 1932.

Dupa anul 1950 pana in anul 1992,
cand a fost redeschisa pentru public ca obiectiv turistic, primii 500
m ai galeriei de transport Franz Josef au fost utilizati ca depozit
de branzeturi. In anul 2008 salina a intrat intr-un amplu proces
de modernizare si amenajare, in valoare de 6 mil. euro, fiind redata
circuitului turistic incepand cu luna ianuarie 2010.