- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Paula Ardelean, Carpatair: Piata nu suporta o crestere de preturi la biletele de avion

17 Feb, 00:01 • cristina.mihai
Piata de transport aerian traditional a inceput domol acest an, companiile fiind mai precaute si amanand pentru mai tarziu lansarea de noi rute, in timp ce turoperatorii sunt mai retinuti cu contractarea de chartere in acest an, dupa suferintele din 2009. Despre evolutia transportului aerian si reactiile jucatorilor din domeniu a vorbit, intr-un interviu, acordat DailyBusiness.ro, Paula Ardelean, vice-presedintele de vanzari al Carpatair.
Paula Ardelean, Carpatair: Piata nu suporta o crestere de preturi la biletele de avion

Compania aeriana a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 65 milioane euro, in scadere cu 20% fata de 2008. Pentru anul acesta, compania se asteapta la o revenire a cifrei de afaceri la nivelul din 2008, ca urmare a refacerii economiei tarilor vestice, in special a celei din Germania, de unde provenea un aflux mare de turisti de business spre zona de vest a Romaniei.

Carpatair a fost infiintata in urma cu 11 ani de Nicolae Petrov, iar in actionariat au intrat la scurt timp oameni de afaceri importanti din mediul de business international, printre care Ingvar Kamprad, fondatorul Ikea, sau Moritz Suter, fondatorul Crossair.

DailyBusiness.ro: Cum vi s-a parut cererea de transport aerian in acest inceput de an?
Paula Ardelean:: In primele luni ale anului nimeni nu se asteapta la o crestere, abia din martie vom putea discuta de o revenire, in cazul nostru. Pe piata sunt semne de redresare in vest, ceea ce ridica cererea de turism de business si spre Romania. De asemenea promovarea Romaniei la targurile de turism externe va determina si o crestere a turismului pe partea de leisure, mai ales ca TUI revine in Romania, iar toate tururile culturale Unesco includ si cetatile medievale din Romania.

DB: Pe ce se bazeaza aceasta revenire preconizata pentru Carpatair?
PA: Pe introducerea de rute si frecvente noi. Acum realizam scenariile pentru orarul de vara. Inca nu am hotarat care vor fi noile destinatii, analizam mai multe optiuni.

DB: Vor urma cresteri de preturi la bilete, ca urmare a acestei revigorari?
PA: Piata nu suporta o crestere de preturi, criza se resimte inca si se va resimti in continuare, asa ca preturile vor fi mai scazute. Fata de 2003, preturile biletelor au scazut cu 50%, criza doar a accentuat un proces de scadere, bazat pe cresterea concurentei.

DB: Nu au fost prea multe anunturi de noi destinatii din partea companiilor traditionale de transport aerian, spre deosebire de low-cost-uri.
PA: Intr-adevar, liniile aeriene nu se grabesc sa lanseze rute noi, pentru ca 2010 va continua sa fie un an de criza. Astfel, rutele pentru orarul de vara vor fi anul acesta introduse in doua etape, si nu ca in anii precedenti.

DB: Anul trecut cu cat ati scazut tarifele?
PA: Nu pot spune un procent. Am avut diverse promotii, mai putin in perioada sarbatorilor cand in general se revine la pretul standard ca urmare a cererii. Acum, dupa sarbatori urmeaza noi promotii, asa ca pana in martie tarifele au fost mai joase.

DB: Anul trecut, turoperatorii care au contractat chartere de la liniile aeriene nu au reusit sa le ocupe pe toate. Cum este cererea pe acest segment pana acum?
PA: Nu s-au contractat prea multe, pana acum. In 2009, turoperatorii nu au reusit sa faca ceea ce si-au propus, asa ca anul acesta sunt mai retinuti. Pana acum avem 10 chartere spre Antalya. Grecia este mai putin cautata in acest an.

DB: Exista un mai mare apetit de promovare al liniilor aeriene in acest an, atat cele traditionale, cat si cele low-cost. Bugetul de marketing al Carpatair cum va evolua in acest an?
PA: Vom avea un buget mai mare pentru ca urmeaza sa lansam noi servicii, printre care si un program de fidelitate pentru clienti. Inca nu am definitivat bugetul, asa ca nu nu pot avansa o valoare. Jucatorii de pe piata si-au marit bugetele pentru ca toti incearca sa creasca volumul de vanzari directe. Acum cativa ani biletele de avion se vindeau doar prin agentii. In 2003-2004, doar 20% din vanzari erau directe, pentru ca liniilor aeriene le era greu sa intretina o retea de distributie. Acum, o data cu cu evolutia Internetului aceasta problema s-a rezolvat si liniile aeriene incearca sa creasca ponderea vanzarilor directe pentru ca agentiile te vand, dar nu preferential.

DB: Liniile aeriene iau bani din publicitate, nu doar baga. Cati bani poate sa scoata o linie aeriana romaneasca din revista de bord?
PA: Noi scoatem doar cateva mii de euro profit, dar in Europa sunt linii aeriene mari care castiga si 1 mil. euro din publicitate in revista de bord. Am auzit de rate-card-uri de 56.000 euro pe pagina. La Carpatair incercam sa ajungem sa catigam din revista cateva zeci de mii de euro pe an si pana in 2012 sa o tiparim lunar, si nu trimestrial ca acum.