- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Reabilitarea drumurilor de acces in Delta Dunarii ar creste turismul cu 20%

14 Jul, 00:00 • Redactia DailyBusiness
Reabilitarea cailor de acces in Delta Dunarii ar creste turismul din zona cu cel putin 20%, fara a lua in considerare vasele de croaziera, numarul turistilor fiind, in acest moment de ordinul zecilor de mii pe an, a declarat, pentru DailyBusiness, Julian Andrei, presedintele comisiei de incoming a Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
Reabilitarea drumurilor de acces in Delta Dunarii ar creste turismul cu 20%

Conform lui, cele mai importante drumuri care trebuie reabilitate sunt Constanta-Tulcea, Harsova-Tulcea si Tulcea-Murigiol-Dunavat, precum si aeroportul „Delta Dunarii” din Tulcea.

Exista mai multe categorii de turisti care vin in Delta Dunarii. In primul rand, sunt grupurile speciale de cercetatori, ornitologi, jurnalisti la reviste de specialitate, care vin pentru o saptamana doua in mai-iunie sau septembrie, a spus Andrei. In Delta Dunarii vin anual circa 10 astfel de grupuri.

„A doua categorie sunt turistii straini care vin pentru aventura 2-3 zile si cei care vin in excursii de o zi. Anual sunt pana in 5.000 de turisti straini care ajung pe litoralul romanesc si merg in Delta pentru excursii de o zi”, a adaugat Andrei.

Romanii sunt turistii majoritari in Delta Dunarii, anual venind cateva zeci de mii de iubitori de pescuit, sau si pur si simplu persoane care isi doresc sa-si petreaca vacanta intr-un loc mai retras.

„Ar veni mai multi turisti daca drumurile de acces ar fi mai bune, iar porturile ar fi amenajate. Sunt vase de croaziera care vin in Delta, dar acosteaza in Ucraina, pentru ca au porturile moderne si cu taxe mai reduse, insa aceasta destinatie nu va fi niciodata una de masa”, explica Andrei.

Este nevoie de investitii in Delta, dar in acelasi timp trebuie sa fie pastrata traditia locului. Oamenii vin in Delta pentru casele pescaresti, iar unitatile de cazare, chiar daca in interior sunt cat se poate de luxoase, trebuie sa pastreze exteriorul de casa pescareasca, a mai spus Iulian Andrei, adaugand ca un alt minus al Deltei este lipsa magazinelor cu suveniruri.

De asemenea, facilitatile portuare ar trebui sa atraga mai multe vase cu pasageri.

Circa 15-20 de vase de croaziera opresc in porturile maritime din Romania anual, iar pe Dunare vasele de croaziera sunt de ordinul sutelor, numarul celor ce viziteaza Romania de pe vase de croaziera fiind de ordinul zecilor de mii, a adaugat Vladu.

Un vas de croaziera are o capacitate de circa 250 de persoane.

O data remediate problemele de transport, traficul va creste, iar autoritatile trebuie sa se ocupe de educarea turistilor prin emiterea de flyere sau pliante care sa le explice regulile rezervatiei.

Un procent din turistii straini care au venit in Romania anul trecut au optat pentru destinatii cu regim special, vizitand Delta Dunarii sau alegand drumetiile la munte.

Lipsa de promovare, infrastructura deficitara

„Genul acesta de turism are un potential foarte ridicat in Romania, insa nu va creste in urmatorii ani, pentru ca nu este promovat si nu exista o infrastructura corespunzatoare in acele zone”, a precizat Mircea Vladu.

„In principal, turistii cu posibilitati materiale ridicate si cu un anumit grad de cultura aleg aceste destinatii cu regim special, care nu permit turismul de masa”, a explicat Vladu.

Crearea de facilitati de croaziera pe Dunare reprezinta unul din punctele pe care expertii Organizatiei Mondiale pentru Turism (OMT) le-a recomandat autoritatilor romane sa le rezolve cat mai rapid, pentru atragerea turistilor straini, se arata in Master Planul pe turism.

Traficul pe Dunare a crescut rapid si a oferit multor turisti o prima impresie despre Romania. Facilitatile de primire de la punctele de acostare din Romania nu sunt la nivelul standardelor oferite de alte tari prin care trece fluviul, sunt de parere expertii OMT.

Ei recomanda Ministerului pentru IMM-uri, Comert, Turism si Profesii Liberale sa construiasca un punct central de informare a operatorilor de croaziere, pentru a promova ofertele, sa coordoneze tarifele si cheltuielile portuare intr-un sistem uniform, competitiv cu celelalte tari de pe Dunare.

De asemenea, autoritatile romane ar trebui sa imbunatateasca facilitatile de acostare si de primire in porturi, se arata in Master Plan.

Specialistii OMT considera ca pentru cresterea numarului de turisti straini, Romania ar trebui sa realizeze circuite turistice in regiuni cu o imagine specifica si cu o gama larga de obiective turistice. Turismul viticol reprezinta un potential important de atragere a turistilor, in opinia OMT.

In 2006, circa 1,5 mil. de turisti straini au venit in Romania, iar oficialii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) estimeaza ca numarul acestora va creste cu 15-20% anul acesta, ajungand la circa 1,8 mil. turisti straini. Aceasta crestere va fi influentata de titlul de capitala europeana al Sibiului si de intrarea Romaniei in UE.

Guvernul a alocat saptamana trecuta 10,7 milioane lei (3,41 mil. euro) pentru extinderea platformei si modernizarea balizajului luminos din aeroportul „Delta Dunarii” Tulcea, la acestea adaugandu-se peste 4 milioane lei (1,28 mil. euro) pentru modernizarea infrastructurii rutiere din orasul Sulina.

Oficialii Ministerului Transporturilor au declarat, miercuri, ca din fondurile structurale vor fi alocate 201,32 milioane euro pentru dezvoltarea infrastructurii navale pe Dunare, printre proiectele potentiale numarandu-se imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare si lucrarile la Canalul Sulina, in perioada 2007-2013.

De asemenea, prin Programul Operational Sectorial vor fi asigurate 157,93 milioane euro pentru modernizarea si dezvoltarea porturilor maritime si fluviale. Pe lista proiectelor potentiale se afla cele legate de accesul feroviar in Portul Constanta, realizarea podului rutier Dunare-Marea Neagra, extinderea Digului Sud si modernizarea porturilor de pe Dunare.