- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Vacanta la Ibiza: Cum reuseste o insula arida sa atraga milioane de turisti pe an (FOTOREPORTAJ)

27 Aug, 20:07 • razvan.codorean
Ibiza este considerata capitala mondiala a distractiei estivale. Zeci de avioane aterizeaza zilnic pe mica insula din Baleare. Locul nu se lauda cu peisaje spectaculoase. Are plaje mici, inguste, insa a reusit sa exploateze la maxim un domeniu in care si noi am putea fi foarte performanti: clubbing-ul, o afacere evaluata, anual, la peste 1 miliard de euro.
Vacanta la Ibiza: Cum reuseste o insula arida sa atraga milioane de turisti pe an (FOTOREPORTAJ)

Pacha, Space, Amnesia, Privilege, Eden si Es Paradis. Sunt numele celor mai cunoscute cluburi din Ibiza. Business-uri ale caror castiguri nete depasesc lunar, impreuna, sute de milioane de euro.

Sunt principalele obiective turistice de pe insula. Luata la bani marunti, aceasta nu ofera prea multe atractii. Are plaje inguste, un oras-port linistit, o cetate medievala si alte cateva obiective prea putini importante pentru milioanele de turisti.
[img=833][/img]

Ibiza compenseaza insa cu o oferta imbatabila la capitolul distractie. In fiecare seara, cluburile organizeaza petreceri speciale la care pun muzica DJ cunoscuti precum David Guetta, Armin van Buuren sau Tiesto.

Oferta este atat de variata incat nu te poti plange ca te plictisesti.

Daca ziua este dedicata plajei, seara apartine cluburilor. Poti merge intr-unul dintre cele cateva zeci de cluburi, poti alege o petrecere pe plaja, la legendara terasa Bora Bora, sau poti petrece o seara linistita la una dintre terasele din port.
[img=831]O noapte in Pacha[/img]

Cum se fac miliarde din clubbing

In Ibiza, cei mai multi turisti sunt, bineinteles, tinerii, veniti din toate colturile lumii. Pentru ei, Ibiza inseamna in primul rand ”night-fun” si abia apoi plaja, relaxare si odihna. In jurul acestei senzatii, patronii de cluburi au construit un business ce invarte milioane pe banda rulanta.

Au construit cluburi uriase, unele de dimensiunea Salii Sporturilor din Bucuresti, precum Privilege, au angajat cei mai cunoscuti DJ din lume si au imbracat business-ul intr-o oferta in care produsele promotionale joaca un rol important. De la tricourile cu numele cluburilor, la ceasuri, bijuterii, toate produsele sunt vandute pornind de la premiza ca turistii nu trebuie sa uite experienta traita si sa ii faca, astfel, sa revina cat mai repede posibil.
[gallery:140]

Un simplu calcul arata ca un club precum Privilege, cu o capacitate de 2.000 locuri, castiga intre 80.000 si 100.000 euro pe eveniment numai din biletele de intrare (intre 20 si 60 euro). La acesti bani se adauga veniturile din promotionale (un tricou – 25 euro, brichete 10 euro etc) si bineinteles castigurile de la bar (o bere – 8 euro, un suc 6 euro, un whisky – 15-20 euro). Adunate, toate aceste castiguri se ridica la peste 200.000 de euro pe seara. Si in fiecare seara, clubul este plin, la fel ca toate celelalte.

Privilege este cel mai mare club, insa cel mai cunoscut ramane Pacha. Clubul in sine este mai mic decat celalalte, nu exceleaza la capitolul amenajari interioare. In schimb, aliniaza cea mai buna oferta de DJ, avandu-l pe David Guetta in prim plan. Iar afacerile ii merg foarte bine.

Firma care administreaza clubul a deschis propriul hotel, o linie de magazine de produse promotionale si cluburi afiliate in intreaga lume.

Revistele de specialitate au catalogat marca si sigla Pacha, ce prezinta o cireasa stilizata, drept unul dintre cele mai cunoscute branduri din industria show-bizz international.
[img=832][/img]

Ibiza traieste, practic, din clubbing. Intreaga insula este impanzita cu afise, bannere, tot felul de reclame care promoveaza show-urile din cluburi. Business-ul a ajuns la un asemenea nivel incat cluburile si-au dezvoltat propriile retele de ticketing si de transport gratuit. Totul pentru a satisface asteptarile turistilor.

De ce nu invatam din experienta Ibiza?

Vazut de la fata locului, business-ul pare atat de simplu incat te intrebi de ce Romania nu incearca sa il imite. Avem multe atuuri. Cluburile de pe litoral arata mult mai bine, avem muzica de calitate, preturile la cazare, transport si distractie sunt mult mai mici. De ce Costinestiul, de exemplu, nu poate deveni o Ibiza autohtona?

Raspunsul este strans legat de marketing. La prima vedere, in Ibiza, fiecare club este pe cont propriu. Privind mai in detaliu, observi ca toate business-urile sunt construite pe un numitor comun, o strategie de marketing ce are in prim plan promovarea Ibizei drept destinatie de distractie.

O chestie din care si ”strategii” de la Ministerul Turismului ar trebui sa ia lectii. Dar nu numai ei. Si cei care dezvolta afaceri pe litoral ar trebui sa inteleaga ca, daca nu gandesc o strategie comuna, este greu sa concurezi in turismul mondial.

Putini dintre cei care merg in Ibiza cauta luxul, all-inclusive-ul pe care noi nu le avem si nu vom fi capabili sa le oferim ani de zile de-acum incolo. Avem insa un aeroport international la Mihail Kogalniceanu, cluburi ok, mai ales cele din Mamaia si Costinesti, hoteluri ieftine, mancare si bautura la preturi incomparabil mai mici si nu in ultimul rand fete frumoase (este ceea ce lipseste cel mai mult in Ibiza).

Cum ajungi in Ibiza

Ibiza o destinatie de vacanta extrem de cunoscuta in Occident, insa mai putin pentru romani. Si asta pentru ca din Romania nu exista nicio cursa directa spre insula din Baleare. Agentiile de turism vin cu oferte, insa putini sunt cei care se aventureaza, motiv pentru care majoritatea curselor charter sunt anulate din lipsa de pasageri.
[img=834][/img]

Alternativa o constituie cursele aeriene de linie, destul de scumpe, sau cursele low-cost, cu escala in Spania sau Italia. O solutie pe care, de asemenea, putini o aleg din varii motive. Sunt insa multi romani care au ajuns in insula distractiei.

Pentru a ajunge la Ibiza, cel mai simplu este sa apelati la serviciile unei firme de turism, care sa iti gaseasca transportul si cazarea, insa va va costa destul de scump.

Puteti insa sa alegeti ofertele singuri de pe site-urile de specialitate: booking.com, otel.com, hotels.com, ryanair.com si iberia.com

Portalurile de mai sus sunt cateva din cele care va pot oferi solutiile pentru o vacanta mai ieftina decat prin intermediul agentiei. Platiti online si aveti garantia ca nu veti avea probleme ca agentia a uitat sa va contracteze serviciile, ca a gresit datele de cazare, a incurcat biletele de avion etc.

Liniile aeriene Ryanair, Wizzair si Iberia ofera cele mai multe curse spre Ibiza. Daca va faceti rezervari din timp, puteti cumpara bilete la 6-10 euro/persoana/segment. O alta varianta este sa mergeti cu avionul pana in Spania, si de acolo sa luati vaporul, cele mai multe curse fiind operate de Balearia.com. E ceva mai scump insa, daca va e frica de avion, poate fi solutia perfecta.

Avioanele aterizeaza pe aeroportul international Ibiza, aflat la numai 15 minute de Playa d’en Bossa (cea mai cunoscuta plaja din Ibiza) si la 20 de minute de oras. De la aeroport, puteti lua un taxi, pretul mediu al unei calatorii fiind de 10-15 euro. Exista si autobuze care va pot duce la destinatiile dorite, pretul biletelor fiind de 1 euro la ghiseu, respectiv 2 euro la sofer.

Ofertele de cazare sunt pentru toate buzunarele, unele chiar mai ieftine decat in destinatii precum Grecia si Turcia. Totul depinde de serviciile pe care le doriti. Puteti alege cazarea la un hotel de 2 stele, pentru 30 euro/zi, sau ofertele de 100-130 euro/zi la El Hotel, aproape de renumitul club Pacha, sau la Garbi, aflat pe celebra plaja Playa d’en Bossa, in apropiere de cluburile Space si Bora Bora.

Ambele hoteluri sunt de 5 stele si ofera servicii excelente de cazare si masa. Clubul Bora Bora este un fel de terasa in stilul celor din Vama Veche.