- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Politica anti-criza in piata auto: Dealerii importa masini ca sa le exporte

20 May, 00:01 • razvan.codorean
Piata auto romaneasca se afla in pragul colapsului, falimentul multor importatori si dealeri fiind evitat, in prezent, doar printr-o masura originala: exportul masinilor... importate. Potrivit specialistilor, fara efectele acestei strategii, scaderea vanzarilor, de peste 50%, ar fi mult mai accentuata.
Politica anti-criza in piata auto: Dealerii importa masini ca sa le exporte

Importa masinile la un pret destul de mic, avand in vedere coeficientul de tara (care reflecta nivelul de trai si puterea de cumparare din fiecare tara, in planurile de tarifare ale producatorilor auto), iar apoi le trimit in Germania, Franta si alte piete vest-europene cu un adaos comercial care le permite sa supravietuiasca. Acesta este modul in care multi dintre importatorii si dealerii auto din piata auto romaneasca rezista in fata crizei, spun surse din piata auto locala.
[gallery:14]
O simpla comparatie intre vanzarile raportate la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile si cele ale Registrului de Inmatriculari Auto arata, la nivelul lunii aprilie, o diferenta de aproape 4.000 de automobile. Conform APIA, s-au vandut 14.884 de masini noi in aprilie, insa au fost inmatriculate doar 11.052. Unde este diferenta? Specialistii din industria auto spun ca este vorba de exporturile mascate.

„In vremuri de criza, importatorii cauta si ei sa se descurce asa cum pot”, spune analistul auto Dan Vardie, directorul Autoshow, pentru DailyBusiness.ro. „In conditiile in care cererea de masini pe piata romaneasca este foarte mica, este normal ca dealerii sa caute piete noi, cum este cea germana, acolo unde „Programul Rabla” vinde foarte bine Dacia si masinile coreene”, explica analistul.

Specialistii spun ca afacerea este destul de controversata, pentru ca importatorii aduc masinile la un pret raportat la puterea de cumparare a romanilor, iar apoi le exporta, chiar daca nu cu un profit foarte mare, insa pe plus.

„E o problema controversata in care toata lumea pastreaza tacerea. Nimanui nu ii convine sa recunoasca astfel de practici, sa recunoasca ca are probleme”, a declarat analistul auto Adrian Mihaltianu, pentru DailyBusiness.ro.

Fenomenul nu este unul nou, insa in ultimele luni, pe fondul crizei, afacerea a luat o amploare tot mai mare. In februarie, de exemplu, din cele 9.082 de masini noi declarate vandute, doar 7.183 au fost inmatriculate, iar in martie, din 13.484 de automobile declarate ca fiind vandute in Romania, numai 8.123 au fost inmatriculate. Luna martie coincide cu momentul de maxima crestere a vanzarilor de masini prin Programul Rabla din Germania.

„Luati in calcul si faptul ca multe dintre masinile inmatriculate sunt la mana a doua, sau cumparate in strainatate si aduse in Romania si o sa va dati seama de situatia reala din piata auto romaneasca”, a explicat Dan Vardie.

Spre comparatie, in 2008, in ianuarie, erau vandute 19.712 masini noi si inmatriculate 29.499, in februarie APIA raporta 22.651 de automobile noi vandute, iar Registrul de Inmatriculari 21.425, in martie raportul era de 25.060-23.112, iar in aprilie 2008, din 23.171 de masini noi livrate, numai 22.945 de unitati erau inmatriculate.
[quote=Dan Vardie, analist auto]Cred ca APIA ar trebui sa isi restructureze modul de colectare si prezentare a statisticilor din piata auto. APIA trebuie sa prezinte situatia reala din piata romaneasca, ce se vinde intr-adevar in Romania[/quote]

Loganul ramane rege, coreenele sunt tot mai cautate

Trecand dincolo de cat de reale sunt datele APIA privind vanzarile de pe piata romaneasca, pe care nici asociatia si nici importatorii nu sunt dispusi sa le comenteze, statistica (detalii puteti citi aici) arata ca cele mai cautate masini sunt in continuare Dacia Logan, Renault Clio, Kia C’eed si Hyundai Accent.

Pretul este cel care face piata in prezent„, spune analistul auto Adrian Mihaltianu, estimand ca acesta va fi trendul pe care va merge piata auto pe tot parcursul acestui an. „Oamenii aleg, in principal, masinile mai convenabile din prisma raportului pret-calitate-service”, spune analistul.

Ce se va intampla in continuare? Vom asista la noi reduceri de preturi? Vor fi lansate modele noi? Sunt intrebari la care analistii evita sa dea raspunsuri ferme.

„Piata auto este intr-o adevarata zona crepusculara. Daca pana in anii trecuti, puteam estima trenduri atat la nivel de model cat si pret, acum este absolut imposibil. Se vand si masini ieftine, si scumpe, se vand masini de clasa A dar si C etc., insa nu mai putem vorbi de o moda, de tendinte”, spune Vardie.

[quote=Dan Vardie, analist auto]Piata a devenit un fel de jungla unde fiecare are propriile legi – unii reduc preturile la minim, altii merg pe pachete de optionale gratuite, altii tin de pret pentru ca nu mai au de unde sa scada[/quote]
Specialistii se asteapta ca, pe ansamblul acestui an, piata sa ramana la jumatate fata de cea de anul trecut. Singurele raze de speranta vin din perspectiva relansarii creditarii, odata cu relaxarea rezervelor minime obligatorii, insa, in conditiile in care bancile isi repatriaza lichiditatile catre bancile-mama, sansele sunt destul de reduse.

Salvarea ar putea veni, in opinia specialistilor, din dezvoltarea unui puternic sistem de vanzari buyback, in care preturile masinilor inlocuite sa fie calculate corect, iar dealerii sa aiba capacitatea financiara de a sustine un astfel de sistem de rate intins pe perioade de pana la 5-10 ani.