- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Directorul HR Porsche: N-avem nevoie de criza ca sa scapam de angajatii neproductivi

02 Dec, 00:01 • andra.gheorghe
Despre cum se recruteaza si se selecteaza angajatii unei companii de top, problemele cu care se confrunta Porsche la nivel de personal, efectele crizei financiare asupra corporatiei si angajatilor, dar si solutiile adoptate in fata instabilitatii economice, a vorbit Simona Albulescu, directorul de resurse umane al companiei in Romania.
Directorul HR Porsche: N-avem nevoie de criza ca sa scapam de angajatii neproductivi

DailyBusiness

:Ce rata de fluctuatie are in prezent Porsche Romania, si ce nivel estimati pentru anul viitor?
Simona Albulescu: La Porsche Romania, rata de fluctuatie este anul acesta de 13%. Consideram acest procent unul sanatos, o data pentru ca permite primenirea personalului, si in al doilea rand, nu trebuie sa uitam nici starea de euforie si turbulente care a caracterizat pana de curand piata fortei de munca. Anul viitor, consider ca fluctuatia de personal se va reduce spre 10%, tinand cont de criza care afecteaza multe sectoare economice din Romania, si care va mai tempera miscarile de personal.

DB: Care sunt departamentele din cadrul Porsche care se confrunta cu o fluctuatie mai accentuata?
SA : Avem angajati loiali. Peste 60% din angajatii Porsche Romania au o vechime mai mare de 5 ani in companie. Anul acesta, 22 dintre angajati implinesc 10 ani la noi, in conditiile in care cu totii suntem 180. Din acest punct de vedere, consider ca stam bine. Fidelizarea si retentia angajatilor este una din prioritatile noastre. Avem, insa, si departamente unde inregistram o rata mai mare de fluctuatie. Unul dintre ele ar fi cel de suport tehnic, cel de piese de schimb. Speram ca totusi de la anul sa se reduca fluctuatia si in acest departament, mai ales ca avem in acest moment 4 pozitii libere.

DB: Sunt pozitii manageriale?
SA: Nu. Sunt pozitii de specialisti.

DB: Se va resimti criza financiara asupra Porsche Romania? Cu ce efecte?
SA: Bineinteles ca efectele crizei financiare, la care se adauga, in cazul nostru, si importurile de masini second hand, au impact asupra noastra, si acest lucru se vede in primul rand in scaderea vanzarilor. In acest moment nu se pune problema de a disponibiliza angajati.

DB: Insa va trebui sa reduceti din costuri.
SA: Reducerea de costuri nu ne surprinde, pentru ca noi tot timpul, practic, am fost atenti la costuri, si le-am redus permanent, utilizand sinergii la nivel de grup. Acum suntem mai prudenti cu cheltuielile, incercam sa ne eficientizam si mai mult activitatea, pentru a consolida cat mai bine afacerea Porsche. In acelasi timp, as vrea sa mai spun ca nu avem nevoie de aceasta criza ca sa scapam de anumiti angajati. Facem in permanenta evaluarea angajatilor, si indiferent daca este sau nu criza, cei care nu se inscriu in linia noastra, trebuie sa aleaga un alt drum. Aici ma refer, in special, la angajatii care nu reusesc sa se adapteze stilului nostru, poate un pic „prea austriac” pentru unii, mai strict, mai serios, mai procedurizat, sau la cei care au pretentii mai mari decat rezultatele pe care le produc.

DB: Dintre metodele pe care le folositi in retentia angajatilor, care sunt cele mai eficiente?
SA: Am investit, si vom continua sa investim in continuare in dezvoltarea angajatilor, prin care asiguram, implicit, si retentia. Avem planuri de dezvoltare a angajatilor pe toate nivelurile ierarhice, insa in mod deosebit ne preocupa cei cu potential. Un exemplu este programul basicly development, adresat pozitiilor de middle management. In privinta politicii de retentie de personal, pe langa investitia in dezvoltarea oamenilor, oferim angajatilor beneficiile obisnuite intr-o companie de top. La acestea se adauga si activitati de marketing de personal, intern si extern.

DB: Cat la suta din pozitiile de management se realizeaza prin recrutare interna?
SA: Procentual, undeva la 98% dintre pozitiile manageriale in cadrul Porsche Romania sunt promovate din interior. Categoric, acesta este si un factor motivational si de retentie puternic in cazul nostru. Avem doar foarte putine exceptii de pozitii manageriale care au fost ocupate din exterior.

DB: Iar la nivel de total angajati?
SA: La nivel de total angajati, avem planurile noastre de recrutare, in care ne adresam in special universitatilor. Am incheiat un parteneriat cu Universitatea Politehnica Bucuresti, cu sectia de Inginerie Economica in limba germana, si cu Facultatea de Automobile Rutiere, care reprezinta pentru noi un fel de pepiniera de talente. De acolo ne luam tinerii cu potential, pe care ii dezvoltam in interior.

DB: Puteti spune cati studenti angajati anual?
SA: Cred ca in jur de 10 pe an. Vin aici, isi fac practica de vara la noi in companie, dupa care majoritatea raman ca angajati la Porsche Romania.

DB: Daca tot ati amintit de practica, programe de internship v-ati gandit sa dezvoltati?
SA: Pana in prezent nu am avut programe de internship. Dar suntem deschisi fata de universitatile care ne-au solicitat practici sau schimburi de experienta. Pe de alta parte, dezvoltam un program mai special cu liceul german, colegiul Goethe, unde practic, noi oferim elevilor din clasa a 11-a si a 12-a o practica de orientare. Inainte de a opta pentru o universitate, pot experimenta intr-adevar domeniul pe vor sa si-l aleaga, in „real business”.

DB: Veti mai continua sa angajati anul viitor, in contextul crizei, si pe ce departamente?
SA: Pentru anul viitor avem planificate 9 pozitii deschise, mai ales in departamentele tehnice, mai exact suport tehnic si IT. Cel mai dificil ne este in continuare sa gasim specialistii tehnici. Si aici, intr-adevar, un proces de recrutare se intinde pe o perioada mai indelungata, de 2-3 luni. Insa am reusit cumva sa gasim o solutie, avem acest parteneriat cu Politehnica si AR-ul, unde la recomandarea profesorilor oferim burse celor mai buni 3 studenti, care ulterior devin angajatii nostri.

DB: Ce se va intampla cu bugetul departamentului de HR al Porsche Romania, in 2009? Se stie deja ca alaturi de cele de marketing, acestea sunt cele mai predispuse la a suferi scaderi, pe fondul instabilitatii economice.
SA: Bugetul de resurse umane nu-l reducem, insa suntem mult mai atenti la cheltuieli. Categoric, vom investi in continuare in planuri de dezvoltare a angajatilor, le vom oferi toate beneficiile pe care le-au avut si pana acum, insa cu atentie si cu prudenta maxima la cheltuieli.

DB: Oferiti programe de MBA angajatilor cu potential?
SA: Nu. Si nici nu avem acest lucru in plan, pentru ca de 4 ani dezvoltam un program intern, in colaborare cu Assebus, care dureaza un an si jumatate, care, din punctul nostru de vedere, reprezinta un „mini” MBA. Practic, angajatii cu potential si managerii de curand numiti sunt inclusi in acest program, unde sunt „trainuiti”, cu tot ce inseamna instrumente de management, leadership, cum sa motivezi oamenii, cu tot felul de tehnici de motivare si retentie a personalului. Deci, practic am incercat intern, sa dezvotam acest program care sa corespunda in totalitate nevoilor noastre.

DB: Este mai ieftin sa folosesti un instrument de dezvoltare intern decat un MBA?
SA: Nu s-a luat in calcul factorul costuri atunci cand am ales sa dezvoltam acest program. Intr-adevar, acest program este mai redus ca si cost per participant decat un MBA la una dintre facultatile care le organizeaza, insa noi am incercat sa construim intern acest program pentru a raspunde cat mai bine nevoilor noastre.