- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Educatie financiara in scoli? Ignoranta dauneaza grav pietei bancare

05 Aug, 00:09 • adrian.mihaltianu
Lipsa de cunostinte si ignoranta afecteaza piata bancara locala, in conditiile in care produsele si serviciile de profil sunt putin utilizate comparativ cu alte tari si de cele mai multe ori cumparate "cu ochii inchisi". Astfel, educatia financiara ar putea deveni in curand materie scolara, asa cum era inainte de Al Doilea Razboi Mondial, spun oficialii din domeniu, chestionati de DailyBusiness.ro.
Educatie financiara in scoli? Ignoranta dauneaza grav pietei bancare

Radu Gratian Ghetea, presedintele Consiliului Director al Asociatia Romana a Bancilor (ARB), a declarat s-au facut demersuri la ministerul Educatiei pentru ca elevii sa faca educatie financiara in scoala.

„Am facut demersuri pentru ca elevii sa fie educati. Asa cum este ora de reliegie, elevii ar putea sa faca si o ora in care sa li se explice ce este dobanda, creditul, serviciile bancare, macar un trimestru”, a spus Ghetea.

El a adaugat ca mai multe banci au organizat deja diferite campanii de educare a romanilor, unele chiar au predat cursuri in scoli.

„Pana in Al Doilea Razboi Mondial se facea educatie financiara in scoala”, a subliniat Ghetea, care este si presedintele CEC Bank.

Un studiu publicat recent arata ca mai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/majoritatea-romanilor-cumpara-produse-bancare-cu-ochii-inchisi-66193/]doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime[/url].

Pentru a remedia aceasta situatie, Traian Stancu, chief operating officer in cadrul brokeruluid e credite Fiwi Finance, considera ca [b]in programa scolara ar trebui incluse informatiile de baza privind produsele bancare[/b].

De asemenea, educatia financiara a romanilor se poate imbunatati prin actiuni derulate de principalii jucatori din piata, respectiv bancile comerciale, institutiile financiare nebancare, brokerii de credite atat la nivel individual cat si prin intermediul societatii de profil.

Kiwi Finance organizeaza regulat, pentru diverse institutii de invatamant,  seminarii cu teme precum creditarea responsabila, caracteristicile produselor bancare, cum sa accesezi si sa beneficiezi de avantajele produselor bancilor, planificarea bugetului familiei.

„Pentru a creste educatia financiara la nivelul romanilor ar trebui sa se fac un minim de educatie si in scoli. Bancile, ARB si Banca Nationala a Romaniei (BNR) realizeaza deja diverse actiuni de informare a clientilor”, a precizat Radu Gratian Ghetea.

[b]Efectele lipsei educatiei financiare[/b]

„Lipsa de educatie conduce la neutilizarea produselor si instrumentelor bancare elementare, respectiv inca vedem plati si tranzactii de sume importante efectuate cash, la alegerea gresita a unor produse bancare  sau utilizarea necorespunzatoare a acestora. Aici avem exemplul cardurilor de credit utilizate in principal pentru retragere cash de la ATM”, a declarat Stancu.

Totodata, Liviu Andrei, directorul executiv al Alliance Finance Broker, considera ca romanii nu compara produsele bancare atat din lipsa educatiei, cat din comoditate.

„Desi sunt multe mijloace de informare, multi romani ‘prefera’, probabil din comoditate sau din lipsa unei minime educatii financiare, sa aleaga [b]varianta care le este cel mai la indemana[/b]: banca de la parterul blocului, banca unde primesc salariu sau banca de unde a obtinut un credit colegul de serviciu”, a subliniat Liviu Andrei.

„Am mai intalnit si o alta problema: unii oameni traiesc cu impresia ca bancile acorda foarte greu credite, iar atunci cand prima banca la care apeleaza le spune ca se incadreaza pentru otinerea imprumului nu mai incearca sa gaseasca si o alta varianta”, a adaugat oficialul Alliance Finance Broker.

Acest lucru afecteaza piata bancara deoarece in timp persoanele respective ar putea deveni nemultumite de produsele achizitionate, afland si de altele similare, fapt ce scade increderea in institutiile financiare.

Radu Gratian Ghetea a precizat ca o parte dintre clientii care nu citesc in intregime contractele cu bancile isi dau seama ulterior ca si-au luat [b]angajamente pe care nu le pot indeplini[/b].

Astfel apar [b]reclamatii[/b] la adresa bancilor, iar increderea scade.

Ghetea recomanda ca aceste contracte bancare sa fie citite cu responsabilitate, fiind vorba de un angajament pe termen lung.

„Pe viitor, [b]clientii vor fi mai constienti[/b]. Sunt convins ca peste 50% dintre cei care nu utilizeaza servicii bancare ar putea beneficia de ele daca educatia financiara ar fi mai mare”, a subliniat presedintele ARB.

[b]Multi romani au acces doar la o singura optiune[/b]

Faptul ca peste jumatate dintre romani nu compara mai multe produse bancare inainte de a achiziona unul poate fi cauzat si de faptul ca o parte a romanilor au acces doar la o banca.

„O mare parte a populatiei, in special cea din mediul rural si din orasele mici, are acces real la maxim o singura optiune de finantare, prin [b]gradul redus de bancarizare din Romania, sub 60%[/b]. Nu in ultimul rand, datorita lipsei de educatie financiara, si aici ma refer la „vina” societatii romanesti si a sistemului educational si nu a „individului”. Trebuie sa avem in vedere ca in societatea romaneasca creditele pentru persoane fizice au fost accesibile pe scara larga abia dupa anii 2001-2002, iar pana la maturizarea deplina a pietei vor mai trece cativa ani”, a declarat Traian Stancu.

In acelasi timp, oficialii RBS Romania sunt de parere ca aceasta atitudine „vine dintr-o neintelegere a produselor si serviciilor bancare, a elementelor de baza la care trebuie sa fim atenti in momentul in care se semneaza un contract pentru un credit, de exemplu. Aceste sunt in general [b]documente destul de ‘stufoase’ si atunci clientii renunta cu usurinta sa le mai parcurga[/b], mai ales in momentul in care doresc aprobarea foarte rapida a unui imprumut”

Ei au adaugat ca in momentul in care clientii nu folosesc corect produsele si serviciile bancare se ajunge in multe cazuri la o [b]dezechilibrare[/b] a bugetului personal sau al familiei, la o [b]supra-indatorare[/b] si in final la imposibilitatea rambursarii creditelor.

Liviu Andrei a specificat ca o metoda de a identifica cea mai buna solutie de creditare din piata este [b]sa apeleze la un broker de credite[/b], unde va gasi informatii obiective despre produsele tuturor bancilor.

„Un broker nu este constrans sa ofere un anumit produs, cum este angajatul unei banci, de aceea ii va prezenta si partile bune dar si cele mai putin avantajoase pentru fiecare produs in parte. Astfel clientul chiar va putea alege in cunostinta de cauza produsul care ii se potriveste cel mai bine”, a adaugat Andrei.
 
„Pentru a ajunge la o maturitate in ceea ce priveste utilizarea serviciilor bancare este nevoie de o crestere a gradului de informare si educatie financiara. Bancile au inceput sa deruleze o serie de programe in acest sens – atat catre clienti, cat si catre alte categorii, cum sunt de exemplu tinerii. MoneySense derulat de RBS este un astfel de program – de asistenta si educatie financiara – oferit in mod impartial si gratuit. E nevoie de o atitudine proactiva din partea ambelor parti implicate – atat banca, cat si clientii – pentru a oferi si a obtine toate informatiile necesare in vederea celei mai bune decizii”, au mai spus reprezentantii RBS.

Studiul GFK arata ca produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.

La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ 4 din 10 romani.