- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Produsele bancare cele mai cautate de populatie in 2009: carduri si economii

28 Sep, 00:01 • gecad.net
Bancile pun tot mai mult accentul in ultimul timp pe creditarea segmentului retail, incercand sa-l faca profitabil, dupa ce in primele 8 luni au vandut cel mai mult produse de economisire, indatorandu-se catre populatie, dar si carduri, produse cu un aport mic, de doar cateva procente, la veniturile si profitul bancar.
Produsele bancare cele mai cautate de populatie in 2009: carduri si economii

Dintr-o ancheta realizata in randul catorva banci locale de catre DailyBusiness.ro, reiese ca produsele cele mai comercializate in perioada ianuarie-august au fost depozitele si cardurile de debit si de credit. In majoritatea cazurilor, creditele acordate de banci au scazut masiv, raportat la intervalul similar din 2008.

Astfel, Banca Comerciala Romana (BCR), liderul sistemului bancar, a inregistrat cele mai mari vanzari pe produsele retail in cazul depozitelor la termen in lei, potrivit lui Sorin Mititelu, directorului retail al bancii.

Alte 4 banci chestionate, respectiv Banca Transilvania, ING Bank, OTP Bank si Garanti, au declarat ca in primele 8 luni ale anului au vandut cel mai bine carduri, fie ca fost vorba de un produs de credit sau de unul de debit. Pe locul urmator in topul celor 4 banci, ca produse comercializate, se situeaza depozitele in lei.

La OTP Bank Romania, „cel mai bine vandut produs a fost cardul de salarii”, a spus pentru DailyBusiness.ro Claudiu Constantin, manager vanzari persoane fizice al bancii. El a mentionat ca aceste produse comercializate in primele 8 luni din 2009 au fost chiar mai multe ca in perioada similara din 2008.

In cazul ING Bank si Garanti, cel mai bine s-au vandut cardul de debit si respectiv, cel de credit multibrand.

La depozite, cel mai bine au fost vandute produsele in lei, cu o scadenta de 3 luni, dupa cum au indicat Garanti si OTP Bank. Sumele depuse in cont de romani sunt consistente, in cazul Bancii Transilvania depozitele pe 3 luni in lei avand o valoare medie echivalenta cu 7.500 de euro. La Banca Garanti, depozitele pentru categoria retail au atins o valoare medie de 16.000 de lei, in 2009.

Veniturile bancilor din activitatea de carduri, fie acestea de debit sau de credit, reprezinta insa, potrivit bancherilor, doar cateva procente din veniturile totale, iar activitatea de economisire presupune cheltuieli pentru banca, in conditiile in care aceasta plateste dobanzi consistente pentru economiile depuse. Pentru a deveni profitabile pe segmentul retail, bancile sunt nevoite sa puna accentul mai mult pe activitatea lor de baza, creditarea, iar primele semne ale cresterii imprumuturilor au aparut.

Creditarea a prins viteza abia in ultimele luni

Potrivit mai multor specialisti din sistem, bancile „au prins viteza” pe partea de creditare in ultimele cateva luni, in conditiile in care au reusit sa se acomodeze deja cu creditele neperformante, stabilizand situatia acestora, ceea ce le-a facut mai putin reticente in a acorda imprumuturi. Pe de alta parte, cererea de imprumuturi, foarte scazuta la inceputul anului, s-a revigorat, ceea ce a permis de asemenea majorarea afacerilor pe acest segment.

„In martie, Banca Transilvania a demarat o campanie pentru vanzarea de credite catre segmentul persoane fizice, iar de la luna la luna, volumele de credite acordate aproape ca s-au dublat. Cu toate acestea, in prezent, vanzarile lunare de credite nu au atins nici jumatate din nivelul dintr-o luna buna a bancii, in anul 2008”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Gabriela Nistor, directorul de retail al bancii.

La randul sau, Albert Roggemans, directorul de retail al ING Bank Romania, declara recent ca valoarea creditelor noi acordate in primele 8 luni ale anului se afla la nivelul a 50% din cele plasate de banca in aceeasi perioada din 2008, dar spera ca spre finele lui 2009 creditele noi ar putea ajunge la 80% din cele acordate anul trecut.

Garanti a reusit sa obtina dublarea numarului de credite de nevoi personale la 8 luni, dar evolutia spectaculoasa e motivata de faptul ca banca a lansat abia in 2007 divizia de retail, asa incat cresterea reprezinta o evolutie fireasca, pe care o cunosc majoritatea diviziilor in primii ani de la lansare.

Valoarea medie a unui credit de nevoi personale a fost de aproximativ 10.000 euro, au declarat reprezentantii bancilor.

Scaderea afacerii pe retail, compensata de finantarea segmentului public

Scaderea afacerii de creditare pe segmentul retail a fost compensata cu varf si indesat de vanzarile realizate de banci prin trezorerie, in special prin activitatea de creditare a statului. Multe banci locale au indicat in primul semestru cresterea veniturilor realizate prin trezorerie, care detin ponderi tot mai importante din totalul afacerilor bancare.

Spre exemplu, Banca Comerciala Carpatica a dublat veniturile din trezorerie in primele 8 luni ale anului, ca pondere in total venituri. Acestea au ajuns sa reprezinte aproape 40% din total, in conditiile in care, in aceeasi perioada a anului trecut, detineau doar 15-20%, potrivit declaratiilor lui Ion Dobrica, director general adjunct al bancii.